מחקר: הנאמנות של צרכני הסלולר לאפליקציה מתחזקת

מחקרים מקיפים של אריקסון מלמדים שהמשתמשים מקשרים את החוויה עם האפליקציה והשירות - יותר מאשר עם ההתקן עצמו

מעבדות המחקר של אריקסון עוקבות ב-18 השנים האחרונות אחרי הזמן שצרכני הסלולר מבלים בגלישה באינטרנט. הממצאים מגלים שלמשתמשים קשה יותר-ויותר להיות מנותקים.

לפני עידן הסמארטפונים, צרכנים השתמשו באינטרנט ב"חתיכות", בהתאם לנגישות למחשבים נייחים. כיום האינטרנט הסלולרי מחבר את המשתמשים תמיד, ולא רק באמצעות הסמארטפון - אלא גם באמצעות הטאבלטים והתקנים נוספים.

חיבור קבוע לענן חודר לחיי המשתמשים ובמעבדות מתבססים על כך בתכנון הרשתות העתידיות.

על הבוקר

בכנס שקיימה החברה לפני כשבועיים, היא הציגה מחקרים המראים ששימושים בסמארטפונים הם הדבר הראשון שעושים משתמשים בעת היקיצה. בעבור אנשים רבים, השעון המעורר הוא כיום השעון במכשיר, ולכן הדבר הראשון שהם עושים הוא לכבות את המכשיר; הואיל והם כבר אוחזים במכשיר, הדבר השני שהם עושים הוא לבדוק הודעות.

על פי המחקר, 35% ממשתמשי אנדרואיד או אייפון מתקשרים עם הסמארטפון באפליקציות שאינן דיבור עוד לפני שהם קמים מהמיטה.

האפליקציה הכי פופולרית היא פייסבוק - 18% נכנסים להתעדכן כשהם עדיין במיטה. אפליקציות לחדשות, מזג אוויר וחיפוש עבודה הופכות להיות חלק מהרוטינה של משתמשים רבים בארה"ב.

אחרי הקימה מהמיטה, 23% מהמשתמשים נכנסים לאינטרנט ו-24% ניגשים למייל. פייסבוק ממשיך להוביל בשעה הזו ומושכת עם 22% מהגולשים.

הסמארטפונים ממשיכים ללוות את המשתמשים, שנכנסים לאינטרנט במשך כל היום, אבל ניכרת מגמת גידול בשימוש בשעות הצהריים.

אחרי ארוחת הערב נרשם השימוש המסיבי ביותר בארה"ב - בעיקר בזכות המשחקים והרשתות החברתיות. זו הסיבה שמפעילים רבים מתחננים שהלקוחות שלהם יורידו עומסים מהרשת הסלולרית, ויעברו להשתמש ברשתות אלחוטיות ביתיות.

הנתונים בכל העולם מצביעים על כך שמרבית הגלישה הסלולרית נעשית בתוך מבנים או משרדים, ולכן מפעילים רבים אף מסבסדים בעבור הלקוחות שלהם רשתות אלחוטיות ביתיות בחינם - כדי להוריד עומס מהרשתות העמוסות.

כאשר משתמשי הסמארטפונים נשאלו במסגרת המחקר של מעבדות אריקסון איזה התקן הם חושבים לרכוש, 16% ענו לפטופ, ו-13% טאבלט. המחקר מגלה שההעדפה לטאבלטים רק תלך ותגבר, בעיקר בשל העובדה שהם מציעים חוויה דומה לשימוש בטלפון הסלולרי מבחינת אפליקציות.

למרות שהסמארטפונים דוחפים את השימוש באינטרנט לגודש יתר ביומיום, מחקרים שנערכו באריקסון בארה"ב וביפן הראו שהמשתמשים מקשרים את החוויה עם האפליקציה והשירות - יותר מאשר עם ההתקן עצמו. ההרגל הופך להיות השימוש בפייסבוק במיטה, ופחות השימוש בהתקן עצמו. כך גם הופכת האפליקציה למקור הקריאה של החדשות בבוקר, ובין השאר גם האפליקציה לניווט.

באופן טבעי, השימוש באפליקציות מרחיק את הצופים מהטלוויזיה. רוב הפעילויות כיום נעשות עדיין על סמארטפונים, אבל מחקרים על משתמשי טאבלטים מראים בבירור כיצד השימוש באפליקציות הולך ועובר בין ההתקנים, אבל הדבקות באפליקציה נשארת.

המחקר מראה שמשתמשים מתקינים את אותן אפליקציות בכמה התקנים, לשם הנוחות והרציפות. תוכנת ניווט יכולה להיות טובה בסלולר וגם בטאבלט כאחד.

מגבירים את הקצב

בה בעת שאנשים נמצאים בירח דבש עם הסמארטפון שלהם, מתברר שהסמארטפון בעצמו הולך ונעשה קל להחלפה, אבל הנאמנות לאפליקציה רק מתחזקת. כפועל יוצא, התקנים חדשים שמנסים למשוך צרכנים עשויים להתקשות למשוך משתמשים אם לא יציעו את האפליקציות שהקהל מעדיף.

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, מכיר מקרוב את ההתפתחויות בשוק השבדי, ולכן יכול להשוות אותו בקלות לנעשה בשוק המקומי.

לדברי ברמן, "בשווקים המפותחים אנו רואים דגש רב על תקשורת במהירויות גבוהות - הן בתחום התקשורת הניידת, הן בתחום התקשורת הקווית.

"בשווקים אלה המפעילים מקדמים את הרשתות הניידות שלהם ל-HSPA בקצבים של 42 מגה ביט בשנייה ומעלה, ופורסים בד בבד רשתות דור רביעי LTE, טכנולוגיה שתאפשר קצבים של 100 מגה ביט בשנייה ויותר

"במקביל אנו רואים ברשתות הקוויות הרחבת הפריסה של סיבים אופטיים עד הבית. אני חושב שבשבדיה מבינים שהמשאב העיקרי בתקשורת הוא תדרים, וניתן לראות שלפעילות הרגולטורית משקל רב ביכולת לקדם טכנולוגיות.

"במדינה זו בוצעו באחרונה מכרזי תדרים, כך שלמפעילים יש מספיק תדרים לפריסת הטכנולוגיות המתקדמות. רק באחרונה החלה המדינה להבין כי פס רחב איננו בבחינת מותרות, ומהירות גלישה וחיבור לתשתית אינטרנט מתקדמת בפס רחב הם מפתח אמיתי לצמצום פערים חברתיים, ולחיבור הפריפריה למרכז".

מה יקרה בשנים הבאות?

"אנחנו שוקדים כבר על השלב הבא בטכנולוגיית הדור הרביעי - LTE ADVANCED. באחרונה הדגמנו גלישה בקצב של 1 ג'יגה ביט בשנייה בטכנולוגיה זו. אבל יש לומר שטכנולוגיה זו תהיה מסחרית רק בעוד 3-5 שנים.

"המעבר לקצבי גלישה כה גבוהים יחייב שילוב אתרים זעירים ברשת להתמודדות עם בעיות קיבולת וכיסוי. מדובר בארכיטקטורת רשת חדשה, שאנו קוראים לה HETNET. בארכיטקטורה זו ישולבו אתרים זעירים לצד האתרים הקיימים, וכן יכולות מתקדמות של שימוש משותף במשאבים, כדי לאפשר רשת מהירה ויעילה".

הביקור במעבדות בשבדיה מעורר את התחושה שאריקסון לא מאמינה בתאים הקטנים הביתיים - Femto cells.

"אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה של המפעילים להתמודד עם האתגרים שלהם היא לפרוס אתרים זעירים שמנוהלים על ידם (PICOCELLS) ולא לבנות על אתרי Femto, שנמצאים בבעלות הלקוח.

"עם זאת, אנו בהחלט מאמינים שניתן וצריך לבנות על העברת עומסים היכן שניתן לרשתות WIFI, ואף יש לנו פתרונות בעבור המפעילים כדי ליישם זאת ברשתות שלהם".

מחוברים מסביב לשעון
 מחוברים מסביב לשעון

*הכותב היה אורח חברת אריקסון בשבדיה