המלצות המיסוי: תרוויחו פחות, אולי תקבלו יותר

הורדת המע"מ, הטלת מס ירושה, והטלת מס רכוש על קרקע - בחוץ ■ מלחמה בהון שחור, העלאת מס חברות, נקודות זיכוי לאבות, הפחתת הבלו על הדלק ומס לעשירים - בפנים

ההמלצה המרכזית של ועדת טרכטנברג בתחום המיסוי היא לבטל את מתווה הרפורמה להפחתת מס ההכנסה. הוועדה ממליצה שלא להמשיך את היישום של ההפחתות המתוכננות בשנים הקרובות במס הכנסה, במס חברות ובמע"מ, ולבטלן בחקיקה משנת 2012. אלה יהיו השפעות ההמלצה על ההכנסות ממסים: תוספת הגבייה הצפויה בשל ביטול מתווה המס לשנת 2012 עומדת על 2.5 מיליארד שקל ונאמדת בכ-14 מיליארד שקל בשנת 2016.

על מה הוועדה ויתרה

■ הורדת מע"מ והחלת מע"מ דיפרנציאלי: הוועדה ממליצה שלא להפחית את שיעור המע"מ האחיד ולהשאירו על כנו (16% כיום). כמו כן, הוועדה מתנגדת להחלת מע"מ דיפרנציאלי, לכומר מתן פטורים חלקיים ומלאים ממע"מ למוצרים שונים.

■ הטלת מס רכוש על קרקע: הוועדה מתנגדת להטלת מס על שווי קרקע הנמצאת בידי יחיד.

■ הטלת מס ירושה ומס עיזבון: הוועדה דוחה את ההצעות להחזיר את מס הירושה והעיזבון שבוטלו, כמו גם להחיל מס מתנות.

ההמלצות

מלחמה ב"הון שחור"

מהות ההמלצה: הקמת צוות המשך לטיפול פרטני בהרחבת בסיס המס ובהגברת האכיפה על תשלום המסים. מומלץ כי הצוות יבחן את האמצעים העומדים בפני רשות המסים למלחמה בהון השחור, היקפם ויעילותם וישקול החמרתם של אמצעי הענישה הקיימים בחוק בנוגע לעבירות מס.

העלאת מס חברות

מהות ההמלצה: מס החברות יועלה מ-24% ל-25% בשנת 2012, ותישקל העלאה נוספת ל-26% בשנת 2013.

משמעות כספית: גידול של 0.7 מיליארד שקל בהכנסות המדינה בשנת 2012

נקודות זיכוי לאבות

מהות ההמלצה: יינתנו שתי נקודות זיכוי ממס במשכורת לגבר עובד, עבור כל אחד מילדיו, עד הגיעם לגיל 3.

משמעות כספית: הקטנת הכנסות המדינה ממסים בכמיליארד שקל בשנה.

העלאת המיסוי על רווחי הון

מהות ההמלצה: העלאת המס על ריבית, דיבידנדים, רווחי הון ומס שבח מ-20% ל-25% למי שאינו בעל מניות מהותי, ומ-25% ל-30% לבעל מניות מהותי.

משמעות כספית: גידול של כ-1.3 מיליארד שקל בשנה בהכנסות המדינה

הפחתת הבלו על הדלק

מהות ההמלצה: ביטול העלאות הבלו על דלקים שנקבעו לשנת 2012 ובמיוחד הפחתת הבלו על בנזין ב-40 אגורות לליטר, הבלו על הסולר ב-20 אגורות לליטר והמס על פחם ב-34 שקלים לטון.

משמעות כספית: אובדן ההכנסות של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. עלות ביטול העלאת הבלו על הבנזין עומדת על כ-1.5 מיליארד שקל בשנה ועלות ביטול העלאת הבלו על הסולר והפחם עומדת על כחצי מיליארד שקל בשנה כל אחד.

ביטול העלאת תקרת הביטוח הלאומי

מהות ההמלצה: מ-1 בינואר 2012 תחזור תקרת ההפרשות לביטוח לאומי ולמס בריאות לפי 5 מהשכר הממוצע במשק (במקום פי 9, כנהוג היום).

משמעות כספית: עלות ההפחתה מוערכת בכ-0.8 מיליארד שקל בשנת 2012.

העלאת חלק המעביד בתשלומי הביטוח הלאומי

מהות ההמלצה: העלאת הפרשות המעסיק לביטוח לאומי על חלק השכר הגבוה מ-60% מהשכר הממוצע ב-1.6 נקודות אחוז, מ-5.9% ל-7.5% באופן מדורג במשך שלוש שנים.

משמעות כספית: תוספת הגבייה המצטברת של הביטוח הלאומי צפויה לעמוד על כ-2.5 מיליארד שקל בשנה, אשר על פי המלצות הוועדה ישמשו לחיזוק האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי בלבד.

בחינת מיסוי ב"חברות ארנק", חברות אחזקה ואופציות

מהות ההצעה: הקמת צוות, בראשות מנהל רשות המסים, להסדרת פעילותן של חברות משלח היד ("חברות הארנק" - חברות שמקים יחיד רק כדי להתחמק מתשלום מס גבוה יותר. שיעורי המס המוטלים על החברה נמוכים יותר מהכנסה מגובה מסוים וכן עיתוי החיוב וגביית המס בגין אותה פעילות שונים בין חברה ליחיד), חברות ההחזקה הפרטיות ולבחינת סוגיית מיסוי אופציות לעובדים. הוועדה ממליצה לבחון האפשרות להעלות את המס על האופציות, העומד כיום על 25%.

מס הכנסה שלילי

מהות ההצעה: הגדלת מענק מס ההכנסה השלילי ב-50%. למעשה, המענק הניתן להורים לילדים שיוצאים לעבודה חרף קשיים מסוימים (הצורך במטפלת, פעוטון וכדומה), יוכפל ויינתן במסגרת המשכורת עד לסכום של 700 שקל בממוצע להורה בחודש.

משמעות כספית: הקטנת הכנסות המדינה ממסים בכ-200 מיליון שקל בשנת 2012 ובכ-800 מיליון שקל בחמש השנים הבאות.

"מס לעשירים" - מס על הכנסות גבוהות

מהות ההמלצה: כל מי שישתכר או ירוויח (מעבודה או מהון) מעל מיליון שקל בשנה ישלם עוד 2% מס על הכנסותיו. למעשה מדובר במדרגת מס חדשה למי שהכנסתו החודשית עולה כ-83 אלף שקל מכל מקור. לבעלי הכנסות גבוהות במיוחד מס ההכנסה השולי יהיה ברמה של 50% ומס דיבידנדים, ריבית ורווחי הון יעמוד על 27% (ו-32% לדיבידנד ורווח הון בידי בעל מניות מהותי).

משמעות כספית: גביית כ-200 מיליון שקל נוספים לשנה מהכנסות על עבודה, וכ-200 מיליון שקל נוספים מגביית מס על רווחי ההון. בסה"כ עם החלת מס זה, צפוי גידול של כ 0.4 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים

הפחתת מכסים ומסי קנייה

מהות ההמלצה: הפחתת מסי קנייה ומכסים בהתאם להמלצות צוות התחרותיות ויוקר המחייה של הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי ועדת קדמי (ועדת הבדיקה לשוק המזון בישראל, שבראשה עומד מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, שוקלת בימים אלה להמליץ על פתיחת שוק המזון המעובד ומוצרי הצריכה לייבוא).

משמעות כספית: עלות המהלך הכולל מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה (הפחתת הכנסות המדינה בכמיליארד שקל בהפחתת המכסים וכחצי מיליארד שקל בהפחתת מיסי הקנייה). הוועדה מעריכה כי בשנת 2012 עלות ההפחתה תעמוד על כ-750 מיליארד שקל.

הגדלת מס ההכנסה במדרגה העליונה

מהות ההמלצה: מדרגת המס העליונה תועלה מ-45% ל-48%, משכר של 40,231 שקל ברוטו.

משמעות כספית: גידול של כ-0.8 מיליארד שקל לשנה בהכנסות המדינה ממסים