"בנק ישראל מאותת בהורדת הריבית על דאגה ממצב המשק"

תכלית דיסקונט: "לא צופים שפישר ימהר להוריד את הריבית ומניחים כי ימתין מספר חודשים" ■ פסגות: "בנק ישראל מאמין כי הסבירות למשבר האירופה גבוהה"

בצעד מפתיע החליט היום (ב') בנק ישראל להוריד את הריבית במשק לחודש אוקטובר ב-0.25% לריבית של 3%, התגובות במשק לא מאחרות להגיע "פישר בחר ליזום מהלך של 'תרופת מנע' למשק הישראלי", מעריכים כי בבית ההשקעות תכלית-דיסקונט.

יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט, אמר כי "בראיה קדימה, אנו לא צופים שפישר ימהר להוריד את הריבית ומניחים כי ימתין מספר חודשים, על מנת לבחון את ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם".

רונן מנחם מבנק מזרחי כי הפחתת הריבית המפתיעה מצביעה על דאגה ניכרת בבנק ישראל לגבי המצב במשק. "בנק ישראל כותב בדרך כלל כי החלטותיו הנוכחיות והבאות תיקבענה לפי גורמים נוספים, לרבות קצב האינפלציה בארץ והתפתחות שערי החליפין, אך בהודעתו הנוכחית ההסברים מתמקדים קודם כל במצב בחו"ל ובכך שמאזן הסיכונים לפעילות הן בארץ והן בחו"ל שלילי".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, אמר בתגובה כי "ייתכן כי הנגיד שומע בחדרי החדרים של המנהיגות הכלכלית העולמית מסרים מדאיגים ולפיכך למרות שאינו נתמך במספרים בוחר להפתיע את השווקים בהחלטתו להפחתת ריבית". פגוט מעלה את הסבורה כי "על בסיס התנהגות האפיק הסולידי במהלך המסחר היומי, נראה כי הידיעה על הפחתת הריבית דלפה לשווקים עוד בטרם ההודעה הרשמית של בנק ישראל - חבל שכך קורה גם בהחלטות חשובות מעין אלו", מציין.

בכלל פיננסים מעריכים כי בהחלטת הריבית הבאה לחודש נובמבר ימתין בנק ישראל עם הפחתת ריבית נוספת, "אלא אם נראה את מחירי הסחורות ממשיכים להתפרק ואת המשבר באירופה מתרחב", מעריכים.

"שתי דרכים להסכל על הורדת הריבית"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, אמר כי יש להסתכל על הפחתת הריבית בשתי דרכים: בנק ישראל מאמין שהסבירות להתממשות התרחיש השלילי של משבר פיננסי באירופה גבוהה והתחיל בתוואי של הפחתות ריבית. "תרחיש כזה בהחלט אפשרי אך אינו עומד בקנה אחד עם תחזיות הבנק לצמיחה של 3.2% ב-2012 ואינפלציה גבוהה מאמצע היעד ב-12 חודשים הקרובים. תחזיות אלו נראות מעט אופטימיות עבור תרחיש שכזה", מעריכים.

עוד מציין כי הדרך השנייה להסתכל על הפחתת הריבית - לא סימן לתוואי הורדות אלא מדוברבהורדה חד פעמית כשבנק ישראל יעדיף כעת להמתין ולבחון את ההתפתחויות בחודשים הקרובים. ב"מקרה כזה בנק ישראל למעשה ירה כדור סרק כיוון שלהפחתה של רבע אחוז אין השפעה על המשק ובהינתן שהתרחיש המתואר מעלה אכן יתממש חסר לבנק ישראל כדור אחד במחסנית", העריך.

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, הגיב גם הוא להודעת הריבית המפתיעה ואמר כי "טוב שהנגיד לקח בחשבון את מכלול התנאים התומכים בהורדת הריבית במטרה לעודד פעילות כלכלית במשק".

"הכלכלה הגלובלית המתדרדרת, הנסיגה הצפויה ביצוא וברמת הפעילות במשק הנגזרת מכך , התגברות הסנטימנט השלילי במדד אמון הצרכנים ובהערכות העסקים, והתקררות שוק הדיור חייבו את הורדת הריבית - צעד שיסייע בשימור כושר התחרות של המגזר העסקי ויקטין את עלויות המימון שלו בסכום של מיליון שקל על בסיס שנתי".