אלו שרצים במגרש, ואלו שמנצחים

דו"ח סטטיסטי של עונת הצ'מפיונס ליג 2010/11: דווקא הקבוצות שגמעו פחות קילומטרים הן אלו שהעפילו לשלבי הנוקאאוט; וגם: האם ב"זמן הגישושים" קבוצות באמת מגששות ולא מבקיעות

בשנים האחרונות נכנסו לא מעט מדדים סטטיסטיים לכדורגל, בניסיון לתת תוקף כמותי למשחק הפופולארי בעולם. אלא שמתברר כי חלק גדול מאותם מדדים לא בהכרח אומרים משהו. למשל, נתוני הריצה של שחקנים על המגרש. האם קבוצת כדורגל ששחקניה רצים יותר קילומטרים על המגרש היא קבוצה טובה יותר, כלומר כזו שהסיכויים שלה לנצח גדולים יותר? ובכן, לא ממש.

מדו"ח סטטיסטי חדש ומפורט שמפרסמת אופ"א על עונת הצ'מפיונס ליג 2010/11, עולה כי דווקא הקבוצות שרצו יותר על המגרש הן אלו שהשיגו תוצאות פחות טובות: 16 הקבוצות שלא הצליחו להעפיל בעונה שעברה לשלבי הנוקאאוט של הצ'מפיונס, רשמו ממוצע של 113.47 ק"מ למשחק, לעומת 111.40 ק"מ שרצו בממוצע 16 הקבוצות שכן הגיעו אל שמינית הגמר ואילך.

נתון מעניין נוסף קשור לזמן בו נכבשים השערים: מתברר שהדקות החמות ביותר מגיעות ברגעי ההכרעה של המשחק - ברבע השעה האחרונה (דקות 76-90) נכבשו 21.13% מהגולים בליגת האלופות ב-2010/11. "זמן הגישושים" של דקות הפתיחה הוא אכן כזה - רק 9% מהשערים נכבשו ברבע השעה הראשונה של המשחק (דקות 0-15).

נתון נוסף לגבי כיבוש השערים הוא הכמות, שעלתה לרמה הגבוהה ביותר שלה מזה 10 שנים: 2.84 שערים בממוצע. אחד ההסברים לאינפלציית הכיבושים הוא הפערים בין הקבוצות, בעקבות כניסה של קבוצות חלשות למפעל. ב-20 השנים מאז נוסדה הצ'מפיונס ליג, רק בעונה אחת נכבשו יותר שערים בממוצע - 2.86 שערים בעונת 2000/01.

עם זאת, מהנתונים אפשר לראות ששלבי הנוקאאוט היו הרבה יותר זהירים - בעוד שבשלב הבתים עמד ממוצע הכיבושים על 2.88 שערים למשחק, בנוקאאוט כבר ירד ממוצע הכיבושים בכמעט 10% למשחק, ל-2.66 שערים. גם היתרון של הקבוצות הביתיות הוכח בנוקאאוט: כמות השערים של הקבוצות הביתיות (42 שערים) בשלבי הנוקאאוט גבוהה ב-27% מהכמות שכבשו האורחות (33).

המספרים של הפועל ת"א

הנציגה הישראלית שהשתתפה במפעל ב-2010/11, הפועל ת"א, רשמה כמה הישגים סטטיסטיים מחמיאים מבחינתה. האדומים הצליחו לייצר 5.17 בעיטות למסגרת בממוצע למשחק, מקום 15 במפעל (יחד עם בנפיקה הפורטוגלית, שבעטה כמות ממוצעת זהה של כדורים אל עבר המסגרת). במקום הראשון בפרמטר זה נמצאת ברצלונה - 7.54 בעיטות בממוצע למסגרת במהלך העונה.

מבין 32 הקבוצות שהשתתפו בליגת האלופות אשתקד, הפועל ת"א היתה אחת הקבוצות היותר הוגנות: ביצעה רק 12.5 עבירות בממוצע למשחק, מקום 28. הקבוצה הכי "כסחנית" היתה שחטאר דונייצק האוקראינית - 18.1 פאולים בממוצע. עם זאת, הפועל מדורגת במקום האחרון בכל הקשור ליכולת סחיטת הפאולים שלה - רק 11 עבירות בממוצע התבצעו על שחקניו של אלי גוטמן.

אוי ברצלונה ברצלונה

האם החזקת כדור נותנת יתרון? כן ולא. אף אחד לא יופתע מהעובדה שברצלונה של פפ גווארדיולה, עם ה"טיקי-טאקה" המפורסם שלה, החזיקה הכי הרבה בכדור בצ'מפיונס ליג בעונה הקודמת: 68% מהזמן. במרחק ניכר במקום השני - באיירן מינכן (60%). במשחק החלש ביותר של בארסה מבחינת החזקה, מול ארסנל בחוץ בשמינית הגמר, היא "הסתפקה" בפוזשן של 61%. אבל מנצ'סטר יונייטד, הפינאליסטית של המפעל, היא ההוכחה שהחזקת כדור היא לא העיקר - מדורגת במקום ה-6 בקטגוריה זו, עם זמן החזקה של 53% בממוצע למשחק.

השליטה של ברצלונה בכדור באה לידי ביטוי גם בכמות המסירות חסרת התחרות שחילקו שחקניה - 791 בממוצע למשחק. ז'ילינה הסלובקית הגיעה למקום האחרון בפרמטר זה, עם 349 מסירות; הפועל ת"א במקום טוב באמצע - 16, עם 491 מסירות בממוצע למשחק.

לחצו כאן כדי לקרוא את הדו"ח הסטטיסטי החדש והמלא של אופ"א