ביה"ד הארצי קבע: מותר לעובדי הרכבת לשבות נגד ההפרטה

בכך הפך ביה"ד הארצי את פסיקת ביה"ד האזורי בת"א ■ על-פי ההחלטה, בין הצדדים יתקיים מו"מ עד 23 באוקטובר, ועד אז לא יהיו עיצומים ברכבת

מכה להנהלת הרכבת: בית הדין הארצי לעבודה פרסם מספר שעות לפני כניסת החג (ד') את פסיקתו בעניין רכבת ישראל, וקבע כי העובדים רשאים לנקוט בעיצומים כנגד מיקור החוץ המתוכנן במערך התחזוקה. נשיאת ביה"ד הארצי, השופטת נילי ארד, הפכה למעשה את ההחלטה של השופטת אפרת לקסר מביה"ד האזורי לעבודה בת"א, שקבעה בסוף השבוע שעבר כי לא ניתן לנקוט בעיצומים כנגד כוונת המדינה להפריט או להוציא עבודה למיקור חוץ.

על-פי פסיקתה של ארד, הצדדים ינהלו מו"מ ללא תנאים מוקדמים עד ה-23 באוקטובר. אם העובדים יבקשו לחדש לאחר מכן את העיצומים, יהיה עליהם לחזור לביה"ד האזורי בת"א ולבקש זאת. בתקופה זו גם הנהלת הרכבת לא תוכל לבצע צעדים חד צדדיים בעניין מיקור החוץ. לאור קביעתה העקרונית של ארד בעניין זכות השביתה במקרה של מיקור חוץ, הרי שביה"ד האזורי לא יוכל למנוע זאת מהעובדים. עם זאת, הנשיאה ארד מתחה ביקורת על חוסר המידתיות כהגדרתה של העיצומים האחרונים של העובדים. על כן, נראה כי אם העובדים יבקשו לחדש את העיצומים, הם יוכלו לעשות זאת רק במתכונת של עיצומים מידתיים שפוגעים פחות בציבור הנוסעים.

בהסתדרות אמרו היום כי הם רואים בפסיקה של ארד "ניצחון גדול", לא רק לעובדי הרכבת ולהסתדרות, אלא בעיקר לעבודה המאורגנת וכנגד הרחבת התופעה של הפרטות והכנסת עובדי קבלן. יצוין כי בעניין עובדי הרכבת שהושעו על-ידי ההנהלה לאחר שהורו לעובדים אחרים להפר את צווי המניעה, ארד העדיפה שלא להתערב. הם ישארו מושעים, אלא אם ביה"ד האזורי יקבע אחרת, בהליך הבקשה שהגישו בוועד העובדים.

בדיון שהתקיים אתמול בביה"ד הארצי, שארך מעל 6 שעות, הקשתה הנשיאה ארד על נציגי הנהלת הרכבת כשדרשה להבין מהו הרמיונאל שעומד מאחורי הכוונה להעביר את כל הקרונות החדשים שיגיעו לארץ לידי חברה חיצונית שתתחזק אותם. ארד ביקשה לדעת באיזה עלויות יש כוונה לבצע את המהלך, האש יש בכך בכלל חיסכון או להיפך, והשתמשה במפורש במושג "הכנסת עובדי קבלן".

נציגי ההסתדרות בדיון הביעו שביעות רצון רבה מההתנהלות של ארד, שהבהירה למעשה כי מיקור חוץ הוא לא דבר מובן מאליו, בניגוד גמור לעמדותיה של השופטת לקסר מביה,ד האזורי בת"א