מנכ"ל משרד הבריאות: נבקש "לפרוס" את התפטרות המתמחים

רוני גמזו: המדינה תבקש משליש מהמתפטרים להתפטר מיד, שליש רק בעוד חודש ושליש נוסף רק בעוד חודשיים

מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, חושף: אם לא תהיה התפתחות ב 12 השעות הקרובות בנוגע להתפטרות ההמונית של הרופאים המתמחים, המדינה תפנה לבית הדין לעבודה ותבקש למנוע התפטרות המונית של מתמחים מחרתיים (ג').

המדינה תבקש משליש מהמתפטרים להתפטר מיד, שליש רק בעוד חודש ושליש נוסף רק בעוד חודשיים. יצוין כי ביה"ד הארצי קבע לפני חודש שגם אם מדובר בהתפטרות אישית, הרי לא בטוח שניתן לאפשר מסה של מתפטרים במערכת הבריאות בבת אחת.

לדברי גמזו, העתירה בעניין כבר מוכנה, אולם הוא מקווה שבמהלך היום תתרחש פריצת דרך במגעים עם נציגי המתפטרים. היום בצהריים תתקיים פגישה בהשתתפות אנשי משרד הבריאות, האוצר, ההסתדרות הרפואית והמתמחים.

"הסיכון לפגיעה בחיי אדם קיים ככל שיעברו הימים. לכן אנחנו לא משחקים", אמר גמזו. לדבריו, באוצר יש נכונות אמיתית להגיע לפשרות אולם גם המתמחים צריכים להיכנס לפרופורציות.

המחלקות הבעתיות כעת מבחינת התפטרות המתמחים הן אורתופדיה, נשים, ילדים וכירוררגיה; בבתי החולים במרכז מעל 50% מהמתמחים במחלקות אלה הגישו מכתבי התפטרות. במשרד הבריאות סבורים שבתי החולים האלה לא יוכלו להמשיך כך מעל 10 ימים. עם זאת, במשרד סבורים כי מרבית המתפטרים יחזרו לעבודה במוקדם או במאוחר.

כזכור, ביה"ד הארצי לענייני עבודה החליט בחודש שעבר לבטל את ההתפטרות ההמונית של כ-1,000 מתמחיים שחתמו על מכתבי ההתפטרות באוגוסט. בעקבות האיסור על התפטרות קולקטיבית, החליטו כ-800 מתמחים לחתום על מכתבי התפטרות אישיים שייכנסו לתוקף מחרתיים. במערכת הבריאות מזהירים מפני מצוקת כוח אדם עקב התפטרות המתמחים, שתפגע בטיפול בחולים.

שאלות ותשובות

* מתי ייכנסו מכתבי ההתפטרות לתוקף?

רובם כבר ביום ג' הקרוב, היתר בהדרגה עד סוף החודש.

* האם יש בסיס משפטי לכוונת המדינה להביא לדחיית מועד כניסתם לתוקף של חלק ממכתבי ההתפטרות?

המדינה נשענת על פסיקתו של סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, שקבע בחודש שעבר כי גם אם ההתפטרות תוכר כהתפטרות אישית, קיים ספק אם המדינה יכולה לקבל מצב שבו מסה של מתמחים מתפטרים בבת אחת, ולא באופן מדורג.

* האם ייתכן שהמתמחים לא יקיימו את צווי המניעה אם יוצאו כאלה?

גורמים מקרב המתמחים טוענים שבהחלט ישנה סברה כזאת. גם בשביתת הרופאים של 1983 הרופאים לא קיימו את הצווים שהוצאו נגדם.

* מה דורשים המתמחים?

רוב הדרישות של המתמחים אינן נוגעות למתמחים עצמם אלא לרופאים בכלל. עיקר הדרישות: קיצור תקופת ההתחייבות לשקט תעשייתי; ביטול הסעיף בהסכם שמאפשר למנהל מחלקה לחייב גם רופא מומחה בביצוע תורנויות; ותוספת גבוהה יותר לשכר היסוד.

* מה מאפיין את המחלקות בהן מספר המתפטרים גבוה במיוחד?

שילוב בין עומס עבודה רב, תוך מחסור בכוח אדם, לבין רוח גבית מצד מנהלי המחלקות שתומכים באופן אקטיבי במתפטרים ובמאבק בכלל.

* האם מתמחה שהתפטר יוכל לחזור בעתיד לעבודתו?

אין שום סנקציה על מתמחה שמתפטר. הוא יוכל להגיע אל מנהל המחלקה שלו ולבקש לחזור לעבודה, והאחרון יפתח במספר הליכים ביורוקרטיים לצורך העניין. הליכים אלה יהיו ארוכים יותר אם יעברו 3 חודשים מיום ההתפטרות, בשל פקיעת תוקפו של "פנקס ההתמחות".

* מדוע המדינה לא ששה לפתוח את ההסכם שנחתם?

המדינה חוששת בעיקר מאפקט דומינו, שבו סקטורים נוספים במגזר הציבורי יהפכו הסכם חתום לנקודת פתיחה במשא ומתן מחודש.

* מה כן המדינה מציעה כפשרה?

המדינה מוכנה לשקול פתרונות שונים שאינם קשורים ישירות להסכם שנחתם. למשל: מודל שיבטיח תוספות שכר גבוהות למי שיוותר על פרקטיקה פרטית; מערכת הסעות למתמחים אחרי תורנות; יום מנוחה שבועי למי שביצע תורנות ביום שישי; ועוד.

בתי חולים החולים ישארו ריקים
 בתי חולים החולים ישארו ריקים