הקרב על האסדה: ייתכנו עיכובים בקידוחי "מירה" ו"שרה"

אסדת הקידוח "הומר פרינגטון" עוברת לדלק, רציו ונובל אנרג'י לקידוח ב"לוויתן" ■אך האסדה אמורה לקדוח ב"מירה" ו"שרה" בתחילת 2012 - האם היא תעמוד בעומס?

מתי יעבירו קבוצת דלק , רציו ונובל אנרג'י את אסדת הקידוח "הומר פרינגטון" למתחריהם השותפים ב"מירה" ו"שרה"? נדמה שהתשובה לשאלה הזו הופכת לשנויה יותר במחלוקת ככל שמועדי הקידוחים הולכים ומתקרבים.

ה"הומר פרינגטון" אמורה לבצע שני קידוחי אקספלורציה ברישיונות "מירה" ו"שרה" בפברואר 2012 - כך הודיעו בזמנו השותפות בזכויות ברישיונות ברשות עמנואל אנרגיה ושותפות מודיעין . אלא שלתוכנית הזו לא היה זכר בהודעה שפרסמה הבוקר (א') שותפות אבנר שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה.

"ה-Homer צפויה לחזור לפעילות במסגרת הפרוייקטים של השותפות במים הכלכליים של ישראל", נכתב בהודעה. יתרה מכך, ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי ההסכם שחתמו עם ה"הומר" מאפשר לנובל, דלק ורציו להתחיל קידוח נוסף במהלך הרבעון הראשון של 2012.

המשמעות של קידוח נוסף עשויה להיות שה"הומר" תישאר לעבוד אצל דלק, רציו ונובל עד לשלהי הרבעון השני של 2012, למשל בחידוש "קידוח לוויתן 1". ואולם, בעמנואל ובמודיעין מתעקשים גם היום לדבוק בהודעתם כי ההומר תועבר לידיהם בתחילת פברואר 2012 לכל המאוחר.

אסדת הקידוח "הומר פרינגטון" היא העסוקה מבין שלוש אסדות הקידוחים הפועלות כיום במימי ישראל. האסדה, שבבעלות נובל קורפוריישן (להבדיל מנובל אנרג'י) החלה בסוף החודש שעבר בקידוח האקספלורציה של נובל אנרג'י בבלוק 12 במימי קפריסין. לאחר שתסיים בבלוק 12, בסביבות נובמבר תשוב ההומר לבצע את השלמת הפיתוח של מאגר "נועה-צפון" הקטן שאמור לסייע להזרמת גז טבעי למשק ב-2012.

כאן מגיעה השאלה הגדולה: מה תעשה ה"הומר" לאחר שתסיים את פיתוח "נועה"? גם השותפים ב"מירה" ו"שרה" מסכימים כי לדלק ולנובל עומדת הזכות להפעיל את ההומר לקידוח נוסף אולם לטענתם בכל מקרה האסדה לא תוכל להישאר בידי נובל ודלק לאחר תחילת פברואר.

לדבריהם, היוצא מהכלל היחיד בהסכם המאפשר את דחיית העברתה של האסדה הוא במקרה של תקלה מהותית בקידוח שתגרום לעיכוב בהשלמתו. "אין שום שינוי במועדי הקידוח שפרסמנו בעבר", אמרו היום ל"גלובס" גורמים בשותפויות "מירה" ו"שרה".