הראשון והגדול במכרזי התחבורה הציבורית יוצא לדרך

המפעילה תצטרך להעמיד הון עצמי בגובה 200 מיליון שקל בשנה ■ ל"גלובס" נודע כי קווים, סופרבוס, אפיקים ומטרופולין מתכוונות להתמודד

‎‎משרד התחבורה פרסם את הראשון והגדול בסדרת מכרזים להפעלת תחבורה ציבורית בידי אוטובוסים תחת המתווה החדש, המציע למפעילות זכיינות לתקופה ארוכה יותר (6 שנים עם שתי אופציות להארכה בנות 3 שנים כל אחת) ובשטח נרחב יותר, המאחד מספר אשכולות תחבורה קיימים. הזוכות יצטרכו להעמיד הון עצמי בהיקף של כ-200 מיליון שקל בשנה.

המכרז הראשון מבין 16 המכרזים מתייחס לאשכול החשמונאים, ויכלול את קווי האוטובוס העירוניים, האזוריים והבין-עירונים ברמלה, מודיעין, מכבים-רעות, מודיעין עלית והיישובים סביבם, למעט לוד החל מ-2012. באשכול המאוחד, אותו מפעילות כיום סופרבוס וקונקס בזיכיון שעומד להסתיים, נוסעים מידי שבוע כ-340 אלף נוסעים ועל הזכיינית להעמיד לשירותם 350 אוטובוסים. ‏

למכרז יכולות לגשת עד ינואר כל הזוכות במכרז המקדים (‏PQ‏) שנערך בקיץ, למעט אגד תעבורה וקבוצה המורכבת מיורנטה הספרדית, ביחד עם מיה טורס, קונקס ודן-נהור, חברה בת של דן. זאת, בשל מגבלת גודל - תחת המתווה החדש של המכרזים לא יוכל שחקן להתחרות באזור (דרום, מרכז, צפון) בו הוא מפעיל 70% ויותר מהתחבורה הציבורית. כל אזור יורכב משני אשכולות לפחות. ‏‏

ל"גלובס" נודע כי סופרבוס, המפעילה הקיימת, מתכוונות לגשת למכרז וכך גם המפעילות קווים, אפיקים ומטרופולין. שיטת המכרזים החדשים תעניק יתרון לגודל כך שצפויות להיווצר שחקניות גדולות יחסית, נוסף על אגד ודן, שיחזיקו ביחד כמחצית מענף התחבורה הציבורית. כך למשל, התאחדה באחרונה קווים עם חברת עילית, מתוך כוונה ברורה להפוך לשחקנית השלישית בגודלה בענף לאחר אגד ודן.

המטרה המוצהרת של המכרז תחת המתווה החדש היא להעלות את רמת השירות באמצעות הגדלת תדירויות הנסיעה ב-37% בממוצע, ושיפור הנגישות לתחנות רכבת, אזורי תעשייה ומרכזי קניות באמצעות הוספת קווים חדשים. המכרז גם מתיימר להפוך חלק מהקווים הקיימים המקשרים בין יישובים באשכול לערים מרכזיות לישירים יותר ולהגביר את תדירותם. ‏

עוד במסגרת המכרז, יצטרכו המתמודדות לשאת בעלות 200 שלטים אלקטרוניים המספקים מידע בזמן אמת על הגעת אוטובוסים ועמדות הטענה לכרטיסי רב-קו. החברות יקבלו נקודות זכות על גיל האוטובוסים, היכולת שלהם להכיל מטענים כמו עגלות ואופניים, יישום טכנולוגיות (אינטרנט אלחוטי, מסכי מידע באוטובוסים), מרווח בין כסאות ושיפור הבטיחות. החל ממכרז זה תסבסד המדינה את המפעילה הזוכה על בסיס אורך הנסיעות בפועל בק"מ (לעומת מספר הנסיעות המבוצעות כיום), ותעניק תמריץ כספי המעודד את המפעילות להסיע יותר נוסעים. ‏

בתוך כך מסר היום שר התחבורה כי לאחר החגים יצא מכרז נוסף וקטן יותר (170 אוטובוסים) לאשכול חדרה-נתניה. אשכול זה מופעל כיום בידי נתיב אקספרס ואגד, ולו יתווספו קווים חדשים. עד סוף השנה יצאו למכרז גם האשכולות צפת-נהריה (גם הוא מופעל כיום בידי נתיב אקספרס) והחלק הצפוני של אזור הדרום (דימונה-ערד), המופעל כיום בידי מטרופולין.