כל הקלפים הטובים בידיים של פישר

הבנק המרכזי של ברזיל רכש ריאל, הבנק המרכזי של מקסיקו בדרך ומה קורה אצלנו?

הסערה המתמשכת בשוק המט"ח העולמי מעמידה בנקים מרכזיים רבים בפני דילמות קשות. התעקשותו של יו"ר הפד' בן ברננקי על תכנית ההקלה הכמותית השנייה, שלמעשה תרמה להיחלשות הדולר בהשוואה למטבעות שאר העולם (למעט סין), תרמה להתפרצות מלחמת מטבעות ולמהלכים אינדיבידואליים של בנקים מרכזיים שנקטו בצעדים יצירתיים על מנת לבלום את התחזקות המטבע המקומי שלהם.

התחזקות זו נבעה מנהירה של כספי ספקולנטים וקרנות גידור למדינות יציבות וכאלו שמעניקות ריבית גבוהה על השקעה במטבעותיהן ובאגרות החוב שלהן. גם ישראל היא קורבן לנהירה זו, שחיזקה את השקל באופן משמעותי, תוך פגיעה קשה ברווחיות היצוא ובתעשייה המקומית שסבלה מיבוא זול.

הצעד הפופולרי ביותר היה התערבות הבנקים המרכזיים שרכשו מט"ח בהיקפים אדירים. כשצעד זה לא הספיק, ננקטו צעדים אדמיניסטרטיביים במגוון רחב שכלל הגבלות מסחר ורישום, ביטול פטורים, מיסוי רווחי הון, הגבלות אשראי ובמספר מדינות ננקטו לאחרונה צעדים דרמטיים יותר על מנת לעצור את הסחף.

כך בשוויץ, למשל, הוחלט למעשה על רצפת ניוד שתגן מפני התחזקות נוספת של הפרנק השוויצרי ובברזיל הוחלט על מיסוי תנועות בכיוון רכישת המטבע המקומי. כמו כן הופחתה באופן מפתיע הרבית בברזיל במחצית האחוז (יש לזכור כי הריבית עומדת שם על 12%) וזאת למרות שהאינפלציה שם עדיין חורגת מעל היעד המוצב.

אחת הדילמות העומדות בפני כל בנק מרכזי היא באילו כלים להשתמש ובאיזו עוצמה להתמודד עם האיומים. לא רוצים לנקוט במהלכים קיצוניים שיגרמו לאנדרלמוסיה בשוק ומצד שני צריך להתמודד עם גופים שכוחם הפיננסי אדיר.

לכן בנקים מרכזיים, ובנק ישראל בתוכם, פועלים בשיטת הסלאמי: עושים צעד ומצפים לראות כיצד יגיב השוק, ואז נוקטים בצעד נוסף. אולם, כפי שנוכחנו לראות החודש, אין נוסחא, ובודאי שלא מדובר במשהו מדיד. לעיתים אנחנו לא רואים תוצאה מיידית אלא לאחר שקורה אירוע שמאפשר לאמוד את מידת האפקטיביות של הצעדים שננקטו.

המשבר היווני גרם להתחזקות הדולר כנגד רב המטבעות המובילים (למעט היין היפאני) וזה היה הטריגר להתחזקות משמעותית שלו כנגד מטבעות השווקים המתפתחים - מטבעות שהיו חביבי הספקולנטים וקרנות הגידור.

רק לפני חודשיים נסחר הריאל הברזילאי בשער 1.525 לדולר. בשבוע שעבר נחלש הריאל עד לשער 1.95 לדולר - המבטא בפיחות בשיעור 28%. גם הפזו ה מקסיקניעבר תהליך דומה - נחלש משער 11.4 פזו ל-13.9 - פיחות בשיעור 22%. היחלשות כה דרמטית יוצרת פאניקה בשווקים.

הפאניקה באה לידי ביטוי מובהק כאשר ביום אחד נחלש הריאל ב-6% בשל חוסר נזילות מוחלט בשוק שבו קרנות הגידור והספקולנטים מעוניינים לממש את השקעתם ולמכור ריאל בכל מחיר, ומהצד השני אין קונים. מצב זה אילץ את הבנק המרכזי להתערב לראשונה מזה זמן רב בכיוון ההפוך - על מנת לספק נזילות לשוק מכר הבנק דולרים, תוך שהוא רוכש כנגדם את המטבע המקומי, שממנו רצו לפתע הספקולנטים להיפטר.

בראיונות שנערכו עם בכירי הבנק המרכזי, התבטאו כמי שרואים בצעדיהם ניצחון מוחץ על הספקולנטים ומאמינים כי צעדיהם האחרונים יתרמו למסחר מאוזן יותר גם בהמשך.

במקסיקו הבנק המרכזי טרם התערב, אולם מסביב נשמעות כבר הערכות רבות כי אם ייחצה מחסום 14 פזו לדולר, תחל גם שם ההתערבות.

סטנלי פישר מחכך ידיו בהנאה

האם נראה בקרוב גם את הבנק המרכזי שלנו מוכר דולרים - בשלב זה המצב קצת שונה ונכון לעכשיו יושב הנגיד סטנלי פישר בכיסאו ומחכך ידיו בהנאה. בשנים האחרונות הוא נחשב לשחקן הפוקר החלש ביותר בג'ונגל המט"ח, שחקן הנוקט בטקטיקות מיושנות ולמעשה משחק עם קלפים פתוחים.

זה כמובן משך לכאן את כל כרישי המשחק וגם את דגי הרקק שהרגישו חזקים.אבל נראה כי השחקנים שכחו שני דברים - האחד שמאחורי השחקן החלש הזה יש מכונת הדפסה והיא עבדה שעות נוספות, בניגוד לכל ההערכות, והשני שגם לשחקן הכי חלש מגיע בשלב מסוים סיבוב המזל.

השלב הזה, כך נראה, הגיע ופישר מנצל אותו עד תום. כל הקלפים הטובים נמצאים בידיו. מצב הכלכלה יציב יחסית והצעדים האדמיניסטרטיביים שננקטו עד כה בשוק המט"ח פחות אגרסיביים מאלו שננקטו בברזיל ובשוויץ.על כן יש זליגה מתמשכת של כספים החוצה אבל אין פאניקה(פיחות השקל לעומת הדולר עד כה מסתכם ב-10% בלבד). המחאה החברתית היא הג'וקר הנוסף, שכן היא מדכאת במידה רבה את עליות המחירים ועל כן השפעת הפיחות על האינפלציה בשלב זה שולית למדי.

שינוי במדיניות ומכירת דולרים של הבנק המרכזי תגיע אך ורק אם הזליגה תהפוך לשטף, והשוק ייקלע למצוקת נזילות ולפיחות חד של השקל בנוסח מה שקרה לפני שבוע בברזיל. זה יקרה אם מספר קרנות גדולות המושקעות כאן הון רב יחליטו שהמשחק נגמר. כל עוד האינפלציה בשליטה והפיחות הדרגתי ימשיך פישר,כך אני סבור, ליהנות מהמשחק מבלי לשנות את כלליו.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.