שר ההגנה האמריקני: ישראל נעשית מבודדת ופגיעה יותר

ליאון פאנטה מגיע היום לישראל לשיחות עם נתניהו וברק; ייפגש גם עם עבאס ■ "הדבר החשוב ביותר לישראל ולשכנותיה - לפתח יחסים טובים יותר"

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, מתריע שישראל הולכת ונעשית מבודדת יותר ושביטחון אמיתי יושג רק באמצעות יחסים טובים יותר בינה לבין לשכנותיה.

פאנטה דיבר עם כתבים בטיסה במטוס של חיל האוויר האמריקני מוושינגטון לישראל. בביקורו, שמתחיל היום (ב'), הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ובכירים ישראליים אחרים. הוא מתוכנן גם להיפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס וראש הממשלה ברשות סלאם פיאד, במאמץ להתניע מחדש את המגעים הישירים בין ישראל לפלסטינים. בדעתו לומר לשני הצדדים שהם מסתכנים בהידרדרות לתקופה של אי יציבות אם לא יחדשו את המו"מ.

פאנטה, לשעבר ראש סוכנות הביון המרכזית ובשלב מוקדם יותר בקריירה שלו ראש מטה הבית הלבן בתקופת ממשלו של ביל קלינטון, יבקר גם בקהיר וייפגש עם מוחמד חוסיין טאנטאווי, ראש המועצה הצבאית השלטת. הוא ציין, שבשיחותיו שם ינהל הוא ינסה לשפר את התקשורת ואת שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים.

בשיחה עם הכתבים לא הסתתר פאנטה מאחורי ניסוחים דיפלומטיים זהירים. הוא היה גלוי לב, אם לא בוטה. זה היה אולי קדימון לאופי השיחות שינהל בירושלים וברמאללה. הוא מגיע לישראל שישה חודשים לאחר ביקורו של שר ההגנה הקודם, רוברט גייטס, שאף הוא לא חסך שבטו מישראל והתבטא בחריפות רבה על "כפיות הטובה" של נתניהו כלפי ארה"ב.

"אין לי הרבה ספקות בכך שהם (הישראלים) יוכלו לקיים את העליונות הצבאית שלהם", אמר פאנטה. "השאלה שאנו צריכים לשאול היא: האם זה מספיק לקיים יתרון צבאי כאשר אתה מבודד את עצמך בתוך הזירה הדיפלומטית? ביטחון אמיתי יושג רק באמצעות מאמצים דיפלומטיים נמרצים בד בבד עם מאמץ נמרץ להגן על עוצמתך הצבאית".

שר ההגנה אמר, כי ארה"ב רוצה לנסוך בישראל ביטחון ביכולתה "לקחת סיכונים למען השלום" ובכוונת ארה"ב "לתת לה מרחב תמרון בניהול המו"מ" העתידי.

"ברור למדי בתקופה הדרמטית הזו במזה"ת, שכאשר מתחוללים שינויים כה רבים אין זה טוב מבחינתה של ישראל למצוא עצמה מבודדת יותר ויותר, וזה מה שקורה", אמר פאנטה.

לדבריו, "יש בשלב זה יותר מיד מוקדי חיכוך בעקבות השינויים... מבחינת ישראל, וכן מבחינת שכנותיה, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות לפתח יחסים טובים יותר, דבר שלפחות יאפשר להם לתקשר ביניהם במקום להוציא (את מוקדי החיכוך) לרחובות". הדברים היו רמז להפגנות האלימות נגד שגרירות ישראל בקהיר בחודש שעבר.

הוא הדגיש, שישראל והפלסטינים אינם נוטלים על עצמם כל סיכון ע"י חידוש המו"מ ביניהם. לדבריו, זה יהיה המסר שבדעתו להעביר לבני שיחו בישראל וברשות הפלסטינית. לדעתו, בשיחות ישירות שום צד לא יוכל לומר לצד האחר אלו ויתורים עליו לקבל.

"מבחינות רבות (הצדדים) יכולים להגן על האינטרסים שלהם בהיכנסם למו"מ, ובה בעת הם יוכלו למצוא דרך לפתרון הסוגיות הקשות שעל הפרק", אמר פאנטה.

אחרי הביקור במזה"ת, ישתתף פאנטה בכנס חברות נאט"ו בבריסל, שבו תיבחן ההתקדמות הברית באפגניסטן ובלוב.