"שכר שחקנים גבוה מביא אליפות". באמת?

מתוך 30 אליפויות ‏NBA‏,‏MLB ‎‏ ו-NFL בעשור האחרון, רק פעמיים זכתה בתואר הקבוצה ששילמה הכי הרבה כסף לשחקניה; בכדורגל המשכורות דווקא משחקות תפקיד יותר משמעותי

ההנחה לפיה מי שמשלם יותר כסף לשחקנים מגדיל את הסיכוי שלו לזכות באליפות, תופסת חזק מאוד כשמדובר בכדורגל. את המחקר המקיף ביותר בנושא ערך פרופסור סטפן סיזמנסקי, כלכלן ספורט בריטי, שמצא התאמה של יותר מ-90% בין היקפי השכר ששילמו מועדונים באנגליה ואיטליה לשחקנים שלהם, לבין המיקומים הסופיים שלהם בליגות.

אבל עד כמה הקשר בין שכר לבין לזכייה באליפות תופס בספורט האמריקני? למען האמת, קיים קשר קלוש מאוד. רגע לפני פתיחת הוורלד-סירייס בליגת ה-MLB ב-19 לחודש, מנסה העיתונאי דארן רובל מ-cbssports.com לבחון את הקשר בין ההצלחה של קבוצות שמשלמות משכורות גבוהות - לבין זכייה בתארים. רובל חילק את 30 הקבוצות בליגה לשלוש קטגוריות שכר - 10 הקבוצות שמשלמות הכי הרבה בכל עונה, 10 הבינוניות (מקומות 11-20) ו-10 הקבוצות "הקמצניות" ביותר. הממצאים: בעשר העונות האחרונות, מבין 78 הקבוצות שהעפילו לפלייאוף, 48 היו שייכות לדרג השכר הגבוה (61.5%), 18 מהן (23.1%) היו בדרג הביניים, ו-12 קבוצות (15.4%) עשו זאת מהדרג התחתון של משלמות השכר. מבין הקבוצות שגם זכו בסופו של דבר באליפות - 60% הם קבוצות הדרג העליון, ו-40% זכו באליפות מדרג הביניים. אף קבוצה מהשליש התחתון של משלמות השכר לא הצליחה לזכות באליפות.

נתון אחד שרובל לא בחן: כמה פעמים בעשור האחרון זכתה הקבוצה ששילמה את השכר הגבוה ביותר באליפות. ובכן, אם לוקחים את שלוש הליגות המובילות בארה"ב - NFL, NBA ו-MLB - הרי שיש תשובה אחת ברורה - הקבוצות הבזבזניות ביותר, כמעט תמיד לא זוכות באליפות בתום העונה.

מתוך 30 אליפויות שחולקו בליגות האלו בעשור האחרון (10 אליפויות בכל ליגה), רק פעמיים זכתה בתואר הקבוצה שפינקה הכי יפה את השחקנים שלה, כלומר התאמה של 6% בלבד - אינדיאנפוליס קולטס מה-NFL (עונת 2006/07) וניו יורק יאנקיז מה-MLB (2009). ב-NBA לא נמצא ולו מקרה אחד בעשור האחרון שבו הקבוצה ששילמה הכי הרבה גם זכתה באליפות.

יותר מזה: מתוך 60 קבוצות שהתחרו בשלוש הליגות המקצועניות בסדרת הגמר (גמר ה-NBA, משחק הסופרבול וה-וורלד סירייס) בעשור האחרון, רק ארבע קבוצות היו אלו שגם שילמו את השכר הגבוה ביותר לשחקנים שלהן.