"המחירים בת"א לא יירדו ללא בניית 50 אלף דירות בארץ"

כך טוען ראש עיריית ת"א רון חולדאי ■ אייל גבאי, יו"ר צוות הדיור בוועדת טרכטנברג: "התפיסה שאפשר לחנך את האזרחים היא תפיסה שהתפוצצה לכולם בפרצוף"

"אני מציע שכל אדמות המינהל יעברו לניהולן של העיריות. יש לנו היכולת התכנונית, המדיניות התכנונית, ולא צריך להיכנס לשום אינטרסים נוספים. נשלם למינהל כפי שייקבע על פי חוק. היצע הדיור יגדל" - כך אמר ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, בכנס משרד הפנים בנושא שוק הדיור, שנערך היום באכסניית בית וגן בירושלים, בפורום המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

חולדאי דיבר על הבעיות שהביאו לעליית המחירים בת"א וניסה להציע פתרונות למצוקה. רעיון נוסף שהציע חולדאי הוא איחוד רשויות: "המדינה צריכה לאחד רשויות, במסגרת חוק שייכנס לתוקף בעוד 15 שנה. בלי זה נמשיך לקשקש בזנב ואחד ידפוק את השני בנושא התכנון. עד היום השפכים של הרצליה נשפכים לים כי הרצליה הקימה מט"ש (מכון לטיהור שפכים) שלא מחובר לשפד"ן. צריך להקים רשות מטרופולינית, כי העיריות בגוש דן הקימו רכבת תחתית שאף אחד לא יודע עליה - צינור 2 מטר קוטר שמוביל ביוב, בעלות של מיליארד שקל. הפרויקט הזה בוצע כי יש גוף שזו אחריותו והוא יכול לבצע אותו. הבעיה היא לא בתכנון, אלא בביצוע".

לדברי חולדאי, "הבחירות לפני שנתיים בת"א עסקו בשני נושאים: יוקר הדיור בת"א ובעיות התחבורה בעיר, והתמודדתי עם חוסר אונים להסביר שאלה שני התחומים שלראש עיריית ת"א אין יכולת להשפיע - אני לא יכול לייצר נתיב תחבורה ציבורית מרעננה עד כביש 5 כדי ליצור מציאות שאנשים יבואו בתחבורה ציבורית מהר, וכדי שאנשים שבאים ברכב פרטי ייסעו יותר לאט. שוק הדיור בארץ הוא אותו שוק - אם לא יבנו 50 אלף יח"ד בארץ, לא יירדו מחירי הדירות בעיר".

חולדאי המשיך בביקורת: "משום מה, אין מדינה בעולם שאני מכיר, שבין ממשלה שהפריטה לבין חברת התחבורה אין גורם מתווך, זו המצאה יהודית. ברוב המדינות באירופה הבעלות על מערכת התחבורה הציבורית היא של העיר. חייבים להקים רשות מטרופולינית ומיד, והיא צריכה לקבל יכולות תכנון, ניהול ויכולות תחבורה כמו שקיים בכל המדינות המודרניות בעולם. בסופיה, בבולגריה, עיר מפגרת, יש מערכת תחבורה ציבורית לעילא ולעילא".

"הנטל ירד ממני"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, שעומד לפרוש מתפקידו, ושימש יו"ר צוות דיור בוועדת טרכטנברג, התייחס לניסיונות להביא את דוח הוועדה להצבעת הממשלה אתמול: "היו מאמצים להצביע על הדוח בממשלה, ואני בדיוק אספתי את הילדים מהגן ואז הרגשתי את הנטל יורד מהכתפיים שלי והייתה לי הקלה אישית גדולה. אבל אני מקווה לטובת העניין שהדוח יאומץ כי יש בו הרבה דברים טובים שחייבים לבוא במסגרת אחת. תמיד אמרתי לרה"מ שלא משנה מהו כלי הנשק, יש להאמין בטובת העניין - לא משנה מהו ההליך הקרקעי - בלי גנרלים אי אפשר לנצח את המלחמה הזו".

גבאי הוסיף: "התפיסה שאפשר לחנך את האזרחים, היא תפיסה שהתפוצצה לכולם בפרצוף. הייתה חשיבה שאפשר לחנך אנשים איפה ובמה לגור, ושיאה של התפיסה הייתה ההחלטה ב-2008 להפסיק לתכנן במרכז, שהתקבלה מכל הסיבות הנכונות והביאה לתוצאות לא נכונות. צריך להציע היצע טוב יותר בפריפריה, נגישות, חינוך, תעסוקה, ולא פערי המחירים יביאו לתוצאה הזו. כדי שפערי המחירים יגשרו או יביאו לכך שבהיעדר כל הדברים האלה אנשים יעדיפו להגיע לפריפריה, המחירים במרכז צריכים לעלות בצורה קיצונית. יש לעשות את הפריפריה נגישה יותר, מעניינת יותר וגם לשפר את החינוך".