החדשות מאירופה שלחו את וול סטריט לעליות

היפוך מגמה בוול סטריט, לאחר ששרי האוצר של האיחוד האירופי הכריזו: בוחנים תוכנית לחיזוק הבנקיםברננקי פסימי: "משבר החוב באירופה פוגע בארה"ב" ■ בגולדמן זאקס חתכו תחזיות הצמיחה העולמיתאפל אכזבה באירוע ההשקה

דרמה בסיום המסחר היום (ג') בוול סטריט: לאחר יום מסחר תנודתי שהתנהל ברובו בירידות חדות, ננעלו המדדים המרכזיים בארה"ב בעליות חדות, לאור חדשות חיוביות מכיוון יבשת אירופה - שם הגיעו שרי האוצר של האיחוד האירופי להסכמה על צעדים נוספים לאישוש השווקים, כאשר ככל הנראה מגבשים תוכנית להגדלת האשראי בבנקים (פירוט בהמשך). באירופה ננעל היום המסחר בירידות חדות בצל החשש ממשבר החוב, ובצל הודעות על "תספורת" גדולה יותר לבעלי האג"ח היווניות, מתוך ידיעה כי ההחלטה על הענקת סיוע כספי נוסף למדינה נדחתה עוד - ולפיכך הגבירה את הדאגות בקרב המשקיעים. עוד הגיבו היום המשקיעים לנאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שיצא בתחזית לא אופטימית באשר לכלכלת ארה"ב, שוק העבודה האמריקני, והשלכות משבר החוב באירופה על משקי הבית בארה"ב (פירוט בהמשך). בסיום המסחר, ננעל מדד הדאו ג'ונס בעליות של 1.43%, בעוד ה-S&P500 עלה ב-2.23% והנאסד"ק הוביל העליות - כשזינק ב-2.95%.

במוקד המסחר, כאמור, עמד החשש המתגבר מחדלות פירעון ביוון והתנהלות מובילי המדיניות הפיננסית באירופה סביב הטיפול במשבר החוב: במהלך הערב, יצאה הודעה מטעם ממשלת יוון כי ברשותה היקף מזומנים אשר יספק לה "מרווח נשימה" עד חודש נובמבר השנה - ולא עד סוף החודש הנוכחי, כפי שהוערך. שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס (Evangelos Venizelos), הצהיר כי "ליוון יש מספיק כסף עד אמצע נובמבר כדי לשלם פנסיות, משכורות ולשלם לבעלי האג"חים היווניות". (לסיפור המלא)

אולם, הסיפור הגדול של הערב הוא הודעה שיצאה בסיום ההתכנסות של הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי, אשר בסיומה נמסר כי שרי האוצר באירופה בוחנים צעדים פיסקאליים לטובת תמרוץ השווקים וטיפול במשבר. בין היתר, בוחנים השרים תוכניות להזרמת הון לבנקים, וכן צעדים נוספים עליהם עדיין לא החליטו סופית - בכדי לטפל במשבר. אולם, השורה התחתונה והמוחצת שהובילה את המשקיעים בארה"ב לשלוח את המדדים לעליות - הינה אחת: הפוליטיקאים באירופה מבינים סוף-סוף, כך נראה, את חומרת המשבר. (לסיפור המלא)

ה-S&P נגע ברמה של "שוק דובי"

נזכיר כי אתמול נמשכה ההידרדרות בוול סטריט: המסחר הסתיים בירידות חדות, לאחר שהתנהל לאורך מרבית היום במגמה שלילית - במסגרת יום המסחר הראשון ברבעון הרביעי של שנת 2011. מדד הנאסד"ק הוביל את הירידות כשצנח ב-3.29%, בעוד הדאו ג'ונס ירד ב-2.37% וה-S&P500 איבד כ-2.86% - והגיע לרמה של 1,099 נקודות, שפל שלא נראה מאז ספטמבר 2010.

במהלך יום המסחר היום "פלירטט" מדד ה-S&P 500 עם רף ה-1,090 נקודות, רמה בה לא ביקר במשך יותר משנה, המהווה צניחה של יותר מ-20% מהשיא האחרון שנרשם באפריל - ובכך למעשה הציבה את המדד באופן רשמי, לפרקי זמן שונים במהלך יום המסחר, ברמות הנחשבות כ"שוק דובי". אולם, בסיומו של יום המסחר סיום המדד ברמה של 1,124 נקודות - גבוה משמעותית מרמת השפל המדוברת.

הזדמנות קנייה?

המניות ב-S&P 500 נסחרות כיום במכפיל של כ-10.2 על הרווח הצפוי ב-2012 לעומת ממוצע של 13.7 במיתונים הקודמים. כך, על פי "בלומברג". זאת, גם לאחר שאנליסטים חתכו בתקופה האחרונה את תחזיות הרווח לחברות במדד ב-2.6% ל-110.7 נק' ליחידת מדד. (לסיפור המלא)

"מה שרואים היום בבירור בשווקים זה פחד, הרבה פחד. השאלה הגדולה היא כמובן כמה ומה מתרחישי האימה מגולם במחירי המניות. נראה לי שאם לא נגלוש למיתון או שהוא יהיה מתון יחסית וקצר, מחירי המניות כבר מגלמים את זה", אמר Wayne Lin מנהל השקעות בחברת לג מייסון.

נעילה שלילית באירופה; בגולדמן זאקס חתכו תחזיות

המסחר באירופה התנהל כאמור בירידות שערים חדות, בהמשך למגמה באסיה ולסגירה האדומה אתמול בוול סטריט. גם היום, בדומה לתקופה האחרונה, אירופה היוותה את מוקד העיניינים, על רקע החששות ההולכים וגוברים ממשבר חוב שיפגע בכל אירופה, ומהחשש הממשי לחדלות פירעון אפשרית של יוון, למרות שבכירים בהנהגה האירופית ממשיכם לגרוס כי לא יתנו למצב זה להתרחש.

בהמשך לכך, פרסמו כלכלני גולדמן זאקס סקירה ובמסגרתה הם צופים שהכלכלה האירופית תמשיך לשקוע עד כדי מיתון בשתי הכלכלות החזקות באירופה, גרמניה וצרפת. באותו דוח קיצצה חברת גולדמן זאקס את תחזית הצמיחה העולמית מה שמוסיף לסינטימנט השלילי ברחבי העולם. גם סוכנות הדירוג S&P הודיעה שהסיכוי למיתון באירופה בשנה הקרובה עלה ל-40%. הסוכנות גם הורידה את תחזית הצמיחה של אירופה ל-1.1% מתחזית קודמת של 1.5%.

מאקרו: ברננקי לא אופטימי

■ יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי דיבר היום על מצבה של הכלכלה האמריקנית בבית הנבחרים. ברננקי הציג תחזית לא אופטימיות במיוחד באשר לכלכלת ארה"ב כאשר ציין כי "הנתונים האחרונים שפורסמו לאחרונה מעידים על התאוששות איטית מאד בשוק העבודה". עוד התייחס ברננקי למשבר החוב באירופה ואמר כי "הבעיות באירופה החלו לפגוע כבר במשקי הבית בארה"ב ומהוות סכנה לצמיחה", תוך שהוא דוחק באובמה לנקוט בצעדים פיסקאליים לתמרוץ השווקים, באופן מיידי.

■ באותה השעה פורסם נתון ההזמנות ממפעלים לחודש אוגוסט, שירד ב-0.2% להיקף כולל של 451 מיליארד דולר, בניגוד לצפי לעלייה של 0.2%. זאת, בהשוואה לעלייה של 2.1% בהזמנות בחודש יולי.

אירוע השקה מאכזב של אפל

המשקיעים שלחו את מניית אפל מחשבים לירידות בעקבות אירוע ההשקה המאכזב. מיליוני מעריצים עצרו היום את נשימתם והתקבצו מול אתרי כלכלה ובלוגי טכנולוגיה במטרה לראות את הצעצוע החדש של אפל, חברת האלקטרוניקה הגדולה בעולם והחברה הציבורית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק - 340 מיליארד דולר. בסופו של דבר, אפל הכריזה על אייפון 4S עם מעבד מהיר כפליים וללא שדרוגים משמעותיים, ולא על אייפון 5 כפי שציפו בשוק. (לסיפור המלא)

חברת פורד הכריזה כי תגייס 12 אלף עובדים חדשים עד שנת 2015. ההערכה הזו כמעט כפולה מהתחזיות הקודמות של החברה, וכוללת צמיחה של 16 מיליארד דולר בהשקעות ברכב. בסיום המסחר, עלתה המניה ב-7.6%.

חברת ג'נרל מוטורס רשמה את יומה הטוב ביותר מאז חזרה לשוק בשנה שעברה כאשר מנייתה זינקה ב-8.6%.

IBM הודיעה כי היא מתכננת לקנות את Q1 Labs, ובכך תתרחב בתחום תוכנות אבטחת המידע ותגדיל את התחרות עם HP ו-EMC.

מניית אמריקן איירליינס (סימול: AMR) זינקה במהלך המסחר במסגרת תיקונים חדים, לאחר שצנחה אמש ב-33% בסיום, על רקע החשש כי תכריז על פשיטת רגל.

מניות הפיננסים המשיכו כמובן לרכז עניין רב לאחר שצנחו אתמול. זאת, לאחר שדויטשה בנק , הבנק הגדול בגרמניה, הודיע היום כי יבצע מחיקה גדולה של 250 מיליון אירו בגין הנפילה בשווי אגרות החוב הממשלתיות של יוון. זהו הבנק הראשון באירופה שמודיע על מחיקה גדולה בגין המשבר ביוון. במקביל הודיע הבנק על פיטורים של 500 עובדים ונקיטת צעדים לקיצוץ בהוצאות. נציין גם את בנק אוף אמריקה , וולס פארגו וסיטיגרופ .

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]