IBI: "רווחיות תנובה ממוצעת; חסר ביאור מגזרים בדוח"

גיל בשן, אנליסט בבית ההשקעות IBI: "תנובה מציגה את היחס הגבוה ביותר של הכנסות לעובד בהשוואה לאסם ושטראוס" ■ מזהיר: "השקעה בענף המזון מסוכנת בימים אלה"

חברת תנובה נכנעה ללחץ ופרסמה היום (ג') דוחות כספיים לשנת 2010, המעידים על שיפור ברווחים ובהכנסות. תנובה מסרה כי הרווח הנקי שלה בשנת 2010 עמד על 517 מיליון שקל, לצד הכנסות של 7.2 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 1.7% בהכנסות וזינוק של 19% ברווח הנקי.

גיל בשן, אנליסט בבית ההשקעות IBI, ודורין צלניר ממחלקת המחקר, מציינים בעקבות פרסום הדוחות כי "ניתוח ראשוני של הדוחות ובחינה של מדדי ההשוואה מקובלים אכן מלמד כי רווחיות החברה ממוצעת, טובה משל שטראוס וחלשה מזו של אסם. תנובה הצליחה לצמצם את ההוצאות התפעוליות מרמה של 20.2% מההכנסות בשנת 2008 ל-19.4% בשנת 2010".

מעניין לראות, אומרים בשן וצלניר, שהוצאות השכר בחברה עלו ברמת פעילות הייצור אך ירדו ברמת ההנהלה. כמו כן, תנובה מציגה את היחס הגבוה ביותר של הכנסות לעובד בהשוואה לאסם ושטראוס. בהשוואה עולמית נראה כי תנובה נמצאת מעט מתחת לממוצע.

קשה להסיק מתוך דוחות של תאגיד כה גדול האם המחיר של הקוטג' או הגבינה הלבנה גבוה מדי או נמוך. "מאחר שחסר ביאור מגזרים שישפוך אור על התוצאות במגזרים השונים, אנו נוטים להניח כי תנובה גדלה בשנים האחרונות, ולא כל הפעילויות שלה רווחיות באותו המידה. ייתכן מאוד שישנן פעילויות רווחיות מאוד שמסבסדות אחרות, באופן שכלל הרווח והתוצאות מראים תמונה מתונה יחסית, למרות רווחיות גבוהה מאוד במוצרים או פעילויות בהן החברה היא מונופול", אומרים שניהם.

בשורה התחתונה לגבי כלל ענף המזון, בשן וצלניר אומרים כי השקעה בכלל הענף מסוכנת בימים אלה, ומי שמחפש חשיפה כדאי להיות במניות נטו ושטראוס , שנסחרות במחיר נמוך המגלם פגיעה אפשרית.