הביאנלה השלישית יוצאת לדרך: תיפתח בשבוע הבא בהרצליה

הביאנלה, בשיתוף עמותת ARTLV לקידום אמנות ישראלית בעולם, תתמקד השנה באיומים קיומיים המונעים על-ידי אידיאולוגיות שונות

ביאנלה השלישית לאמנות עכשווית בהרצליה תיפתח בשבוע הבא, ב-10 באוקטובר. תערוכות האמנות ילוו במופעי מוזיקה, תיאטרון ומחול והקרנות מיוחדות בסינמטק הרצליה.

בערב הפתיחה יתקיים מופע רחוב חגיגי של מתי כספי ושלמה גרוניך בתוכניתם המיתולוגית "מאחורי הצלילים", פתוח לקהל ללא תשלום.

עיריית הרצליה מוכיחה רצינות בכל הקשור לאמנות, ואין זה דבר של מה בכך. העירייה, שהכריזה לפני 4 שנים לראשונה על קיומה של ביאנלה, עומדת בדיבורה ומקיימת את ההבטחה בקצב דו-שנתי, כמתחייב מהשם.

תקציב הביאנלה - 2.5 מיליון שקל במימון העירייה ועוד כמיליון שקל, על-פי הערכות, המגויסים מחסויות. השנה תומכת בביאנלה גם עמותת ARTTLV ששמה לה למטרה להפנות זרקור בינלאומי לזירת האמנות בישראל, והיא דואגת לשיתופי פעולה אמנותיים עם גופים מחו"ל וכן לביקורי אנשי מקצוע, אוצרים, אספנים ועיתונאים מובילים מתחום האמנות בעולם, בתקופת הביאנלה.

את הביאנלה אוצר בכל פעם צוות אחר, צעיר ובועט. השנה אוצר הביאנלה הוא אורי דסאו, שהחליט להקדיש אותה לאיום הקיומי שבו מעמידים בני האדם אלה את אלה בשם אידיאולוגיות שונות, קונפליקטים מדיניים וטריטוריאליים.

כותרת התערוכה "המכה השנייה" שאולה מתקופת המלחמה הקרה. זהו מושג המתייחס ליכולתה של מדינה שהותקפה בנשק גרעיני להשיב במתקפה משלה, למרות ההרס והחורבן שנזרעו בה.

האם זה מה שצופה לנו דסאו? אין לדעת. הוא מדבר על ההרס והכוח המשחית כמטאפורה, כחלק מהתרבות. "התסריט המקופל במונח 'המכה השנייה' כולל התקפת פתע, התקפת נגד, ובד-בבד הרתעה, שהודפת מחוץ לתחום האפשרי את אותן ההתקפות עצמן. המכה השנייה אמורה לרוקן מכדאיות את השימוש במכה הראשונה ואף להסירה כליל מסדר היום. הניסיון של התערוכה להתחבר לכל הטמון בכותרתה מודע לכך שהוא אפשרי ובלתי אפשרי כאחד: זהו חיבור על דרך השלילה, כי בין היתר סוגיית המכה השנייה, אותו חיזיון יום הדין, כוללת בתוכה הן פוטנציאל רב-עוצמה והן הימנעות".

המילה האחרונה

עוד כותב דסאו: "בתוך מערכת היחסים בין העולם לאמנות עולה השאלה למי ניתנת זכות המילה האחרונה, או לחלופין, מה יישאר לאחר שהכול ייעלם... לא מעט מן העבודות בתערוכה מציעות עמדה כלפי עתיד כלשהו". ואם זה נשמע מדאיג הרי שיש גם עבודות המתייחסות לבנייה מן המסד של עולם אחר, חדש ואולי אפילו טוב יותר.

אבנר בן-גל מצייר חיים חסרי מוסר וגבולות. צבי גולדשטיין בונה דגם מערך של עבודותיו - כמעין ארכיון רב ממדים וחוצה תקופות.

קשה למצוא הרבה אופטימיות בבחירות של דסאו, אך באמנות ההגדרות אינן עולות תמיד בקנה אחד עם המראות. התערוכה מסקרנת גם בבחירת המיקומים שלה. היא יוצאת מהמוזיאון ומהגלריה העירונית אל הרחוב וממשיכה אל התחנה המרכזית ועל עמודי שילוט החוצות המוארים.

במהלך הביאנלה יתקיימו הדרכות לקהל הרחב בהנחיית צוות מוז"ה - אגף החינוך של מוזיאון הרצליה. ההדרכות יתקיימו במוזיאון הרצליה, ברחוב הבנים 4 ובאולם התיאטרון ברחוב בן-גוריון 5 פינת רחוב בר-אילן, בכל שעה עגולה, בשעות 19:00, 20:00, 21:00. כל הדרכה תימשך כ-30 דקות.

הביאנלה לאמנות עכשווית, הרצליה 10-20 באוקטובר 2011 אתר הביאנלה: herzliya-biennial.com