דו"ח ועדת חייק הוגש לכחלון; השאלה: איך ומתי ימומש?

בתום שנה וחצי של עבודה, הגישה הוועדה את מסקנותיה לכחלון כדי שילמד אותו ויחליט האם לאמצו והאם להכניס בו שינויים ■ המלצות הוועדה אמורות לחולל שינויים מרחיקי לכת בשוק התקשורת

שר התקשורת משה כחלון קיבל היום את דו"ח ועדת חייק להסדרת שוק התקשורת. בתום שנה וחצי של עבודה, הגישה הוועדה את מסקנותיה לכחלון כדי שילמד אותו ויחליט האם לאמצו והאם להכניס בו שינויים. המלצות הוועדה שנחשפו לראשונה בגלובס אמורות, באם יאומצו, לחולל שורה של שינויים מרחיקי לכת במבנה שוק התקשורת.

הדו"ח כולל המלצות לשינוי מהותי של כללי ההסדרה בשוק התקשורת הנייחת, שיאפשר תחרות כל בכל, כלומר מבנה תחרותי חדש שבו ארבע קבוצות תקשורת יפעלו ללא מגבלות ויציעו סלי שירותים לצרכנים במחירים קבועים. המבנה החדש צפוי לגרום לדעת הוועדה לתחרות ולהוזלת מחירים שכן כל קבוצה תצטרך להוכיח שהסל שלה ראוי ואטרקטיבי יותר מבחינת היקף ואיכות השירותים, והמחיר שבו הוא יימכר.

המבנה הקיים היום שבו הלקוח מתקשר עם חברת אינטרנט וספק תשתית אמור להיעלם בעתיד הקרוב, בכפוף להסכמתן של בזק והוט לאפשר לחברות מתחרות לרכוש מהן שירותי תשתית במחירים מוזלים על מנת שניתן יהיה להתחרות בהן. גם הפיקוח על המחירים של בזק צפוי להתבטל בהתאם על מנת שהיא תוכל להשתתף בחגיגת הוזלות המחירים ותוכל להציע את שירותיה במחירים מוזלים.

השאלה הגדולה שעומדת על הפרק היא האם כחלון יאמץ את הדו"ח כולו כמו שהוא או שהוא יכניס בו שינויים. אם נסיק מניסיון העבר נראה ששרי תקשורת קודמים תמיד אימצו את הדוחות שהוגשו להם, אך הכניסו הסתייגויות משלהם. סביר להניח שגם במקרה של דו"ח ועדת חייק כך יקרה.

השאלה היא רק איזה שינויים כחלון יכלול והכי חשוב האם הוא ימומש. המימוש תלוי בשורה של גורמים שאינם מבשרים טובות: הנהלת המשרד מסוכסכת קשות, ובין המנכ"ל לחלק מהסמנכ"לים שוררים יחסי איבה של ממש, סמנכ"ל כלכלה שאמור בעצם ליישם את הדו"ח, אסף כהן, שהיה גם חבר בוועדה, מסיים את תפקידו ועד שיימצא לו מחליף שילמד את הנושאים ייקח חודשים רבים, ותהליכי חקיקה שכמו שידוע ומוכר בישראל, עשויים לקחת זמן רב. מעל כל אלה, תרחף שאלת התקנים והמימון הנוסף שהמשרד ידרוש על מנת לאמץ את הדו"ח, מה שצפוי להיתקן בהתנגדות תקיפה מאד של האוצר.