ארה"ב לקהיר: "ישראל תשחרר מצריים תמורת אילן גרפל"

שר ההגנה האמריקני יאמר למצרים: ישראל תשקול שחרור אזרחים מצרים בתמורה להשבת גרפל, יחד עם עודא טראבין, בדואי ישראלי הכלוא במצרים 11 שנה ■ ארה"ב איימה להפסיק הסיוע לקהיר אם זו לא תיענה

אופטימיות זהירה: שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, הגיע היום לביקור בקהיר כשבידו מסר מירושלים - לפיו מסכימה ישראל לשקול לעשות כל שיידרש כדי שהעסקה לשחרורו של הצעיר אילן גרפל תצא לפועל. המהלך מרמז על כך שבירושלים יבחנו את האפשרות לשחרר לחופשי אזרחים מצרים, הכלואים בישראל.

אם יתקבל המתווה, לא יושב בתמורה רק גרפל לבדו, אלא ככל הנראה גם עודא טראבין - בדואי ישראלי הכלוא במצרים מ-2000. את המהלך שנרקם מלווה תחושה אופטימית, בין היתר בשל דיווחים חוזרים ונשנים גם בכלי תקשורת ערבים על עסקה שלפי ההערכות תושלם בקרוב.

רק שלשום דיווח העיתון הלונדוני "אל-חיאת" כי גרפל, הכלוא בקהיר כבר ארבעה חודשים - בין היתר בחשד שריגל לטובת ישראל - אמור היה להתלוות אל פאנטה בביקורו במצרים ולעזוב עמו את המדינה לקראת חזרתו ארצה.

מצרים מנסה "לרדת מהעץ"

בימים האחרונים קשרו גורמים במערב את שחרורו של גרפל להמשך הסיוע הכלכלי והצבאי האמריקני למצרים. על פי דיווחים בכלי התקשורת הערביים, איימה ארצות הברית לפגוע באופן משמעותי ואף להפסיק כליל את הסיוע למצרים - אם זו לא תשחרר מיידית את גרפל, זאת - בתום שורה ארוכה של התייעצויות ובקשות אמריקניות מבכירי הממשל המצריים, שעלו בתוהו.

בינתיים, במצרים, מנסים לחפש דרך "לרדת מן העץ" ולסיים את הפרשה בכמה שפחות מבוכה לשלטונות. מה שהחל כ"פרשת ריגול חמורה" צפויה להסתיים ב"גירוש" מן המדינה, ללא אישום כלל. כדי להסביר את השינוי המפתיע בהתנהלות העניינים, טענו כלי תקשורת מצריים בסוף השבוע כי גרפל "סובל ממחלה תורשתית בה לוקה גם אמו", וכן "הבעת החרטה שהביע על התנהגותו" - הן הסיבות בגינן הוא ישוחרר מבית הכלא.