גאולה דרך המחילות: טיולים רוחניים ליום כיפור המעוררים מחשבה

ימי התשובה הם זמן נפלא לפתוח ולהיפתח לטיולים מסוג אחר ■ בקבר דוד בהר ציון שמענו שאנרגיית הקדושה בו עצומה ■ לא רק בירושלים, גם בת"א: טיול מרתק מכיכר דיזנגוף לכיכר אתרים

ימי התשובה הם זמן נפלא לפתוח ולהיפתח לאלטרנטיבה, לטיולים מסוג אחר, כאלה שמבקשים לתת גם ערך מוסף, לעורר מחשבה על מקומנו בסיפור והיכן אנחנו משתלבים בו, ולהזין בכוחות נפש. יזהר הס הוא מדריך רוחני שכזה. לחברת הטיולים הקטנה שלו קוראים "דרך הלב", וכך הוא מבקש לחבר בין המטיילים לבין האתרים (טל' 052-3291713).

הצטרפתי לקבוצה שהזמינה אותו כמדריך לסיור סליחות בירושלים. התפאורה, אגב, לא מחייבת. יזהר אומר שמבחינתו אפשר לקיים את התהליך גם בקברי צדיקים, בטיול מעיינות או ביום ביער, עם קולגות לעבודה, מנהלים בחברה או משפחה שחוגגת אירוע.

ההדרכה לוותה במדרשים ובסיפורים מעולם הרוח היהודי עם אנלוגיה לגיאוגרפיה הנפשית שיש לכל אחד בפנים: מכתשים, קווי פרשת מים ואחרים.

כצפוי בסוג כזה של טיולים, יש גם הרבה דיבורים. התגודדנו על מחצלת גדולה, ויזהר דיבר על הסליחה. לעצמנו, לסובבים אותנו ולמקום. מחילה, לשיטתו, היא האומץ להיכנס למחילות שלנו, למלא אותן באור ובאוויר, לקבל את הסובבים אותנו ולסלוח, לא מתוך ויתור או פשרה אלא מתוך הבנה שבאותו רגע נתון אנחנו, הקרובים לנו ואפילו האלוהים - לא יכלו לפעול אחרת.

בקבר דוד בהר ציון שמענו שאנרגיית הקדושה בו עצומה כמו שורה בו השכינה. אחרי כמה סיפורים מרגשים על דוד ועל הטרנספורמציות שחווה בחייו, לקחנו זמן לחיבור לאנרגיה. החברים עצמו עיניים, נשמו עמוקות, והתכנסו פנימה לתפילה ולבקשה.

בהמשך טיילנו בסמטאות העיר העתיקה וסיימנו בכותל. הס שלח אותנו לסיים בסליחה פרטית בתוך המון שגדש את הרחבה והיה קרוב לאקסטזה רוחנית.

להפתעתי, המילים ומשמעותן הבשילו, חלחלו עמוק, ונבעו כעבור שעות וימים.

לז'אנר הזה מצטרפת גם שפרה נוסבאום, מדריכה שמוציאה מטעם בית שמואל סיור רוחני בעיר שהיא סמל החומרנות - תל אביב. תחת הכותרת "עיר החטאים" היא משוטטת בשעות הערב ומנסה לקשר את החוט הרוחני שמתחת לפני השטח דרך העיר "העליונה", המשדרת בילויים והנאות - לתורת הקבלה.

בצעידה מכיכר דיזנגוף לכיכר אתרים חולפים במרכז הקבלה, בחנות תכשיטים מעניינת ובבית כנסת שכונתי, ומדברים. על החיבור שנוצר בשנים האחרונות בין סלבריטיז לדת ולקבלה; האם תל אביב מקבלת את החריג והאם בהתאם לתפיסות מיסטיות ביהדות יש בכוחה של תפילה לבטל גזירות, ואם גורלנו נתון לשינויים, תוך בחינת השאלה המהותית מה תפקיד האדם בעולם (טל' 054-6543808; 02-6203409). גמר חתימה טובה!.