נסרדישי: "קמפיין לשכת רו"ח נגד הדיווח המקוון פופוליסטי ומטעה"

לשכת רו"ח מתנגדת להחלת דיווח מקוון למע"מ על עסקים קטנים מינואר 2012 ■ רשות המסים: "הדיווח נועד למגר את תופעת החשבוניות הפיקטיביות" ■ הלשכה: "נתוני הרשות מופרזים"

זירת המע"מ המקוון מתחממת ומציתה מלחמה בין רשות המסים ללשכת רואי החשבון: מנהל הרשות, יהודה נסרדישי, החליט להשיב מלחמה, ומגיב לראשונה לקמפיין האגרסיבי שמנהלת הלשכה כנגד חובת הדיווח המקוון למע"מ והרחבת תחולתה גם על עסקים קטנים החל מינואר 2012.

נסרדישי מגדיר את הקמפיין - הכולל תשדיר רדיו התוקף את המהלך - "פופוליסטי ומטעה".

לדברי נסרדישי, "שינוי שיטת הדיווח למע"מ והמעבר לדיווח מפורט ומקוון נועדו למגר את תופעת החשבוניות הפיקטיביות, הגורמת לנזק של מיליארדי שקלים מדי שנה לקופת המדינה, וכבר כיום, כשמתקבלים דיווחים מפורטים ומקוונים מכ-10% מכלל הגורמים החייבים בדיווח למע"מ, הדיווח המקוון הוכיח עצמו ככלי משמעותי במאבק הרשות כנגד ההון השחור ומעלימי המס".

לשכת רואי החשבון טוענת מנגד כי הגדלת האוכלוסיות המדווחות דיווח מקוון למע"מ תטיל עול כלכלי נוסף ומיותר של אלפי שקלים בחודש על העסקים הקטנים, ותוביל להכפלה ואולי אף שילוש של עלויות הנהלת חשבונות שלהם.

לדברי נשיא הלשכה, רו"ח דורון קופמן, "כמעט שנתיים לאחר תחילת הדיווח המקוון, עדיין לא פירסמה רשות המסים נתונים לגבי היקף החיסכון למדינה כתוצאה מהמאבק בחשבוניות הפיקטיביות, בהון השחור או במעלימי מס. הוכחנו כי המספרים שפירסמה הרשות, כאילו למדינה נגרם הפסד של 6 מיליארד שקל עקב כך, הם מופרזים ומוגזמים. כמו כן, נמנעת רשות המסים מלפרסם את עלות החלת הדיווח המקוון לאוצר המדינה - אנו מניחים כי החלתו על עסקים קטנים אינו כדאי".

קופמן מציין כי "רובו ככולו של ציבור העוסקים אינו עבריין, ומדווח כבר היום ללא צורך בדיווח מקוון. אני קורא לשר האוצר ולרשות המסים לבחון שוב את הנושא, לפני שייגרם נזק כלכלי נוסף לחולייה הכי חלשה בסקטור העסקי - העסקים הקטנים".

קמפיין אגרסיבי

בינואר 2010 נכנס לתוקפו התיקון לחוק מע"מ, שכלל את חובת הדיווח המקוון. החוק עורר ביקורת רבה בקרב גופים שונים במשק, בהם גם לשכת רואי החשבון, אך הוא אושר בכנסת, והוחל מאז על עסקים שהמחזור השנתי שלהם עולה על 4 מיליון שקל בשנה ("המחזור הראשון").

לפי החוק, מ-1 בינואר הקרוב אמורים להיכנס למעגל המדווחים למע"מ בדיווח מקוון עסקים שמחזורם השנתי מעל חצי מיליון שקל ("המחזור השני"). מדובר בכ-110 אלף עסקים, המוגדרים קטנים.

בחודשים האחרונים ניסו גופים שונים לבטל את הרחבת מעגל החייבים בדיווח מקוון, כך שהחוק לא יוחל על עסקי "המחזור השני". בין השאר, פנה ראש ארגון העצמאים (לה"ב), יהודה טלמון, ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני, כדי שיעצור את השינוי.

אלא שהמתנגדת הגדולה ביותר למהלך הייתה לשכת רואי החשבון, שפתחה בחודשיים האחרונים בקמפיין אגרסיבי נגד הרחבת מעגל החייבים בדיווח מקוון. במסגרת זאת השיקה הלשכה תשדיר רדיו התוקף את המהלך, הקימה אתר אינטרנט לצורכי המאבק ופתחה קבוצת פייסבוק, כדי לעודד את הציבור להצטרף.

רו"ח עופר מנירב, מבכירי הלשכה, אף העביר לסגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, מכתב המפרט את סך העלויות הצפויות לעסק קטן אם יוחל הדיווח המקוון, בו ציין כי העלויות החד-פעמיות הצפויות לעסק ממוצע ינועו בין 4,000 ל-8000 שקל, יהיה גידול של 500 שקל לחודש בעלויות הנהלת החשבונות; כ-300 שקל לחודש בגין עדכוני תוכנה; ו-1,000 שקל לחודש בגין עלויות כוח אדם נוספות.

נסרדישי מציין כי בשנה החולפת חשפה רשות המסים, בזכות הדיווחים המקוונים, חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים, וכנגד העבריינים הוגשו כתבי אישום חמורים. בנוסף, הדיווח הציף חשדות לניכוי מס תשומות שלא כדין, לא רק על-ידי ניכוי מס הכלול בחשבוניות פיקטיביות, אלא גם בניכוי מס תשומות על-סמך חשבוניות עם ליקויים אחרים.

"אנו סבורים כי התועלת הכלכלית הציבורית הרבה, שצפויה לצמוח מהטלת חובת הדיווח המפורט על אוכלוסייה רחבה יותר של מדווחים, מצדיקה את היערכותם של כ-65 אלף העוסקים, המלכ"רים והמוסדות הכספיים המתווספים לדיווח ב-2012", אומר נסרדישי. "בימים של מחאה חברתית, למותר להסביר את הצורך להיאבק בהון השחור ובמעלימי המס, ולהגדיל בדרך זו את קופת המדינה".

נסרדישי מציין עוד כי בניגוד לנטען בקמפיין הלשכה, הרי שבמטרה להקל על ציבור העוסקים, הוחלט לצמצם באופן ניכר את תחולת החייבים בדיווח מפורט ל-2012 ולהוסיף רק עצמאיים שמחזורם עולה על מיליון שקל בשנה. זאת, בנוסף למלכ"רים שמחזורם עלה על 20 מיליון שקל, ומוסדות כספיים שמחזורם עלה על 4 מיליון שקל.

עלות הדיווח המקוון

* עלויות חד-פעמיות: 4,000-8,000 שקל

* 500 שקל לחודש - הנהלת החשבונות

* כ-300 שקל לחודש - עדכוני תוכנה

* 1,000 שקל לחודש - כוח-אדם