מאבק שליטה? קרן פימי רכשה מניות אורמת בעשרות מ' ש'

לפני כמה חודשים ניהלה הקרן מו"מ שלא צלח להעמדת מימון לאורמת ורכישת מניות המייסדים, בני הזוג ברוניצקי, להם חוב של 600 מ' ש' לבנה"פ ■ ייתכן שפימי מבקשת למצע המחיר בו תבצע רכישת שליטה באורמת ■ המניה עלתה בבורסה

האם מאבק השליטה באורמת מתחדש, ארבע שנים לאחר כישלון ניסיון ההשתלטות הקודם של חיים כצמן ודורי סגל? ביומיים האחרונים רכשה קרן פימי, בראשות ישי דוידי, מניות של אורמת תעשיות הנסחרת בת"א בעשרות מיליוני שקלים, וזאת לאחר שלפני מספר חודשים ניהלה הקרן מו"מ שלא הבשיל לידי עסקה עם בעלי השליטה בחברת האנרגיה הגיאותרמית, בני הזוג יהודית ויהודה ברוניצקי, להעמדת מימון וכן לרכישת מניות אורמת שבידיהם.

ביומיים האחרונים נרשמו מחזורי מסחר גבוהים במניית אורמת תעשיות, בהיקף של 80 מיליון שקל, המהווה כ-2.75% מהון המניות של החברה. נזכיר כי מלבד המו"מ עם פימי, ניהלו בני הזוג ברוניצקי מגעים גם עם חברת שיכון ובינוי שבבעלות שרי אריסון, שככל הידוע למרות שנקלעו למבוי סתום בשל פערי מחיר, עדיין עומדים על הפרק.

בפימי סירבו היום להתייחס לידיעה, וייתכן כי הקרן מעדיפה לשמור עד כמה שניתן את עניין רכישת המניות "מתחת לרדאר", שכן אם ייוודע בשוק שבכוונתה לרכוש את השליטה באורמת, או להגיע להחזקה משמעותית בה, הדבר יביא לעליות שערים במניה ויקשה על הקרן להגדיל החזקות במחיר נוח מבחינתה.

הרציונל של ניהול מו"מ עם גופים שונים מבחינת הברוניצקים, הוא הצורך לפרוע הלוואת ענק בהיקף כ-600 מיליון שקל שלקחו בני הזוג מבנק הפועלים בשנת 2007, בעיצומו של מאבק השליטה באורמת מול גזית אינק. שבשליטת כצמן וסגל.

רכשו בשיא

בכספי ההלוואה רכשו בני הזוג ברוניצקי מניות של אורמת תעשיות במחירי שיא, ועלו להחזקה של 35.1% בחברה. מאז איבדה המניה כשני שלישים מערכה, ובעקבות זאת שועבדה כל החזקתם של הברוניצקים בחברה לטובת בנק הפועלים. שווי מניות השליטה המשועבדות מסתכם בכ-900 מיליון שקל בלבד.

פימי הינה קרן פרייבט אקוויטי אשר מבצעת השקעות בחברות בוגרות, בשתי דרכים עיקריות: או בדרך של רכישת השליטה בחברות, שנעשית לרוב עם שותפים, שלאחריה הופכת פימי למעורבת באופן פעיל בניהול החברה. הדרך השנייה מבוססת על השקעות פיננסיות בדרך של הלוואת מזנין ללא ביטחונות, הכוללות גם אופציות הניתנות למימוש למניות החברה. בהשקעה באופן זה, פימי אינה מתערבת בניהול החברה.

מאחר שבמקרה זה עם אורמת לא מדובר בהלוואת מזנין, ייתכן כי רכישת המניות בשוק מהווה חלק ממהלך גדול יותר שמעוניינת פימי לבצע, במטרה להגיע לשליטה בחברה. קרי, "מיצוע" של המחיר בו תבצע את עיקר הרכישה.

נזכיר כי פימי ביצעה לפני כשלוש שנים מהלך דומה בחברת ריטליקס, כאשר בשלב ראשון רכשה מניות מידי משקיעים בבורסה והפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה, ורק בשלב השני רכשה את מניות המייסדים בארי שקד ובראיין קופר, וצירפה לעסקה גם חבורה של יוצאי אמדוקס.

טל שירזלי, מנהל מחלקת המחקר בפסגות, התייחס היום לרכישת המניות בידי פימי, ואמר ל"גלובס" כי "לא בטוח שהפעם מדובר במאבק שליטה. יכול להיות שיש משקיע שעשה ניתוח, ועל רקע הדוחות והלוואה של הברוניצקים הוא מזהה אפשרות לשינוי מבנה הבעלות, שלהערכתו יכול להציף ערך". יחד עם זאת, שירזלי לא פוסל אפשרות שמתגבש מהלך גדול יותר, בציינו כי "כבעל שליטה, ניתן להשפיע על המהלכים בחברת הבת אורמת טכנולוגיות , שבה מרוכזת רוב הפעילות".

לפני יומיים עדכנו בבית ההשקעות פסגות את המלצתם לאורמת תעשיות והורידו אותה מ"תשואת שוק" ל"מכירה". שירזלי נימק את ההמלצה בכך ש"התמחור הנוכחי מגלם צפי להצפת ערך במסגרת מכירה אפשרית של אמצעי שליטה על ידי משפחת ברוניצקי, בעקבות הצורך לממן את החזר ההלוואות שנטלו בסוף 2007".

אורמת תעשיות נסחרת לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-26% מתחילת השנה.

בעלי המניות באורמת
 בעלי המניות באורמת