לדור: בכל תאונת דרכים עם נפגע קשה - נדרוש מאסר בפועל

הנחייתו של פרקליט המדינה הועברה לתביעה המשטרתית בעקבות פרשת דריסת שחר גירנשפן והעונש הקל שנגזר על הנהג הדורס במסגרת הסדר טיעון‏‏‏

‎‎בכל תאונת דרכים שבה נפצע אדם באורח קשה, חייבת הפרקליטות או התביעה המשטרתית לדרוש עונש של מאסר בפועל וכן פסילת רישיון לשנים רבות - כך הורה פרקליט המדינה משה לדור לאנשי התביעה המשטרתית, בנהלים חדשים שפורסמו בעקבות פרשת דריסת הילדה שחר גרינשפן. כך עולה ממכתב ששיגר לדור להוריה של הילדה, ישראל ונחמה גרינשפן, לפני כחודש, והמתפרסם הבוקר (ה').

‏‏גרינשפן נדרסה ונפצעה קשה בתאונת דרכים על-ידי הנהג מרק פטריק, והיא נותרה משותקת. פטריק הועמד לדין, ואולם בהסדר טיעון שסוכם בין התביעה המשטרתית לבין הנאשם הטילה עליו שופטת בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, טל אוסטפלד, עונש קל במיוחד, שכלל קנס בגובה 1,000 שקל ב-4 תשלומים ועבודות לתועלת הציבור בהיקף של 600 שעות.

השופטת אוסטפלד נימקה כי הסיבה למתן העונש הקל היא העובדה שפטריק "הודה וחסך זמן שיפוטי יקר". הפרשה עוררה סערה ציבורית גדולה, ואולם לא ניתן היה לערער על גזר הדין נוכח העובדה שניתן בעקבות הסדר טיעון בין הצדדים.

בעקבות גזר הדין פירסמה יעל, אחותה של שחר, מכתב בפייסבוק, שבעקבותיו גברה הסערה הציבורית. "האדם שלקח מאחותי את החיים, שהרס משפחה שלמה, הולך לחיות את חייו כאילו דבר לא קרה", כתבה.

בהמשך חשף "גלובס" כי שופט התעבורה בפתח-תקווה, אלי אנושי, עמיתה של השופטת אוסטפלד בבית המשפט, ייצג - לפני מינויו לשופט - את פטריק בפני אוסטפלד, וכי עו"ד דניאל אנושי, אביו של השופט אנושי, ייצג את הנהג בהמשך.

‏‏‏‏בעקבות הפרשה, ואף שהתיק לא טופל על-ידי הפרקליטות, הורה לדור לתביעה משטרתית לקיים בדיקה של השתלשלות קבלת ההחלטות בתיק. בעקבות זאת התברר כי לא ניתן להגיש ערעור על גזר הדין, ואולם נעשתה פעולה רחבת-היקף בקרב התובעים המשטרתיים, להטמיע את אמות-המידה הדרושות ביחס לעונש הראוי במקרים של תאונות דרכים שהותירו פצועים באורח קשה.

‎‎שיפור הפיקוח

‏"בעקבות פנייתכם הצודקת נבדק התיק על-ידי הפרקליטות ביסודיות רבה", כתב לדור למשפחת גרינשפן, "וחוות-הדעת שהוכנה לאחר מכן הועברה להתייחסות אגף התנועה במשטרת ישראל. לאחרונה קיבלנו עדכון מטעם אגף התנועה, ובו נמסר כי בעקבות בדיקה מקיפה ויסודית הופקו לקחים מן המקרה, ובוצעו פעולות משמעותיות ביחידת התביעות של האגף, שנועדו להבטיח שתקלות מן הסוג שהתרחשו בפרשה זו לא יישנו".

‏לדברי לדור, "רועננו ההנחיות הנוגעות להסדרי טיעון, ההנחיות הנוגעות לתאונות דרכים שבהן נחבל אדם באורח קשה, וכן ההנחיות באשר לשמיעת עמדת הקורבן או המשפחה במקרים אלה, גם כשאין חובה חוקית לשמוע את עמדתם.

"ראשי אגף התנועה הבהירו לתובעים כי עמדת המוצא העונשית של התביעה בתיקים מסוג זה הינה פסילה בפועל רבת-שנים ומאסר בפועל. ראשי השלוחות הונחו לשפר את הפיקוח והבקרה שהם נדרשים לקיים בתיקים אלה, תוך תיאום עם מדור תביעות באגף התנועה הארצי". ‏‏‎‎‏