הפועלים: "החברה לישראל נסחרת בפחות ממחצית משוויה"

האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים, בסקירה שערך לאחרונה ושהגיעה לידי "גלובס": במחיר הנוכחי, ההחזקות הפרטיות של החברה מתומחרות בשווי אפס

בין החברות הבולטות שמניותיהן רשמו נפילות חדות בשעריהן מככבות חברות ההחזקה. זאת על רקע חששות מיכולת עמידתן בהחזר החוב שנטלו, וכן עקב ירידת ערכן של החברות המוחזקות שלהן. אחת מהנפגעות העיקריות מהסנטימנט בשווקים היא החברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, שאיבדה לא פחות מ-35% מחודש אוגוסט ו-46% מתחילת השנה. החברה הבת כיל איבדה גם היא 32% מערכה מתחילת השנה, למרות תוצאות מצוינות שפרסמה בתקופה זו.

"החברה לישראל נסחרת בפחות ממחצית משוויה הכלכלי", כותב האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים, בסקירה שערך לאחרונה ושהגיעה לידי "גלובס".

פרידמן מעניק לחברה לישראל המלצה לתשואת יתר, במחיר של 4,500 שקל למניה - כמעט כפול ממחיר השוק הנוכחי שלה. "ירידות השערים יצרו מצב שבו מניית החברה לישראל מגלמת דיסקאונט של כ-2% על שווי החזקותיה הסחירות בלבד (כיל, טאואר ובז"ן), כשיתר ההחזקות מוערכות ב-0, כולל החזקותיה ב-IC פאואר, שכבר תורמת לחברה רווח נקי ותזרים מזומנים חיובי".

"אין הצדקה לפער"

לפי בחינה שערך פרידמן עולה, כי שווי הפורטפוליו המלא של החברה לישראל מציג פער של כ-45% בין שווי המניות (של החברה לישראל) לשווי הסחיר של האחזקות הסחירות שלה, ושל 130% למול שוויין הכלכלי של חברות אלו.

"אנו סבורים כי אין כל הצדקה לפער הזה, גם אם חלה הרעה בתוצאותיה העסקיות של צים", כותב פרידמן. "יחד עם זאת" הוא מסייג, "מאחר שקיימת אי-ודאות רבה בנוגע ליכולת של החברות לסגור את הפער בשנה הקרובה בשל תנאי השוק, מחיר היעד שאנו מציבים בפועל למניות החברה לישראל נמוך משמעותית, ועומד על כ-20% פחות מהשווי הכלכלי התיאורטי של הקבוצה".

פרידמן התייחס ביתר פירוט לשלוש החברות העיקריות בקבוצה (שאינן כיל ובזן שהן חברות ציבוריות) - צים, בטר פלייס ו-IC פאואר. לגבי צים, מציין פרידמן, כי הסדר החוב שאליו הגיעה החברה עם נושיה בשנת 2009 משפיע על רווחיות צים ברמה החשבונאית. אך גם בנטרול ההסדר, גם עסקיה של צים הידרדרו בחודשים האחרונים, בעיקר בגלל ירידה בתעריפי ההובלה.

"במודל שלנו אנו משקללים את צים לפי 50% מהונה העצמי מטעמי שמרנות, ובעיקר לאור החשש מפני המשך הפסדי החברה גם בטווח הקרוב. זאת כי להערכתנו לא חלה התאוששות במחירי ההובלה הימית, כשמאידך אמנם חלה התמתנות מסוימת במחירי הדלקים, שעשויה להקל על הוצאות ההפעלה של החברה".

באשר לבטר פלייס, מיזם התשתית לרכב החשמלי, כותב פרידמן כי "בחודשים הקרובים תגיע בטר פלייס לרגע האמת - הרגע שבו תצטרך להפוך מחלום ירוק ומבטיח לעסק אשר מצליח לייצר הכנסות". לפי תוכניות החברה, בטר פלייס תתחיל לפעול באופן מסחרי לקראת סוף השנה הנוכחית. "המודל העסקי של בטר פלייס שאפתני ומאתגר, ורמת הסיכון בחברה עודנה גבוהה מאד", כותב פרידמן.