קידוח האימות "לוויתן 3" יחודש כבר השבוע

קידוח "לוויתן 3" הופסק בפעם האחרונה ב-5 לספטמבר בעומק 2,600 מטרים בעקבות תקלה טכנית חוזרת באחד המנגנונים של אסדת הקידוח נורת' אמריקה של חברת פרייד

אסדת הקידוח "סדקו אקספרס" כבר נמצאת באתר הקידוח מספר ימים ובכוונתה לשהות במקום עד 120 יום, כך עולה מדיווח שהועבר לאחרונה לגורמים בענף הספנות.

קידוח "לוויתן 3" הוא קידוח אימות שנועד לקבוע במדוייק את גודלו של מאגר הגז הטבעי ב"לוייתן". הוא נעשה בהשך לקידוח האקספלורציה "לוייתן 1" שקבע בדצמבר 2010 כי בשכבת המטרה נמצא מאגר הגז הטבעי הימי הגדול ביותר שהתגלה בעשור האחרון בעולם כ-16 TCF גודלו המשוער על-פי האומדן המיטבי. האפסייד של מאגר הגז מגיע ל-21 TCF.

קידוח "לוויתן 3" הופסק בפעם האחרונה ב-5 לספטמבר בעומק 2,600 מטרים בעקבות תקלה טכנית חוזרת באחד המנגנונים של אסדת הקידוח נורת' אמריקה של חברת פרייד. כפי שנחשף ב"גלובס" גרמה התקלה למשבר אמון בין פרייד לשותפים ב"לוויתן" ובעקבותיה הוחלט לשחרר את האסדה מהקידוח. בעלי האסדה אף החליטו לשנות את שמה ל-אנסקו 5006.

לאחר תיקון התקלה במערכת הרייזרים מיועדת האנסקו להתחיל בביצוע קידוח "דולפין 1" ברישיון "חנה" שבידי אותם שותפים. בקידוח אקספלורציה זה קיימת הסתברות של 73% למציאת 0.55 TCF גז טבעי. הסדקו, שבבעלות טרנסאושן מגיעה ללוויתן לאחר ביצוע מוצלח של קידוחי הפיתוח ב"תמר" שהסתיימו כשבועיים לפני המועד המתוכנן.

יצויין כי עדיין לא ברור מתי יחודש קידוח "לוויתן 1" אל עבר מטרות הנפט ובאמצעות איזו אסדה. שתי המועמדות הטבעיות הן הסדקו ואסדת הקידוח הומר פרינגטון שמבצעת בימים אלה את קידוח האסקפלורציה בבלוק 12 בקפריסין.

הזכויות בקידוחי לוויתן (רישיונות "רחל" ו"עמית") מוחזקות על-ידי נובל אנרג'י (40%), דלק קידוחים ואבנר (22.5%) כל אחת ורציו (15%).