שוק ההון: יצחק תשובה נוסע להוליווד וחוזר בידיים ריקות

60% זינקה דלק נדל"ן ביום שבו פורסם על אודות קרן זרה המתעניינת בקנייתה ושהבעלים בפוטנציה ימנעו מתספורת ב-2.1 מיליארד השקלים שהיא חייבת באג"ח ■ לא חולף חודש, העסקה ככל הנראה מתבטלת ואנליסטים מסכמים: רק העיתונאים התלהבו

המכירה שלא הייתה: בעיצומם של ניסיונות לשכנע את מחזיקי האג"ח לדחות את התשלום המגיע להם בחמישה חודשים, שלף באוגוסט יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק נדל"ן שפן מכובעו: מזכר הבנות למכירת השליטה בחברת הנדל"ן לידי קרן השקעות בנדל"ן זרה מארה"ב המנהלת נכסים בהיקף 5 מיליארד דולר, לא פחות.

רב היה הנסתר על הנגלה באשר לזהות הקרן המסתורית, ועיקרי המתווה היו מסתוריים לא פחות: תשובה ימכור את החזקותיו (50.8% מהמניות, אגרות חוב, הלוואות בעלים ובטחונות) בחינם ואף יעניק לספינה שנטש הלוואה בסך 100 מיליון שקל; הקרן עצמה תעמיד לדלק נדל"ן הלוואה משל עצמה בסך חצי מיליארד שקל, ותגיע תוך חודשיים מיום החתימה על הסכם להסדר עם מחזיקי האג"ח, שהמילה "תספורת" תיעדר ממנו.

"היחידים שהתלהבו מההסכם הזה היו העיתונאים", אמרו בדיעבד האנליסטים, גם אם המניה עצמה טיפסה ב-60% ביום הדיווח. לאט-לאט התחילו להתגלות הפרטים בהדרגה: "הקרן הזרה" הפכה לקרן בשליטת שני ישראלים לשעבר, אבי שמש ושאול קובה (50%), המחזיקים בה לצד בנקאי ההשקעות ריצ'ארד ראסלר.

צמד הישראלים לשעבר חתומים על הצלחות בסגנון פיתוח אזורי עוני, שגולת הכותרת שלהן היא שיקום רובע התיירות בשדרות הוליווד בלוס אנג'לס, לרבות הבעלות על אולם "קודאק", שבו נערכים טקסי האוסקר.

לא מן הנמנע שבסביבתו של תשובה לא מיהרו לחשוף את זהות הקרן ולא בכדי - "הלוס אנג'לס טיימס" קשר את שמם שנה וחצי קודם להיכרותם עם אליוט ברודי, יו"ר קרן ההשקעות האמריקנית מרקסטון. העיתון טען, כי CIM, שהשקיעה במרקסטון 500 מיליון דולר, זכתה להשקעה של 55 מיליון דולר בשתיים מהקרנות שלה מקרן הפנסיה של שוטרים וכבאי לוס אנג'לס, בגלל שברודי שימש בה כדירקטור.

המתווה התמוה של העסקה לרכישת דלק נדל"ן לא קרם עור וגידים בכל מקרה, וכעבור פחות מחודש נחשף ב"גלובס" ש הקרן סירבה להתחייב שתימנע מתספורת והמו"מ בוטל. דלק נדל"ן נותרה עם התחייבויות עתק למחזיקי אג"ח (2.1 מיליארד שקל), גם אם בחודש שחלף בינתיים הצליחה לקבל את הסכמת נושיה לדחיית התשלום בחמישה חודשים. זאת הודות להתחייבות תשובה להכניס את היד לכיס - ולא בפעם הראשונה עבור דלק נדל"ן - ולרכוש אגרות בהיקף 50 מיליון שקל בקיץ הבא.

זו לא הייתה המכה היחידה שניחתה על דלק נדל"ן השנה, שנאלצה להתמודד עם ירידת ערכם של 127 החניונים שברשותה בבריטניה, שהביאה בתורה לעליית הריבית בהלוואה שנטלה לרכישתם.

גם הניסיונות שלה לממש נכסים נתקלים בקשיים: מכירת קניון ביתן אהרון לבתו של תשובה, כרמית אלרואי, מתעכבת בפעם המי-יודע-כמה בשל התנגדות המושב לשעבוד הקניון. למעשה, רק השבוע הודתה דלק נדל"ן כי תהיה מוכנה לקבל את התמורה (38 מיליון שקל) כמקדמה גם אם תצטרך להחזיר אותה בתוספת הצמדה וריבית, ולו כי "אין באפשרות החברה להשיג מימון בתנאים עדיפים".

עדיין בתוך המשפחה, תשובה היה אמור לרכוש מדלק נדל"ן גם רבע מזרוע המגורים המקומית שלה, אלעד מגורים, אולם גם העסקה הזו ממאנת להיסגר ונדחית פעם אחר פעם; מהסכום שאמורה הייתה לקבל (100 מיליון שקל) העביר תשובה 40 מיליון כבטוחות לחברה.

אותה אלעד (לשעבר דנקנר השקעות) אמורה הייתה בנובמבר אשתקד להתמזג עם תמיר פישמן נדל"ן ולהפוך לחברה ציבורית, אולם גם העסקה הזו התפוגגה.

אחת השאלות המטרידות היא כמה עמוקים הכיסים של תשובה - התמיכה שלו בחברה נשענת בחודשים האחרונים בעיקר על דחיית הקץ; מנגד, לא פעם ולא פעמים נחלץ תשובה לעזרת דלק נדל"ן (ולמעשה החליף את קבוצת דלק הציבורית כבעל המניות העיקרי בה) כשהמניע העיקרי שלו הוא לשמור על האמינות והיכולת שלו לשוב ולגייס חוב בשוק ההון בעתיד.

נקודת אור

תחת המשקפיים האלו, חמשת החודשים של שקט שקנה תשובה ממחזיקי האג"ח מתגמדים בהשוואה לשלוש השנים שעברו על דלק נדל"ן מאז נכווה תשובה כשהציע גרסה מרוככת של תספורת למחזיקי אג"ח - ודלק נדל"ן עודנה אתנו.