מענקים לפריפריה: מעט מדי, רחוק מדי, מאוחר מדי

תכנית המענקים עליה חתם כתחליף לתכנית סבסוד המשכנתאות שטירפד האוצר, מחמיצה את כל שלוש המטרות שאליהן כיוונה ■ פלא שכה מעטים המתעניינים?

הצעת חוק לסבסוד משכנתאות שהעלתה ש"ס שהתגלגלה לתוכנית המענקים עליה חתום שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, לא ממריאה. מקורה של ההצעה הוא בהתנגדות האוצר לסבסוד המשכנתאות, בשל ההוצאה הכספית האדירה, ובהסכמתו ללכת, במקומה, עם שר השיכון בתוכנית המענקים. זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהעלות של המענקים הייתה נמוכה באופן משמעותי מזו של המשכנתאות, שעל פי האוצר הייתה עתידה להגיע ל-4.2 מיליארד שקל בשנה. רק לשם ההשוואה, העלות של תוכנית המענקים, אם ישתמשו בה 2000 מבקשים בשנה (זו תחזית אופטימית של המשרד) תגיע ל-200 מיליון שקל בלבד.

תוכנית המענקים שאושרה בממשלה ביוני השנה מאפשרת לרוכשי דירה ראשונה, ובתנאי שהיא חדשה, לקבל מהמדינה מענק בגובה 60 אלף שקל כהשלמה להון העצמי שצריכים הרוכשים להעמיד לטובת הבנק במטרה לקבל משכנתא. 40 אלף שקל נוספים, גם הם חלק מהמענק, יועברו בהמשך לסבסוד פיתוח הפרויקט. במילים אחרות, לא יגיעו ישירות לרוכש.

אז התוכנית, שכותרתה אומנם 100 אלף שקל מענק, כוללת בפועל רק 60 אלף שקל לרוכשים וגם זאת רק במספר יישובים ספציפיים: אופקים, בועיינה-נוג'ידאת, בית שאן, דימונה, חצור הגלילית, טבריה, ירוחם, כפר מנדא, כרמיאל, מגדל העמק, מעלות תרשיחא, מצפה רמון, נהריה, נחף, נצרת, נצרת עילית, נתיבות, סח'נין, עכו, ערד, צפת, קרית שמונה, שדרות, שלומי. אל-סייד, חורה, יפיע, רהט.

המטרה המוצהרת של התוכנית הייתה, ועודנה, עידוד רוכשי דירה ראשונה להגר ליישובים המדוברים ועזרה כספית ישירה בקבלת משכנתא. סעיף נוסף, ומשמעותי בתוכנית קבע כי המענק יינתן רק לרוכשי דירה בפרויקט בנייה רוויה ולא צמודי קרקע.

למרות הרצון הטוב, והמטרה הראויה, נכון לעכשיו היא נשארה בעיקר על הנייר והציבור נשאר די אדיש להטבה, כך זה נראה ממידת ההתעניינות הציבורית המשתקפת מפעילות בנושא בבנקים ובמשרד בשיכון. לאחר התחלה מקרטעת שכללה היערכות איטית של המשרד והבנקים למתן ההטבה לא עטים הרוכשים על המענק, וזאת בלשון המעטה.

יזמי נדל"ן ורוכשים טוענים כי 60 אלף שקל השלמה להון העצמי במחיר הדירות היום ובתנאי בנק ישראל להציב 40% הון עצמי כדי לקבל המשכנתא, הם מעט מדי, גם ביישובי הפריפריה הזולים לכאורה.

בנוסף, כבר הוכח בעבר שהדרך לדרבן את דרי המרכז להגר ליישובי הפריפריה תלויה בשלושה דברים עיקריים - תשתיות תחבורה ותעסוקה, שיפור באיכות החיים שמשמעותה בדרך כלל מעבר לצמוד קרקע עם גינה וכלב ולא פחות חשוב, האפשרות לבחור בעצמך את היישוב אליו תעבור.

תוכנית המענקים, אם כן, מחמיצה את כל השלושה. ואם לא די בדברים אלו, גם עיתוי יציאת התוכנית הוחמץ: רצה הגורל שבדיוק באותו החודש שבו יכלו הרוכשים להתחיל ולהשתמש במענקים, החליטה דפני ליף להקים אוהל בשדרות רוטשילד. תנועת הרוכשים שהחלה להתדלדל עוד בטרם התחזקה הקריאה לצדק חברתי, והצטמצמה בעקבותיה, גרמה לצניחה בסגירת עסקאות במרכז ובפריפריה. המצב הנוכחי אף מעמיד בסימן שאלה את היציאה לפועל של פרויקטים חדשים ביישובי הפריפריה שבהם הרוכשים זכאים למענק המדובר.

נקודת אור

למרות כל החסרונות, בשורה התחתונה מדובר במענק כספי ישיר לרוכשי דירה ראשונה, ולכן מבורך. אם תצליח הממשלה ולחילופין - המחאה לגרום לירידת מחירי הדירות, משקלם של 60 אלף השקלים יגדל, דבר שיאפשר למשפרי דיור באותו יישוב או בסביבתו לרכוש דירה חדשה.