תכנון: חלמאות בלוד - שכונה חרדית שלא מתאימה לחרדים

המדינה לא רצתה להציג את הקרקע באחיסמך כמיועדת לאוכלוסיה החרדית, ועכשיו התכנון יארך שנים

א חת ההבטחות הנדל"ניות הגדולות של אזור המרכז היתה שכונת ענק בת 3,000 יחידות דיור ליד מושב אחיסמך והעיר לוד. אחרי שהתגלגלה התכנית למתחם אחיסמך במוסדות התכנון מאז 1996, היא אושרה למתן תוקף ב-2006, והיתה אמורה לפתח סוף סוף בעיר לוד מוכת הבעיות מוקד עירוני חדש ותוסס, שתחליף את מודיעין, שמשכה אליה בזמנו אוכלוסייה מהאזור.

הרבה תקוות נתלו במתחם, שהיה אמור להזרים דם חדש לעיר וגם להשאיר בתוכה משפרי דיור - אוכלוסיות מבוססות יחסית, שפנו לערים אחרות ברגע שביקשו להשתדרג לקוטג' או דירה גדולה.

השנה, סוף סוף, הוציא מינהל מקרקעי ישראל שני מכרזים בהיקף כולל של 736 יחידות דיור בשכונת אחיסמך, אחרי שהרוחות סביב "תכנית צל" שהוכנה במטרה להפוך את המתחם לידידותי לחרדים - הן מבחינת גובה הבניינים, והן מבחינת מוסדות הציבור - סערו.

תושבי העיר, ובראשם עמותת "תושבים למען מינהל תקין בלוד" הביעו חשש משינוי מבנה התוכנית הנוכחי, שבו בצד אחד יש בניינים בגובה 12 קומות ובצד אחר צמודי-קרקע, ולהביא לכך שבשני הצדדים יהיו מבנים בני שש קומות שיתאימו לאוכלוסייה החרדית (שעדיין לא משתמשת ברובה במעלית בשבתות).

לאחר דיונים סוערים - שכללו את ועדות התכנון, ראש העיר, התושבים, מינהל מקרקעי ישראל ושר השיכון אריאל אטיאס - לא שווקו הקרקעות לפי תכנית הצל, אלא עם התב"ע המקורית, תוך הנחת עבודה שיזם שיזכה בקרקע ייאלץ לפעול לשינוי התב"ע על מנת לשנות את התכנית לצרכי החרדים, שכאמור דורשים על-פי רוב בנייה נמוכה יחסית ומוסדות ציבור יחודיים כגון מקוואות, ישיבות וכיו"ב. המכרזים יצאו כמות שהם, ככל הנראה למורת רוחו של אטיאס.

מה קרה בפועל? המדינה נורא רצתה לנופף במספרי השיווק, וגם בלוד (מרכז הארץ) היה כמובן לשווק בחופזה קרקע ולהוציא במהירות מכרזים, שאגב הניבו שני זוכים חרדים, לאחר שגורמים אחרים בענף כבר הבינו שבמקום תקום שכונה חרדית.

הצרה היא, שהתכנון הקיים אינו מתאים לחרדים, וקידום תכנון חדש על-ידי יזם עשוי לקחת שנים. מרוב מהירות, המתחם כמות שהוא לא נותן מענה לאוכלוסייה החרדית - שהיא זו שמחזיקה בו; אם היו ממתינים כשנתיים לתכנון חדש של המדינה, המכרז היה יוצא עם תב"ע (תכנית בניין עיר) המתאימה לאוכלוסייה חרדית והפרויקטים היו מתקדמים במהירות. 736 יח"ד הן עדיין חלק קטן מתוך 3,000 יחידות דיור; ועוד נזכיר כי, לפני כמעט שנה הכריז אטיאס שיוציא לשיווק קרקעות לבניית 1,300 יחידות דיור באחיסמך, אך נראה כי קרוב למחצית הכמות הזו טרם תורגמה למכרזים.

נקודת אור

לפחות בתוך המגזר החרדי, תהיה באחיסמך אוכלוסייה מגוונת. אחת השכונות מתיימרת להיות ה-Golders Green (פרבר "יהודי" של לונדון) הישראלית. או לפחות להיקרא כך, הבטיח אחד הזוכים במכרז בראיון ל"גלובס". היזם מתכנן להקים במתחם גם שכונת קוטג'ים לחרדים מבוססים וגם בנייה רוויה "לציבור החרדי שמחפש דירות בזול"