צפון תל אביב: גוש של הבטחות, 0 דירות

שוב מבטיחים לנו שאו-טו-טו מפנים את שדה דב, שוב משלים את 3,000 בעלי הקרקעות באזור

חוסר המעש בתכנון המתחם האטרקטיבי בצפון-מערב תל אביב מפספס כבר שנים הזדמנות לבניית 25-30 אלף דירות, שיכלו לשנות דרמטית את היצע המגורים בתל אביב. אמנם בית המשפט החליט השנה שתי החלטות חשובות לגבי תכנון המתחם, אבל הצורך במעורבותו רק מדגיש את גודל הפספוס.

נראה שהמדינה לא ממהרת לפנות את שדה דב, שמהווה אחד החסמים לפיתוח הגוש הגדול. הוועדה המקצועית שמונתה לבחינת החלופות לפינוי שדה דב, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, יעקב גנות, המליצה בתחילת 2011 שהשדה יפונה בהדרגה עד 2018 ויועבר לטרמינל 1 בנתב"ג.

הדשדוש בתכנון הגוש הגדול הביא השנה את מנהלי הגוש הגדול, להגיש לביהמ"ש בקשה לקידום תכנון המתחם ובקשה להורות למדינה למלא אחר חובותיה לפינוי שדה דב. מנהלי הגוש ממונים מטעם ביהמ"ש על ניהול המתחם ומייצגים 3,000 בעלים פרטיים המחזיקים 503 דונם, בעוד שבכ-900 הדונם הנותרים במתחם מחזיקה המדינה.

בעלי הקרקעות כבר התחייבו לתת למדינה 50% מזכויות הבנייה, בתמורה להתחייבות המדינה לשתף פעולה עם מנהלי הגוש לקידום התכנון ולמיקסום זכויות הבנייה.

אולם, בבקשה שהגישו מנהלי הגוש לביהמ"ש השנה הם טענו כי כ-3.5 שנים לאחר חתימת אותה תוספת להסכם וכשלוש שנים מעת אישורה על ידי ביהמ"ש, לא נעשה הרבה. ביוני דרשה השופטת מיכל רובינשטיין לקבוע זמן סביר לקיום התחייבויות המדינה וקבעה שהמדינה תמסור לביהמ"ש דיווח כל ארבעה חודשים על התקדמות הפעולות שננקטו ויינקטו לקידום פינוי שדה דב.

כעבור חודש הוסיף ביהמ"ש החלטה נוספת, שקובעת שתמונה ועדת היגוי לתכנון המתחם, שתהיה מורכבת מנציגי המדינה, עיריית ת"א ומנהלי הגוש הגדול. נקבע שוועדה זו תתכנס אחת לחודשיים ותמסור דיווח לביהמ"ש לאחר כל ישיבה.

נותר לצטט רק את ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שאמר לא מכבר בייאוש בולט כי שדה דב לא יפונה גם ב-15 השנה הבאות.

נקודת אור

אחרי עשרות שנים שבאמת לא נעשה דבר, בית משפט הכניס את הצדדים לסד של זמנים והתחייבויות ואולי אפשר להתחיל לספור את הימים לסיום הסאגה