אחרונה, אבל ראשונה

אפליקציית האייפד של "ידיעות אחרונות" ו"7 ימים" עומדת ברף של גופי תקשורת בחו"ל

בשקט-בשקט, בלי הצהרות מפוצצות והשקות רועשות, הצטרף לאחרונה העיתון "ידיעות אחרונות" לשורת כלי התקשורת שאוחזים באפליקציית אייפד. לא מדובר בגירסה דיגיטלית של העיתון אלא באפליקציות טעימה: ב-22 באוגוסט שוחררה הסנונית הראשונה, שהתלוותה למגזין פתיחת עונת הכדורגל, ולרגל ראש השנה הוצעה לאוחזי האייפד דוברי העברית אפליקציה של מגזין "7 ימים", הכוללת את מיטב הכתבות והטורים שפורסמו בשנה האחרונה.

ל"ידיעות אחרונות" יש צוות גדול מאוד שעובד אך ורק על פיתוחי יישומים שונים לאייפד, הכולל מפתחים ואנשי אבטחת מידע לצד עיתונאים שעוסקים בהחלטות עריכה ועיצוב גרפי. כיום מדובר בגוף חיצוני לחלוטין למערכת, אבל אפשר רק להניח שבסופו של דבר תתחבר המערכת הזו למערכת העיתון ותהפוך לחלק אורגני ממנו.

הצוות הזה, בראשות עורך העיתון לשעבר שילה דה-בר, עבד קשה השנה. בניגוד לשמועות שהתרוצצו עם הגעת הטאבלט לישראל, "ידיעות" לא הצטרפו למירוץ להגיע ראשון אל חנות האפליקציות, ועבדו לאט על מוצרי גישוש: פרויקטים מיוחדים שנועדו לבדוק את מידת הנכונות של משתמש הטאבלט הישראלי.

שלא כמו גופי תקשורת אחרים, שיצאו עם אפליקציות שמשתמשות בפתרונות מובנים שמציע האייפד כמו הצגת עמודי PDF או שימוש בקורא (Reader) הרגיל של מערכת ההפעלה של אפל, הצוות של "ידיעות" שאב השראה ממגזינים כמו "Wired", וסוף-סוף הציע אפליקציות תקשורת ישראליות שמנסות לעמוד ברף שמציבים גופי תקשורת בחו"ל.

האפליקציות של "ידיעות" אמנם לא מציעות דבר שלא הורגלנו אליו במגזיני אייפד מארצות דוברות אנגלית (אולי אפילו קצת פחות), אבל הן הראשונות לעשות שימוש ציוני במה שמבדיל את האייפד מהקינדל, למשל - שמהותית אין בינו לבין ספר מודפס הרבה הבדל.

מה שהפך לבסיסי מעבר לים, הוא חדשני כשהוא משודך לשפה העברית: הכתבות משלבות וידיאו, חלק מהתמונות מציעות פנורמה של 360 מעלות בנגיעת אצבע, גלריות שונות משולבות בכתבות, שאליהן צמודים כפתורים קטנים המציעים במגע קל מניפולציות מגניבות, וכמובן הטכנולוגיות הטריוויאליות שהן מסובכות טכנולוגיות אבל הפכו כבר למובן מאליו, כמו צביטת המסך להגדלה והקטנה, שיתוף ברשת, הגדלת אותיות וכיוצא באלה.

האפליקציות של העיתון המודפס, וגם אפליקציה ייעודית מבית ynet לצפייה בתמונת היום באייפד, הצטרפו לאפליקציה הפופולרית של עברית, קורא הספרים הדיגיטליים, ולמספר אפליקציות ייעודיות לספרים ("ציפור הנפש" ו"איה! אאוץ'! אווה!").

עם זאת, נכון לכתיבת שורות אלה אין להן ביקורות גולשים ואפילו מעט מדי דירוגים בשביל להציגם בחנות היישומים של אפל. עד כמה מעריך משתמש האייפד הישראלי את השאפתנות הטכנולוגית של "ידיעות"? הזמן יגיד.