אחרי כאל וישראכרט: גם לאומי קארד תבטל את שיטת הנקודות

תאפשר צבירת נקודות עד סוף השנה וניצול עד 2012 ■ תכריז בקרוב על שיטת הטבות אחרת

לאומי קארד "מיישרת קו" עם חברות האשראי המתחרות - ומודיעה ללקוחותיה על ביטול תוכנית הצבירה שהונהגה עד כה למתן הטבות. הצבירה תתאפשר עד סוף 2011, וניצול הנקודות שנצברו יתאפשר עד לסוף 2012 באמצעות "מתחם הבילויים המפנק" - המציע הטבות בתחומי התרבות, הצרכנות והפנאי בהזמנה ישירה מאתר לאומי קארד. הלקוחות קיבלו הודעה על השינוי בחשבונית האחרונה.

אולם, כמו שתי מתחרותיה - כאל וישראכרט - גם כאן הלקוחות ימשיכו לקבל תמריץ לגהץ את הכרטיס, וכל המרבה הרי זה משובח. החברה הודיעה כי בקרוב תשיק תוכנית הטבות חדשה, "שתיתן מענה לכלל הלקוחות בהתאם להעדפותיהם". לקוחות שמעוניינים להמשיך ולקבל הטבות במועדוני תעופה, יוכלו להמשיך לצבור נקודות להמרה.

כאל הייתה הראשונה לבטל את שיטת הצבירה עוד בקיץ 2007, ואחריה הודיעה ישראכרט בפברואר האחרון על מהלך דומה.

בחברות השכילו להבין, גם אם באיחור מה, כי יחס ההמרה הנמוך במיוחד של נקודות או כוכבים ביחס לשימוש בכרטיס מייצר תוכניות לא אטרקטיביות, שאינן אהודות על הלקוחות ואף מעוררות לעתים תסכול ותחושה של זלזול בהם ובכספם.

סקר שערך "גלובס" בעבר באמצעות מכון המחקר שריד גילה כי 80% מהלקוחות מעדיפים הנחות על פני הטבות בנקודות או בכוכבים. לא קשה להבין זאת אם מציצים בדוחות לאומי קארד - המגלים כי עלות כל נקודה נעה בין 0.7 ל-5.5 אגורות, והלקוח "קונה" ב-250 שקל נקודה ששוויה במקרה הטוב 5.5 אגורות. ניצול נקודות הצבירה עומד בלאומי קארד על 60%-80%.

כך או כך, בלאומי קארד התמהמהו עם המהלך המתבקש: "נושא הנקודות הוא סוגייה שנמצאת תמיד על השולחן", הודתה אז סמנכ"לית השיווק, ורדית גונדטר. "הנקודות לא עומדות במרכז העשייה. זה אופציונלי, ערך מוסף שאפשר לנצל - אבל הפוקוס השיווקי הוא במקום אחר."

בחברה מדגישים כי גם כיום החברה מציעה ללקוחותיה מגוון רחב של הטבות בפלטפורמות שונות, בהן הנחות שוטפות ברשתות ובמקומות בילוי ופנאי ו"פינוק יומי", המציע קופונים יומיים בהנחה של כ-50% במגוון בתי עסק בשיתוף גרופון.

מכורים לאשראי

בעבר נחשבה שיטת הצבירה כתמריץ יעיל לשימוש בכרטיסי אשראי. כיום נראה כי אין כל צורך בתמריץ מסוג זה: הישראלים "מגהצים" בתדירות מרשימה - ונתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה מתמשכת במשך העשור האחרון בנתוני השימוש באשראי. מחזור העסקאות של חברות האשראי נמדד במאות מיליארדים, ומספר כרטיסי האשראי - במעל ל-6 מיליון.

סקר אחר שערך "גלובס" בתום השנה שעברה באמצעות מכון שריד גילה כי כמעט 40% מהנשאלים כבר לא מסתפקים היום בכרטיס אשראי אחד אלא מחזיקים בשניים או יותר, בעוד ש-45% ממשיכים להחזיק בכרטיס אשראי יחיד, ו-16% כלל לא מחזיקים בכרטיס כזה, כשמרביתם משלמים בדרך זו מעל ל-2,500 שקל מדי חודש.

זאת למרות שהמומחים לכלכלת משפחה שבים ומזהירים מפני הפיתוי שבתשלום באמצעות כרטיס האשראי, וממליצים לתכנן היטב מראש את ההוצאות, רצוי במזומן, על-פי תקציב ידוע מראש, ולהשאיר את האשראי רק למקרי חירום.

לידיעת הלקוחות
 לידיעת הלקוחות