הערכות: דקסיה ישראל תשתייך לזרוע הצרפתית של הבנק

זאת, מאחר שהבנק מצוי בבלגיה תחת ביקורת פרו פלסטינית ומואשם בשותפות בפשעי מלחמה

מבוכה גדולה ואי ודאות בבנק דקסיה הישראלי, לאור ההתפרקות הצפויה של בנק האם, עקב חשיפתו בהיקף 512 מיליארד יורו לחובות ריבוניים, בעיקר של יוון ומדינות בעייתיות אחרות. אתמול התברר כי קבוצת דקסיה הצרפתית/ בלגית (DCL) תתפצל כנראה לשלושה חלקים - האחד זרוע הפועלת בצרפת שתמוזג עם בנקים אחרים בבעלות ממשלת צרפת; השני יולאם כליל על ידי ממשלת בלגיה שתזרים לו הון "משמעותי", והשלישי "בנק רע" שבו יישארו "הנכסים הרעילים" של דקסיה.

זאת, כשברקע הודעה רשמית מחודש מאי של DCL כי בכוונתה למכור את דקסיה ישראל "בהקדם האפשרי, גם במחיר הפסד".

ככל המסתמן כרגע, ייתכן שדקסיה ישראל ישתייך לחלק הצרפתי של הבנק המתפרק, שייקרא דקסיה קרדיט לוקאל, זאת לאור טענות פרמננטיות אנטי ישראליות של גורמים פרו פלסטינים בבלגיה, שטענו כנגד פעילות דקסיה בישראל הכוללת בנייה ב"התנחלויות היהודיות בגדה המערבית" וכי משכך דקסיה "שותפה בפשעי מלחמה".

דקסיה ישראל ביקשה להבהיר בשבוע שעבר כי היא "בנק ישראלי נפרד ועצמאי" וכי "היא תמשיך בפעילותה הרגילה בניהול עסקיה הממוקדים, בעיקר בסקטור הרשויות המקומיות בישראל". עם זאת, להערכת חברת הדירוג מעלות קיימת אי ודאות לגבי תמיכת DCL בדקסיה ישראל. ל-DCL התחייבות לשפות את דקסיה ישראל, מול אשראי שנתנה ויצר לה חריגה ממגבלות לווה בודד בסכום של 760 מיליון שקל. סכום זה מהווה 15% מאשראי הבנק.

קבוצת דקסיה מחזיקה 65% מדקסיה ישראל. דקסיה (לשעבר אוצר השלטון המקומי), מתמחה באשראי מוניציפאלי המהווה 88% מהאשראי שנותן הבנק. לבנק נתח שוק של 39% והוא מוביל את תחום האשראי לרשויות מקומיות. דקסיה נסחר לפי שווי של 387 מיליון שקל ובמכפיל של 0.66 על ההון. ההון העצמי עומד על 586 מיליון שקל. מנכ"ל דקסיה ישראל הוא דוד קאפח.

בחודשים האחרונים היו על הפרק לפחות שתי הצעות לרכישת דקסיה ישראל. הראשונה, ממזרחי טפחות, אך המו"מ לא התקדם. השנייה, מבנק ירושלים, שהציע לרכוש את דקסיה ישראל תמורת 515 מיליון שקל, כאשר 75% ישולמו במזומן והיתרה באמצעות הקצאת מניות בנק ירושלים לפי השווי המאזני, (כ-18%). דירקטוריון דקסיה ישראל דחה את ההצעה. לטענת בנק ירושלים, הדחייה "נעשתה מבלי שהתקיימה פגישה בין בנק ירושלים לבין דירקטוריון בנק דקסיה, שבה נדונה הצעה על היבטיה השונים".