דלתא במו"מ לרכישת יצרנית ג'ינס ב-350-400 מיליון דולר

היקף המכירות השנתי של "גלוריה ונדרבילט ג'ינס": כ-800 מיליון דולר ■‎‏ אייזיק דבח, בעל השליטה בדלתא, ניהל בעבר את יצרנית הג'ינס ומכר אותה תמורת כ-100 מיליון דולר

חברת הטקסטיל דלתא עומדת בפני רכישת ענק. ל"גלובס" נודע כי דלתא, בשליטת איש העסקים היהודי אמריקני אייזיק דבח, מנהלת משא-ומתן מתקדם לרכישת יצרנית הג'ינס האמריקנית "גלוריה ונדרבילט" (Gloria Vanderbilt) תמורת 350-400 מיליון דולר. זאת בשעה שדלתא עצמה נסחרת כיום בשווי של 125 מיליון דולר בלבד, ובקופתה כ-44 מיליון דולר.

גלוריה ונדרבילט ג'ינס מוכרת בקצב של 700-800 מיליון דולר בשנה - יותר מהיקף המכירות השנתי של דלתא כיום (כ-620 מיליון דולר). בנוסף להגדלת המחזור המצרפי של דלתא לכ-1.5 מיליארד דולר, הרכישה - במקרה שתושלם - תהפוך אותה לחברה שרוב מכירותיה (למעלה מ-80%) יתבצעו בצפון אמריקה, ולכזו שתמהיל המכירות שלה יהפוך למוטה מכירות ממותגות (כ-65% לעומת 20% כיום).

דלתא, המתמקדת כיום בייצור ושיווק הלבשה תחתונה, מתכוונת לממן את רכישת הענק באמצעות מימון ביניים של בנקים מקומיים בשלב הראשון, כשבהמשך מתכננת החברה הנפקות אקוויטי וחוב. במסגרת זו נבחן גיוס הון של דלתא בבורסה האמריקנית.

דבח, שרכש את מניות השליטה בדלתא מידי דב לאוטמן וקונצרן שרה לי בשנים 2005-2007, מכיר היטב את יצרנית הג'ינס האמריקנית, שאותה רכש בנזיד עדשים בשנת 1993, ובהמשך ניהל אותה בהצלחה במשך 10 שנים.

דבח יישם תוכנית הבראה בחברת הג'ינס, ובאפריל 2002 מכר אותה יחד עם שותפיו לבעליה הנוכחיים, ענק מותגי האופנה האמריקני ג'ונס גרופ (Jones Group), תמורת כ-100 מיליון דולר במזומן ומניות. גם לאחר המכירה, עד דצמבר 2004, המשיך דבח לנהל את גלוריה ונדרבליט יחד עם יתר מותגי הג'ינס של החברה הרוכשת.

מחירים שווים לכל נפש

אשת החברה האמריקנית גלוריה ונדרבליט היא שעיצבה את מותג הג'ינס שקרוי על שמה, לאחר שנכנסה לעולם האופנה בשנות ה-70. ונדרבליט נולדה ב-1924 למשפחה עשירה ונודעת בניו-יורק, למדה משחק ואמנות והתפרסמה כשחקנית. גם חייה האישיים מלאי עניין: היא התחתנה 4 פעמים, בפעם הראשונה בגיל 17. מ-3 בעליה הראשונים היא התגרשה, ומהאחרון היא התאלמנה בגיל 54. בנה הצעיר, אנדרסון קופר, מוכר כמנחה ברשת החדשות CNN.

מותג הג'ינס גלוריה ונדרבילט מיועד לנשים ומאופיין במחירים שווים לכל נפש: בין 12 ל-48 דולר לזוג מכנסיים. מדוחות החברה-האם, ג'ונס גרופ, עולה כי במחצית הראשונה של 2011 עמדו מכירות הג'ינס של הקבוצה על כ-420 מיליון דולר - גידול מתון לעומת המחצית המקבילה ב-2010. מכירות הג'ינס היוו כרבע מהכנסות ג'ונס גרופ, ואת המגזר השני בחשיבותו במכירות הקבוצה, לאחר ביגוד ספורט.

החזיר את דלתא לרווחיות

ובחזרה לדבח. בד-בבד עם מכירת מניותיו בגלוריה ונדרבילט ג'ינס הוא נכנס להשקעות בישראל. תחילה באמצעות רכישת 18% ממניות חברת הנדל"ן חבס השקעות במחירי השפל של ינואר 2003 (לאחר קריסה במניית החברה). 5 שנים לאחר מכן מכר דבח את מניותיו למשפחת עופר תמורת כ-70 מיליון שקל, וגרף רווח של עשרות מיליוני שקלים.

להשקעה במניות דלתא הוא נכנס בקיץ 2005, תקופה בה החברה הייתה שרויה במצב עסקי גרוע, לאחר מספר רבעונים בהם פרסמה אזהרות רווח. דבח קנה את החזקות קונצרן מוצרי הצריכה האמריקני "שרה לי" בדלתא (23% מהון חברת הטקסטיל), לפי שווי חברה של 120 מיליון דולר, במסגרת רה-ארגון שהכריזה שרה לי, שמכרה את כל פעילותה בתחום ההלבשה.

בקיץ 2007, על רקע החמרה במצבו הבריאותי של מייסד דלתא, דב לאוטמן, רכש דבח מידיו 13.3% ממניות דלתא, לפי שווי חברה של 175 מיליון דולר, והפך לבעל המניות העיקרי בחברה. ב-2008 הגיש דבח הצעת רכש חלקית לבעלי המניות, וב-2009, במסגרת הנפקת זכויות, עלה להחזקתו הנוכחית, בשיעור של 54.4% מההון.

דבח בן ה-54, שעם רכישת מניות השליטה מינה את עצמו למנכ"ל דלתא, העביר בחברה התייעלות מקיפה שנחלה הצלחה, והחזיר את החברה לפסים של רווחיות מאז שנת 2009.

דלתא: מחפשת רכישה גדולה לצורך הרחבת הפעילות

יצרנית מוצרי ההלבשה דלתא גליל הוקמה בשנת 1975, ובשנת 1982 ביצעה הנפקה ראשונה של מניותיה בבורסה והפכה לחברה ציבורית, כאשר בעל השליטה העיקרי בחברה היה מייסדה, דב לאוטמן.

החברה החלה את דרכה כיצואנית, עם שתי מתפרות בנצרת וכרמיאל, ועם השנים גדלה ופתחה מתפרות במדינות נוספות. כיום בעל השליטה ומנכ"ל החברה הוא אייזיק דבח המחזיק 54.4% מההון. לאוטמן, המייסד, מחזיק בכ-10.4% ממניות החברה.

דלתא פעילה בתחומי בגדי תינוקות וילדים, הלבשה תחתונה וגרביים, והרבעון החזק שלה עונתית הוא הרבעון השלישי, בו החזרה ללימודים מביאה לגידול ברכישות של מוצרים לילדים.

עם הפיכתו לבעל המניות הגדול בחברה החליף דבח את לאוטמן בתפקיד יו"ר החברה, ושנה לאחר מכן, לאחר עזיבת המנכ"ל אבירם להב, עבר לשמש בתפקיד המנכ"ל, כשאת תפקיד היו"ר ממלא היום נועם לאוטמן, בנו של דב.

עם כניסתו לניהול השוטף של דלתא - שהייתה נתונה באותה עת בקשיים - הוביל דבח רה-ארגון מאסיבי בחברה, שכלל גם פיטורי עובדים וסגירת פעילויות, בנוסף לשינוי באסטרטגיית הפעילות של החברה. אם בעבר הלקוחה הגדולה והמוכרת של דלתא הייתה רשת מרקס אנד ספנסר הבריטית, הרי שהיום רשת זו היא רק שם נוסף לצד רשתות אחרות וחברות להן מוכרת דלתא.

בין השמות הבולטים של לקוחות החברה כיום ניתן לציין את ויקטוריה סיקרטס, קלווין קליין, נייקי וטרגט, כאשר הלקוח היחיד שהמכירות אליו מהוות למעלה מ-10% מהמכירות הן רשת וול-מארט.

בנוסף למכירות לרשתות, מוכרת דלתא מוצרים תחת מותגים עבורם קיבלה החברה זיכיון, כגון קונברס, וילסון, וכן המותג הפרטי "דלתא", באמצעותו היא מוכרת את מוצריה בארץ.

1,500 עובדים בישראל

דלתא מעסיקה כיום 8,000 עובדים בארץ ובעולם, מתוכם כ-1,500 בישראל, שמחציתם ברשת החנויות הקמעונאית של החברה, והיתר תומכים במערך הלוגיסטי והשיווקי. החברה מפעילה בארץ שני אתרי ייצור קטנים בהיקפם, ויתר הייצור נעשה בירדן, תאילנד, בולגריה ומצרים (שם מעסיקה דלתא כ-2,800 עובדים).

חומר גלם עיקרי המשמש את פעילות החברה הוא הכותנה, ומחירו משפיע על רווחיותה. בעבר ניהלה דלתא משא-ומתן לרכישת פעילויות נוספות, ולשם כך אף גייסה אג"ח.

דבח עצמו הסביר ל"גלובס" בעבר כי "האסטרטגיה של החברה מהיום הראשון הייתה לגדול במכירות, ואנחנו תמיד מנהלים משא-ומתן עם כל מיני חברות באירופה ובארה"ב כדי למצוא משהו שמתאים לנו, בעיקר בתחום המותגים".

מחזור המכירות השנתי של דלתא עמד ב-2010 על 620 מיליון דולר, והרווח הנקי הגיע ל-22.5 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2011 נרשם גידול של כ-7% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לרמה של 318 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם גידול של 23.8% ברווח הנקי ביחס למחצית הראשונה של 2010, וזה הסתכם ב-11.4 מיליון דולר. השיפור בתוצאות הביא לכך שהחברה חזרה בשנת 2010 לחלק דיבידנד, לאחר 6 שנים שחונות.

ג'ונס גרופ: צמיחה בהכנסות, שחיקה ברווחים

חברת האופנה ג'ונס גרופ (Jones Group) נסחרת בבורסת ניו-יורק (NYSE) בשווי של כ-790 מיליון דולר. החברה, שהוקמה לפני 41 שנה, עוסקת בעיצוב, שיווק ומכירה של מוצרי אופנה בכמה תחומים, ובהם ביגוד ספורט, ג'ינס, הנעלה ואביזרי אופנה.

בסך-הכול משווקת החברה למעלה מ-35 מותגים שונים, כאשר חלק מהמכירות נעשות באופן ישיר באמצעות חנויות שלה ואתרי אינטרנט ייעודיים. לאורך השנים החברה התרחבה בעזרת רכישות. בין המותגים של ג'ונס גרופ נמצאים, מלבד Gloria Vanderbilt, גם Nine West, Anne Klein ,Boutique 9, Easy Spirit, Papagallo, וכן קו האופנה של השחקנית והזמרת האמריקנית ג'סיקה סימפסון.

הכנסות ג'ונס גרופ במחצית הראשונה של שנת 2011 צמחו ב-5.8% והגיעו ל-1.85 מיליארד דולר. לעומת זאת, הרווח הנקי של החברה באותה תקופה נחתך בחצי והסתכם ב-31.2 מיליון דולר, שהם 36 סנט למניה. זאת, על רקע עלייה בהוצאות התפעוליות והפיננסיות ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2010.

נכון לסוף השנה שעברה, ג'ונס גרופ העסיקה 6,370 עובדים - כ-38% מהם עוסקים בעיצוב, ייצור ובקרת איכות; 31% במכירות ומנהלה; ו-31% שעובדים בחנויות הרשת שהחברה מנהלת. בנוסף, היא מעסיקה עוד למעלה מ-4,500 עובדים במשרה חלקית ברשת החנויות שלה.

ג'ונס גרופ חגגה השנה 20 שנה להנפקתה בניו-יורק. מאז ההנפקה נרשמה תשואה של קרוב ל-200% במניית החברה, אך היא עדיין רחוקה ב-77% מהשיא שאליו הגיעה בשנת 2001. מתחילת השנה מניית ג'ונס גרופ איבדה 40% מערכה.

תוצאות דלתא בחמש השנים האחרונות
 תוצאות דלתא בחמש השנים האחרונות

בעלי המניות בדלתא
 בעלי המניות בדלתא