למשך שעה אחת: גולשי האינטרנט באיראן חשו מהו חופש

צנזורה מחמירה, בעיקר ברשת האינטרנט, היא מנת חלקם של תושבי איראן כבר שנים רבות ■ מסיבה לא ברורה, אמש נפתחו לשעה אחת כל אתרי האינטרנט החסומים במדינה

מישהו מכם יכול לדמיין לעצמו גלישה ברשת האינטרנט מבלי היכולת לגשת לאתרים כמו פייסבוק, יו-טיוב וטוויטר? לצערנו, יש עדיין כמה וכמה מדינות בעולם שחוקי יסוד כמו חופש הביטוי ו/או חופש המידע לאזרחיה מהווים איום על מוסדות הממשל, וכך תכני האינטרנט הנגישים לאזרחי אותן מדינות עוברים סינון קפדני ומחמיר במיוחד עד כדי חסימת הגישה לאתרים רבים, בהם פייסבוק, טוויטר ויו-טיוב.

אחת מהמדינות הללו היא גם אויבת לא קטנה שלנו, איראן; דיווח שהגיע מהבלוג TheNextWeb מגלה כי אמש (ב'), למשך שעה אחת בלבד, הוסרו כל החסימות וכל מערכות הסינון של רשת האינטרנט במדינתו של אחמדיניג'אד. המשמעות היא שבמשך שעה אחת יכלו כל גולשי האינטרנט באיראן לגשת לפייסבוק, טוויטר, יו-טיוב ואתרים רבים אחרים שהיו חסומים.

גולשים רבים דיווחו על האירוע החריג בטוויטר, בהם גם שליחו של הגארדיאן לאיראן, העיתונאי סעיד קמלי, ואף הועלתה האפשרות כי הסרת הסינון מרשת האינטרנט במדינה היא מעשה מכוון של הממשל במטרה לעלות על דרכי התקשורת ולמצוא את משתפי הפעולה ברשת של מתנגדי השלטון.

מצד שני, ישנם דיווחים סותרים הטוענים כי מערכת הסינון והצנזורה של רשת האינטרנט במדינה סבלה מתקלה שארכה זמן קצר מאוד, ובעקבות כך נפרץ סכר המידע למשך שעה אחת.

יכול מאוד להיות שחסימת האתרים וצנזורת האינטרנט באיראן היא זמנית, אבל רק בגלל שבאיראן מתכננים להקים רשת אינטרנט פנימית ופרטית משלה, כך דווח האתר TheNextWeb כבר בחודש יולי השנה.

בנוסף, איראן גם הוציאה מחוץ לחוק את השימוש בחיבורי VPN (רשתות וירטואליות פרטיות), שבאמצעותן ניתן להתחבר לרשת האינטרנט באופן חסוי ומוגן מפני זיהוי.

שר התקשורת והטכנולוגיה של איראן, רזה טגהיפור, אף אמר כי שימוש בחיבור VPN הוא מנוגד לחוק, ולדבריו זה לא קשור לכך שאיראן עובדת על הקמת רשת אינטרנט פנימית.