מה עומד מאחורי הקרב הגדול בין האייפון לאנדרואיד?

המאבק בין אפל וגוגל, אייפון מול אנדרואיד, הוא מאבק על תפיסות עולם שונות ולא רק על מיליארדי דולרים ■ אנשי האנדרואיד רואים עצמם כנציגי הדמוקרטיה מול הדיקטטורה של אפל

עד לפני שנים אחדות הייתה בעולם כת חשאית למחצה. חבריה הסתובבו בעולם במבט מזוגג, אישונים מורחבים, כאבים באגודלים ותחושת חשיבות עצמית. באותה התקופה הבלקברי היה הגאדג'ט הנחשק ביותר בקרב אנשי עסקים אמריקנים. אבל הבלקברי היה יותר מזה, הוא היה הסמארטפון הראשון שזכה לתפוצה נרחבת. הוא חיבר את משתמשיו לאימייל שלהם כמו לחבל הטבור ואיפשר להם לא רק לנהל את עסקיהם ביעילות, אלא גם לבדל את עצמם מסביבתם ומדלת העם, שהסתובבה עם מכשירים פשוטים.

לפני חודשים ספורים פיטרה RIM, יצרנית הבלקברי, 2,000 איש, וכיום יש חשש ממשי להישרדותה. אנשי העסקים נוטשים את מכשירי הבלקברי היקרים והמוגבלים, שהופכים בהדרגה ללא רלוונטיים. בעולם הסלולר השינויים המותגיים והטכנולוגיים הם מהירים במיוחד ומי שלא משכיל להתחדש ולהתרענן, נכחד.

עולם הסלולר נחלק כיום בין שני מחנות יריבים: אנשי האייפון ואנשי האנדרואיד. מיקרוסופט מקווה עדיין להצטרף למגרש כשחקנית שלישית בעזרת ווינדוס פון 7, אבל בינתיים היא מדשדשת מאחור. הקרב בין אפל וגוגל הוא לא רק מאבק על מיליארדי דולרים, אלא גם קרב על תפיסות עולם, או לפחות על תדמיות.

אפל, בהשראת סטיב ג'ובס, מציעה למשתמשיה דיקטטורה נאורה. הם יכולים לקנות בכל רגע נתון רק דגם אחד, כל אפליקציה עוברת אישור של האח הגדול, ותוכנות שלא מוצאות חן בעיני סטיב, למשל פלאש, פשוט לא יזכו לתמיכת המכשיר. מצד שני, כל מה שעובד באייפון, עובד באופן חלק, כמעט ללא תקלות. האייפון הוא ידידותי להפליא למשתמש ויש להשקיע מעט מאוד כדי שהשימוש בו יהפוך לטבע שני.

אנדרואיד, לעומת זאת, הוא דמוקרטיה מבולגנת. משתמשיה יכולים לבחור בכל רגע נתון מבין מאות דגמים של שלל חברות כמו סמסונג, סוני אריקסון, מוטורולה ו-LG. כל חברה יוצרת התאמה וגרסה משלה לאנדרואיד, וחנות האפליקציות מבוקרת פחות. מצד שני, המערכת חשופה יותר לווירוסים, חלק מהאפליקציות לא רץ על כל המכשירים והממשק לא אחיד ברמתו.

העימות בין אפל לגוגל מחליף במידה רבה קרבות היסטוריים שהסעירו את עולם הטכנולוגיה בשנים שעברו. שדה הקרב העתידי הוא הסלולריים והטאבלטים, והמנצחת בקרב הזה תהיה חברת הטכנולוגיה הגדולה של העשור. בינתיים אפל מובילה במרוץ, אבל גוגל, שאיחרה להצטרף אליו, סוגרת פערים במהירות. הבעיה של גוגל היא שלאפל יש אקו-סיסטם כלכלי שלם ומלא ומודל הכנסה מוכח, בשעה שלגוגל בינתיים אין, והיא מממנת את ההרפתקה בעזרת ההכנסות ממנוע החיפוש.

בתחילת דרכה זכתה אפל לאהדה גדולה מאוד בקרב קהל המאמצים המוקדמים. האייפון הפך את הבלקברי של אנשי העסקים ואת טלפוני הנוקיה של פשוטי העם למכשירים חסרי הילה. כל מי שרצה להרגיש מיוחד, עדכני ומחובר, עבר לאייפון. אבל בשנה האחרונה התמונה משתנה. הגרסאות האחרונות של אנדרואיד כבר נותנות פייט של ממש לאייפון, וקהל הגיקים ומובילי דעת הקהל, שחלקו הגדול מואס במדיניות הגן הסגור של אפל, מתחבר לאנדרואיד. אנשי האנדרואיד תופסים את עצמם כשלוחה של מאבק הקוד הפתוח, בקרב מול נציג מלכות הזדון בדמות ג'ובס.

עם זאת, צריך לזכור שהעימות בין אנשי האנדרואיד לאנשי האייפון מתרחש במידה רבה בעיקר בבלוגים ובאתרי הטכנולוגיה. בעבור הלקוח הממוצע ההבדלים שוליים למדי. מה שחשוב באמת לרוב הלקוחות הוא המחיר והעיצוב. מכשיר אנדרואיד חדיש ואייפון יענו על צורכי רוב המשתמשים במידה דומה. השאלה אם אתה איש של אייפון או איש של אנדרואיד עשויה להפוך בעתיד לרלוונטית כמו השאלה אם אתה איש של יונדאי או של מאזדה. בסופו של דבר, שתי האפשרויות ייקחו אותך לאותו המקום.