שופרסל תצא בתייעלות, כולל קיצוץ בשכר הבכירים

הסיבה הרשמית: התחרות הגוברת הפוגעת ברווחיות ■ אין כוונה לפטר קופאיות או לפגוע בעובדים ■ שני היו"רים, רפי ביסקר ושולם פישר, משתכרים כ"א 3.8 מיליון שקל על רבע משרה

שופרסל תצא מיד לאחר החגים במהלך התייעלות מקיף הכולל קיצוץ בשכר בכירי החברה וקיצוץ במטה החברה - כך נודע ל"גלובס". הסיבה למהלך - התחרות הגוברת הפוגעת ברווחיות. במסגרת ההתייעלות אין כוונה לפטר קופאיות או לפגוע בעובדים.

הערכות כי יהיה קיצוץ וולונטרי רוחבי בשכר עובדי החברה, וזאת בשיתוף-פעולה עם ועד העובדים. ההערכה היא כי הוועד ישתף פעולה עם מהלך כזה שימנע פיטורי עובדים.

בנוסף מתוכנן קיצוץ בשעות הנוספות, קיצוץ בבונוסים וכן בהטבות הניתנות לעובדי הרשת - תשלומי אחזקת רכב, השתלמויות, מתנות לחגים, מימון לימודים אקדמיים וכדומה.

טרם התקבלה החלטה האם הקיצוץ המיועד בשכר הבכירים יחול, ואם כן באיזה שיעור, על שכר המנכ"לים והיו"רים של החברה. בשופרסל יש מבנה הנהלה ייחודי הכולל שני מנכ"לים, אפי רוזנהויז וריצ'רד האנטר, ושני יו"רים, שולם פישר ורפי ביסקר, המועסקים ברבע משרה כל אחד. עלות שכרם המצטברת של הארבעה עמדה ב-2010 על 21 מיליון שקל.

מעבר ל-4 הבכירים מעסיקה שופרסל 12,400 עובדים, מתוכם 1,370 עובדי חברות כוח-אדם. עלות השכר החודשי הממוצע בשופרסל היא 6,384 שקל לעובד, והחברה מציינת בדוחותיה כי "שכרם של רוב העובדים מבוסס על שכר מינימום", וכי עלייה של 1% בשכר המינימום תגדיל את הוצאות החברה ב-6 מיליון שקל בשנה. לכן החברה "נוקטת באמצעי התייעלות לצמצום הוצאות השכר והקטנת היקף שעות העבודה".

נציגי הבעלים של שופרסל מכהנים מאז 2007 כיו"רים משותפים (ברבע משרה), מקבלים ביחד שכר של 7.6 מיליון שקל (לחצי משרה), ומובטח להם מענק שנתי בשיעור 1.5% מהרווח הנקי.

יו"ר מספר אחת בשופרסל הוא רפי ביסקר. מאנשי החוג הפנימי של הבעלים של אי.די.בי, נוחי דנקנר, ובעל מניות בגנדן, השולטת באי.די.בי. ביסקר הוא גם יו"ר ב-75% משרה של נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי. בנכסים ובניין עמדה בשנת 2010 עלות שכרו של ביסקר על 4.6 מיליון שקל, מתוכם מענק בגובה של 1.75% מהרווח הנקי (2.4 מיליון שקל בשנת 2010). בנוסף, ביסקר גם מכהן כיו"ר החברה הבת גב ים, וחבר בעוד 21 דירקטוריונים.

בגין תפקידו של ביסקר ובעבור רבע משרה כיו"ר שופרסל הוא מקבל שכר בגובה המשולם בדרך-כלל לכאלה שעובדים במשרה מלאה. עלות שכרו הגיעה בשנת 2010 ל-3.8 מיליון שקל, מתוכו 2.55 מיליון שקל מענק המחושב לפי נוסחה של 0.75% מהרווח הנקי של שופרסל. המענק של המנכ"ל הוא 1.25 מיליון שקל.

"קשה להבין מדוע המענק ליו"ר שעובד ברבע משרה, כפול מהמענק שמקבל המנכ"ל העובד במשרה מלאה", אומר ל"גלובס" אדם המקורב לוועדת טרכטנברג. נציין כי המענק של ביסקר בשופרסל גבוה מהמענק שהוא מקבל בנכסים ובניין, מקום עבודתו ב-75% משרה.

היו"ר השני של שופרסל הוא שולם פישר, גם הוא נציג הבעלים. פישר מחזיק עם מתיו ברונפמן בשליטה בישראלום, שלה 18.6% בשופרסל כשותפה הזוטרה של אי.די.בי. כמו ביסקר גם פישר עובד כיו"ר שופרסל ברבע משרה, וכמו ביסקר גם עלות שכרו היא 3.8 מיליון שקל, מתוך זה מענק של 2.55 מיליון שקל, המחושב לפי 0.75% מהרווח הנקי.

הסכמי השכר של ביסקר ופישר אושרו בכל האורגנים הרלבנטיים. עם זאת, אין בהסכמים של השניים מנגנון שמקטין את הבונוס שלהם אם חלה ירידה ברווח ולא נקבע החזר מענק בגין הפסדים.

לפני מינויים של היו"רים המשותפים ב-2007 היה לשופרסל רק יו"ר אחד, אברהם ביגר. עד יוני 2009 הועסקו פישר וביסקר כעובדי שופרסל. מאז הם מוגדרים לא כעובדי החברה אלא כ"נותני שירותים", כנראה מטעמי תכנון מס.

צריך גם שני מנכ"לים

לשופרסל יש גם שני מנכ"לים. אפי רוזנהויז וריצרד האנטר. בניגוד ליו"רים, כל אחד מהמנכ"לים עובד במשרה מלאה ומרוויח בהתאם.

עלות שכרו של רוזנהויז היא 8.7 מיליון שקל, ושל האנטר היא 4.9 מיליון שקל בלבד (ל-9 חודשים, כי ברבעון הראשון של 2010 היה האנטר מנכ"ל נטוויז'ן וקיבל שם 1.8 מיליון שקל).

מדוע צריכה שופרסל שני מנכ"לים? לא ברור. במשך 7 שנים כמעט, מיולי 2003, היה רוזנהויז מנכ"ל לבדו, אבל אז התברר שזה לא מספיק, ובמארס 2010 הוחלט באי.די.בי לצרף אליו את האנטר, שהוגדר "מנהל עסקים ראשי". האנטר מתפקד היום כמנכ"ל בפועל לכל דבר ועניין ואף חותם על הדוחות הכספיים לצד רוזנהויז, פישר וביסקר.

שכרו של האנטר הוא 118 אלף שקל בחודש (לרוזנהויז שכר של 125 אלף שקל) צמוד למדד, וכמו רוזנהויז הוא קיבל מענק של 1.25 מיליון שקל. כך, שני המנכ"לים מקבלים ביחד רבע מיליון שקל בחודש, פי 38 מהעובד הממוצע.

משופרסל נמסר כי "מעצם המורכבות שבניהול רשת קמעונאית בפריסה ארצית כמו שופרסל, לשדרת הניהול של החברה יש חשיבות רבה. לשופרסל יש יו"רים משותפים, רפי ביסקר ושולם פישר, המכהנים כל אחד במשרה חלקית ותורמים רבות להתוויית האסטרטגיה ארוכת-הטווח, ביצוע השקעות ופיתוח התחום החרדי; נשיא, אפי רוזנהויז, המתמקד באסטרטגיה, פיתוח עסקי ונדל"ן; ומנהל עסקים ראשי, ריצ'י האנטר, האחראי על הניהול השוטף של הרשת".

שופרסל דיל שכר בכירי החברה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר, עינת לברון
 שופרסל דיל שכר בכירי החברה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר, עינת לברון