ועדת הניו-מדיה ממליצה לפקח על שידורי טלוויזיה באינטרנט

הוועדה המליצה לכחלון להקים צוות שיבחן את התאמת הרגולציה ל"עולם השידורים המתהווה" ■ הצוות יכלול נציגים ממשרד התקשורת, מועצת הכבלים והלוויין, רשות השידור והרשות השנייה

רגולציה באינטרנט? ועדת הניו-מדיה - בראשות יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, ומנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל - ממליצה לפקח על תוכן באינטרנט, שזהה או דומה - בהיבטים של תיכון ואיכות - לשידורי טלוויזיה.

ההמלצות הללו הוגשו היום (ג') לשר התקשורת משה כחלון, כאשר שניים מבין החברים הבולטים בוועדה - היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, וסמנכ"ל הכלכלה של המשרד, אסף כהן - התנגדו להמלצות.

הוועדה המליצה לכחלון להקים צוות שיבחן את התאמת הרגולציה ל"עולם השידורים המתהווה". הצוות צפוי לכלול נציגים של משרד התקשורת, מועצת הכבלים והלוויין, רשות השידור והרשות השנייה.

הוועידה התייחסה גם למועד הרצוי להחלת הרגולציה וקבעה כי "במקרה בו יתערער המודל העסקי והבסיס הכלכלי של המשדרים המסורתיים, תפעל מועצת הכבלים והלוויין וכל רגולטור רלוונטי אחר, להתאמת האסדרה (רגולציה) הקיימת". הוועדה לא נקבה במועד מדויק.

יצירת ודאות

הצוות בראשותו של חן הוקם לאור הטשטוש בין המדיום הטלוויזיוני לבין הרשת, שנגרם בשל שינויים טכנולוגיים. כמו כן, במקומות שונים בעולם ננקטו צעדי פיקוח על תוכן באינטרנט. במהלך עבודתו ערך הצוות שימוע ציבורי והאזין לגורמים הרלוונטיים בשוק.

הצוות הסביר כי פיקוח על התכנים באינטרנט נועד "למניעת פגיעה בתחרות, יצירת ודאות משפטית ופיתוח שווקים על בסיס שוויוני". עוד נכתב כי "הצוות סבור כי הרציונל בהחלת אסדרה על שידורים טלוויזיוניים תקף גם לגבי שידורים כאלה המועברים במדיה החדשה, וזאת כדי להגן על ערכים ואינטרסים ציבוריים חיוניים כמו עידוד יצירה מקורית ישראלית, הגנה על קטינים, הגנת הצרכן, סיוע לבעלי מוגבלויות ושמירה על כללי אתיקה בשידורים".

כללים חדשים

הצוות קבע מאפיינים לשירות תוכן שיש לפקח עליו באינטרנט. מדובר בשירות שעומד בפני עצמו (ולא באתר שמשדר תכנים של גוף תוכן אחר), פונה לציבור הרחב, והכנסותיו מתבססות בעיקר על תשלום או פרסומות.

פרט לחן ובר טל, חתמו על ההמלצות 4 חברי צוות נוספים. עו"ד נגה רובינשטיין המליצה, בדעת המיעוט, שלא לכפות את ההסדרים המסורתיים שהותאמו לשידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית על שידורי הטלוויזיה ברשת. רובינשטיין וכהן הציעו לשנות בהזדמנות זו גם את הרגולציה על שידורי הטלוויזיה.

ד"ר אסף כהן ציין בעמדת המיעוט שלו כי יש לגבש כללי אסדרה חדשים המתאימים למצב עתידי שבו שידורי הטלוויזיה באינטרנט יהוו חלופה לטלוויזיה המסורתית. כהן המליץ להעניק הקלות רגולטוריות לחברות הכבלים והלוויין.

ניצן חן אמר כי "לצופה לא משנה באיזו דרך הוא מקבל את השידורים שלו. חשוב לו שתכני הטלוויזיה שהוא מקבל בביתו ישמרו על 'המרחב המוגן' שלו, ועל כן עלינו להתעסק בהגנה על התוכן הטלוויזיוני בלא קשר לפלטפורמה שבו הוא משודר".

עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת, הוסיף: "לראשונה הוצגה 'מפת דרכים' לשחקנים בענף, על מנת שיוכלו לתכנן את צעדיהם לשנים הבאות".

דוח שלא ישנה דבר, וטוב שכך / פרשנות - גד פרץ

יום הכיפורים כבר מאחורינו, אבל יש מקום להתייחס לדוח של ועדת הניו-מדיה בסלחנות, ולו בגלל סיבה אחת: הוא לא יגרום נזק, לא ישנה כלום ולא ישפיע על שום דבר.

מה כבר אפשר לומר על ועדה שאחרי שנתיים של עבודה כותבת מסמך ששני חברים בתוכה - סמנכ"לים בכירים - מפרסמים חוות-דעת מיעוט נגדו וחבר נוסף מצרף את תמיכתו רק ברגע האחרון, אחרי שהמסמך עבר שיפוץ?

ועדה כזו צריכה להוביל שינוי משמעותי. היא אמורה לעודד את השחקנים הקיימים להגביר את ההשקעות בתחום ולפעול להכנסת שחקנים חדשים לשוק. אנו תקווה שניצן חן אכן כיוון לכך.

השבוע פורסם סקר שעסק בהרגלי הצפייה של הנוער. הצעירים בישראל, כמו בכל העולם, כבר מזמן עברו לראות וידאו ברשת האינטרנט.

כל יצרני הטלוויזיות מפתחים ממשקים לצפייה דרך האינטרנט ומזרימי המדיה למיניהם מתפתחים בקצב מטורף.

כשזה המצב, איזה טעם יש בכלל לנסות לקבוע רגולציה על התחום? למי זה מועיל, חוץ מאשר לכמה פקידים שיוכלו לרשום בקורות-החיים שלהם שישבו בוועדה הזו וקבעו את ההסדרה בשוק הטלוויזיה?

הדבר היחידי שייצא מהדוח הזה היא הזדמנות חשובה לדיון נרחב בנושא של הסדרת תחום השידורים. ברוח הימים האלה, גם זה משהו.