טרישה: "הבנק המרכזי לא יכול לפעול במקום המדינות"

נשיא הבנק המרכזי היוצא: "יוון תוכל להימנע ממצב של חדלות פירעון אם מדינות אירופה יישמו את ההחלטות שהתקבלו ב-21 ביולי" ■ בתוך כך, פורסם היום מכתב "האירופאים המודאגים"

"יוון תוכל להימנע ממצב של חדלות פירעון אם מדינות אירופה יישמו את ההחלטות שהתקבלו ב-21 ביולי בועידת הפסגה של אירופה", כך אמר היום (ד') נשיא הבנק המרכזי של אירופה היוצא, ז'אן קלוד טרישה.

עוד הוסיף טרישה, "הבנק המרכזי לא יכול לפעול במקום המדינות עצמן, רק להן יש את היכולת לשכנע, לתחזק ושקם את היציבות הפיננסית", אמר.

בתוך כך, נודע היום כי המשקיע ג'ורג' סורוס יחד עם 95 פוליטיקאים, גורמים במגזר העסקי ובאקדמיה קראו למנהיגי גוש האירו לנקוט בפעולה מהירה לפתור את המשבר המאיים להתפשט ברחבי אירופה ואמרו כי אפשר יהיה להציל את גוש האירו רק באמצעות פעולה משותפת של 17 מדינות גוש האירו.

במכתב שפורסם ב"פייננשל טיימס" הקרוי בשם "האירופאים המודאגים", הביעו הכותבים את הדחיפות מצד מנהיגי אירופה לתקן את הליקויים ולמנוע את ערעור היציבות הפיננסית "הליקויים הללו עלולים להרוס את המערכת הפיננסית הגלובלית", נכתב.

במכתב אף נשלח מסר תקיף למנהיגי צרפת וגרמניה להכריז במהירה על הזרמת הון לבנקים באירופה כדי למנוע משבר בנקים.

בכותבים ובינהם ג'ורג' סורוס קראו לייסד קופת אוצר משותפת שתגייס כספים בגוש האירו ותבקר את מידנות אירופה במטרה לוודא שאינן מפירות את המשמעת התקציבית. הכותבים האיצו במנהיגים לפעול מהר בטרם משבר החוב לא יוכל להיפתר ללא צמיחה משמעותית של כלכלות אירופה.

"משבר החוב באירופה זקוק לפתרון כולל של אירופה כולה, החיפוש אחר פתרונות שנשארים ברמה הלאומית בלבד יובילו רק להתפוררות", נכתב.