S&P חתכה דירוג החוב לספרד: "סיכונים הולכים וגוברים"

הדירוג ירד בדרגה אחת מ-(AA) ל-(-AA) ■ בין הגורמים העיקריים להורדה: אבטלה גבוהה וחובות כבדים של הסקטור הפרטי ■ ספרד היא הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה

האם בעיות החוב באירופה מתחילות לזחול ביתר שאת לספרד? סוכנות הדירוג S&P הודיעה לפנות בוקר שעון ישראל (ו') כי היא מורידה את דירוג החוב ארוך-הטווח של ספרד ברמה אחת מ-(AA) ל-(-AA).

כלכלני S&P מסרו כי תחזית הדירוג לספרד שלילית על אף סימני חוזק מסוימים בפעילות הכלכלית במהלך 2011. "אנחנו רואים סיכונים הולכים וגוברים לצמיחה בספרד כתוצאה מאבטלה גבוה, תנאים כלכליים הדוקים, חובות גבוהים של הסקטור הפרטי והסיכוי הגובר לירידה בפעילות הכלכלית של שותפות הסחר המרכזיות של המדינה", נכתב בהודעת S&P.

סוכנות הדירוג ציינה בנוסף כי ככל הנראה גם מערכת הבנקים בספרד תספוג הורדת דירוג.

ספרד נאבקת מזה כשנתיים ביציאה מהמיתון הגדול שהתלווה למשבר הסאב-פריים בארה"ב ב-2008. המשקיעים הזרים באגרות החוב הספרדיות חוששים כי הכלכלה ה"רכה" במדינה תקשה מאוד על הממשל לשרת את החוב.

כתוצאה מכך, נסחרות אגרות החוב הספרדיות בתשואות גבוהות, כאשר כל הנפקה דורשים המלויים עוד ועוד ריבית על כספם. החששות ברורים: ייתכן כי ספרד תהיה הבאה בתור ביבשת מוכת החובות שתיזקק לחבילת סיוע.

הורדת הדירוג של ספרד על ידי S&P מהווה לכן "מכה כפולה", שכן בנוסף לחששות העתידיים מפני הורדות דירוג נוספות, עלויות גיוס החוב של המדינה יאמירו.

גם סוכנות דירוג אחרת, מודי'ס, הזהירה בעבר כי עלולה להפחית את הדירוג של ספרד. ניסיון העבר מלמד כי כאשר סוכנות אחת "פורצת את הסכר" - ומורידה דירוג - השאר "קופצות לעגלה".

S&P מעריכה כעת כי הכלכלה הספרדית, הרביעית בגודלה בגוש האירו, תצמח ב-0.8% בלבד השנה וב-1% ב-2012, כאשר בתחילת 2011 העריכו ב-S&P צמיחה של 1.5% ב-2012.