"הרגולטורים היום בפאניקה; כל הטרכטנברגים לא יעזרו"

תומר מוסקוביץ', מנכ"ל משהב: "אם יזם רוצה לעשות פרויקט תמ"א 38, אבל יש לו בעיה - אף אחד לא יתאמץ כדי למצוא פיתרון יצירתי" ■ "בוועדות התכנון מפחדים, ומעדיפים לא לאשר"

תמ"א 38 ומיזמי פינוי בינוי - המופעים של התחדשות עירונית בערי ישראל - הן אמצעי שבו-זמנית מגדיל היצע דירות, מפתח אזורים מוזנחים, ומשפר מצב אוכלוסיות עניות. אחת החברות שנכנסה לתחום בכל הכוח בישראל היא משהב.

החברה, שעדיין שייכת להסתדרות הפועל המזרחי, מקימה פרויקט פינוי בינוי רחב בגבעתיים, מתחילה פרויקט נוסף בקריית אונו ומקדמת התחדשות עירונית גם בפתח תקוה, רמת גן והרצליה.

תומר מוסקוביץ', מנכ"ל החברה מזה שנתיים, מבכה על כך שהחשש מביקורת מונע ממקבלי ההחלטות "להגדיל ראש", כדבריו. "הרגולטורים היום בפאניקה. המציאות היא של רגולציה מתגוננת. אם יזם רוצה לעשות פרויקט תמ"א 38, אבל לא יכול לספק רחבת כיבוי אש בשביל לקבל אישור מכבי האש, אף אחד לא יתאמץ למצוא פתרון יצירתי לבעיה, והממונה יחליט פשוט לא לתת אישור. היזם רואה לנגד עיניו את מבקר המדינה והטענות שעלולות להגיע ממנו בגלל אישור מיוחד, במקום לעסוק בפיתוח וחיזוק הפרויקט. ככה זה באופן גורף. בוועדות התכנון מפחדים. מעדיפים לא לאשר, כדי לא להידרש אחר כך להסברים. אין פתרונות יצירתיים".

- זה בא לידי ביטוי גם בוועדות עצמן?

"אחת הבעיות הכי קשות היום היא הדרך שבה תופסות ועדות התכנון את תפקידן. היושבים בהן תופסים את עצמם כשופטים שבידם מפתח האישורים - הם בוררים תוכניות, במקום לקדם תכנון. הם מכריעים בהתנגדויות ומשאירים את הפיתוח בצד. נכון להיום הם מעדיפים לאשר תוכנית אחת טובה מאוד, על פני ארבע תוכניות שמהן שלוש טובות ואחת קצת פחות. הוועדות חייבות לעבור שינוי השקפה קיצוני - בלי זה, כל הטרכטנברגים לא יעזרו".

- אבל מחירי הדירות כבר יורדים.

"המפרט הטכני של הדירות והבניינים צפוי להשתנות. עד היום הבאזז בנדל"ן היו 'יוקרה' ו'פאר', אלה יתחלפו בעתיד הקרוב ב'יעילות' ו'חסכון'. עם זאת - הנדל"ן אינו אופנת לבוש שבכל שלושה חודשים יכולה לשנות את הסגנון, השינויים בפרויקטים למגורים ייקחו שנים. הטעות הגדולה ביותר של הממשלה בחודשים האחרונים זו המלחמה שהכריזו על המשקיעים. הרי דירה להשקעה, זו דירה להשכרה. אנשים אולי מחכים היום לראות מה יקרה בשוק, אבל המשקיעים לא הפסיקו לקנות דירות, לא משקיעי החוץ ולא המשקיעים הישראלים. אין מוצר חליפי לדירה. זה לא קוטג' שאפשר לקנות במקומו גבינה לבנה או קונצרט שאפשר במקומו במקומו ללכת לסרט. אנשים חייבים לגור איפשהו, ויחזרו לקנות אחרי שיבינו שלא תהיינה ירידות מחירים חדות. אין להם ברירה. בטווח הארוך המחירים ירדו כי יבנו דירות קטנות יותר ובמפרט נמוך יותר, אבל זה ייקח זמן".

- כולם כעת במצב המתנה. זה ישפיע על התחדשות עירונית?

"אחד הדברים העצובים הוא שירידת מחירים עלולה לפגוע דווקא באוכלוסיות החלשות והביטוי המובהק לכך הוא במיזמי פינוי בינוי. אנשי השכבות החלשות הם בעלי הקרקע בפרויקטים אלו, וככל שהמחיר יירד, העסקאות יהיו פחות כדאיות לקבלנים ומספר מיזמי ההתחדשות העירונית יירד. זה יפגע באנשים שזו הדרך היחידה שלהם להשתדרג מהדירה המתפוררת שבה הם מתגוררים".

- איך אפשר לקדם פרויקטים של פינוי בינוי מהר יותר?

"לתת יותר כח לרשויות המקומיות. כמובן שזה צריך להגיע עם גילוי נאות, שוויוניות, הגינות אבל גם קשיחות כלפי גורמים שעלולים לתקוע פרויקטים. אני שמח שלאחרונה בית המשפט הולך בכיוון הזה ומונע מדיירים סרבנים, למשל, לעצור פרויקטים".