משפחת שליט הצטרפה למשיבים לעתירות לבג"ץ: "זה פיקוח נפש"

(עדכון) - ארגון נפגעי הטרור אלמגור עתר ביום ו' לבג"ץ נגד עסקת שליט ■ היום הוגשו שתי עתירות נוספות, שיידונו מחר ב-12:00 ■ משפחת שליט: "כל עיכוב בעסקה יסכן את חיי גלעד"

העסקה בדרך לשחרור החייל החטוף גלעד שליט תגיע מחר (ב') בשעה 12:00 בצהריים אל המכשול האחרון בדרך לביצועה, כאשר הרכב שופטי בג"ץ, בראשות נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ועמה המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופט חנן מלצר, ידונו בעתירות שהוגשו נגד ביצוע העסקה.

אף שרשימת 477 האסירים והאסירות הביטחוניים שאמורים להשתחרר במסגרת השלב הראשון של העסקה פורסמה כבר אמש (שבת) באתר האינטרנט של שב"ס, במטרה לאפשר למתנגדים לשחרור לעתור לבג"ץ, הוגשה העתירה המרכזית נגד העסקה מטעם ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" כבר ביום שישי, טרם פרסום השמות.

לעתירה הצטרפו בני משפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועים שבוצעו או תוכננו על-ידי אסירים שאמורים להשתחרר, ובין היתר יצחק מעוז, אביה של תהילה שנרצחה בפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים; משפחת בלום, שנפצעה מבקבוק תבערה; רון קרמן, שאיבד את בתו בפיגוע בחיפה; ואחרים.

בעתירה נדרש בג"ץ להורות לממשלה לעכב את ביצוע עסקת שחרור השבויים והחזרתו של החייל גלעד שליט בשבוע ימים, עד ליום שלישי בשבוע הבא, כדי לאפשר למשפחות הנפגעות לבדוק את רשימת השמות שהתפרסמה ולערער כראוי בפני הרשויות על שחרורם.

"עתירה זו", הוסיפו, "היא גם נגד עצם ההחלטה של שחרור סיטונאי של רוצחים. בשל ההיקף הדרמטי של מספר המחבלים ורוצחים עם דם על הידיים, ובהם ארכי-רוצחים שנידונו למספר מאסרי עולם על רצח עשרות אזרחים בישראל, אנו מערערים גם על עצם החלטת הממשלה בהיותה בלתי סבירה ובלתי מידתית. הפעם", הוסיפו העותרים, "אין לממשלה טיעון שבו טענה כי יש צורך מדיני, שפטר אותה בדרך כלל מהתערבות בג"ץ" (בג"ץ 7523/11).

למרות הצפי לעתירות רבות, הוגשו רק עתירות בודדות נוספות לצד עתירת הארגון.

משפחת שליט: "פיקוח נפש"

משפחת שליט, המיוצגת על-ידי עו"ד גלעד שר ושות', ביקשה היום להצטרף כמשיבה לעתירות שהוגשו לבג"ץ מטעם ארגון אלמגור ומשפחות נפגעי הטרור. בית המשפט קיבל את בקשת המשפחה.

לטענת המשפחה, עיכוב כלשהו, ולו הקטן ביותר, בעסקת החילופין מהווה איום על חייו של גלעד שליט.

לטענת נועם שליט, ״במציאות שאנחנו חיים בה במזרח התיכון, כל עיכוב, דחייה או שינוי של העסקה עלול לגרום לביטולה ומהווה סכנת חיים לגלעד בננו. מדובר בפיקוח נפש מובהק".

בתשובה אף נאמר כי משפחת שליט מבינה את כאב המשפחות השכולות, שהרי היא משפחה שכולה בעצמה. כידוע, אחיו התאום של נועם שליט, יואל, נפל במלחמת יום הכיפורים.

פורום המשפחות השכולות: אשרו את עסקת שליט

פורום המשפחות השכולות הישראלי פלסטיני הגיש היום בקשה לבית המשפט העליון להביע את עמדת הארגון בעד עסקת שליט, בבואו להכריע מחר האם לקבל את דעת העותרים כנגדה או לבטלה.

מחר בשעה 12:00 יתייצבו בכירי הארגון בבית המשפט העליון בירושלים, שם יבקשו להביע את עמדת הארגון התומכת בעסקת שליט במטרה לאפשר לה להתבצע כמתוכנן ומאושר על-ידי הממשלה, ולהביא את גלעד שליט הביתה בבטחה ובהקדם האפשרי.

בנייר עמדה שהועבר לבית המשפט על-ידי הפורום נכתב כי "חברי הפורום מחזקים את ידם של המשיבים במאמציהם לביצוע עסקת חילופי האסירים שתחזיר את גלעד שליט הביתה.

"אנו מודעים ושותפים לרגשות הכאב, הזעם והייאוש הנלווים למהלך שחרור האסירים, ומאידך גם מבינים את עוצמת השמחה של המשפחות שיחבקו את יקיריהם ואת התקוות שהמעשה יצית בלבבות אלפים. אל מול ההנחה שמשוחררי העסקה יחזרו למעשי אלימות וטרור עומדים המקרים המובהקים של שותפנו הפלסטינים ורבים אחרים שדווקא נשאבו אל מעגל רודפי השלום", נכתב.

פורסמה רשימת האסירים שישוחררו

שירות בתי הסוהר פירסם כאמור אמש את רשימת 450 האסירים ו-27 האסירות שאמורות להשתחרר, והבוקר (א') החל תהליך העברתם וריכוזם במקום אחד לקראת השחרור.

131 מהאסירים הגברים ישובו לרצועת עזה; 55 מהם ישובו לגדה או למזרח ירושלים, ו-55 נוספים ישובו לגדה או למזרח ירושלים בכפוף למגבלות מסוימות שנקבעו בהסכם בין ישראל לחמאס; 18 אסירים יורחקו לרצועת עזה למשך 3 שנים; 45 נוספים יורחקו לרצועת עזה לצמיתות; 6 אסירים הם אזרחים ישראלים, והם ישובו לבתיהם בישראל. מבין האסירות, אחת תורחק לירדן ואחת תורחק לרצועת עזה.

כתבי חנינה

במקביל פועל בית הנשיא לחתימה על כתבי החנינה הרבים. אמש הגיעה מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, אל משכן נשיאי ישראל והעבירה ללשכת הנשיא את תיקי האסירים ובהם המלצת שר המשפטים, יעקב נאמן, לחון את האסירים שברשימה. זאת, לקראת חתימת הנשיא שמעון פרס על חנינות במסגרת עסקת שליט.

המחלקה המשפטית בבית הנשיא, בראשות עו"ד אודית קורינלדי-סרקיס, פועלת לגיבוש החומרים לכתבי חנינה שיוגשו לחתימת הנשיא.

ביום רביעי, לפני כניסת חג הסוכות, קיים מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, ישיבת היערכות לקראת ביצוע העסקה. רוטקופף עומד בראש הצוות הבין-משרדי הממונה על הצעדים המשפטיים והארגוניים לביצוע שחרור האסירים והעצורים הביטחוניים.

ממשרד המשפטים נמסר כי הישיבה עסקה בתיאומים הדרושים בין כל הגורמים הרלוונטיים לביצוע העסקה ובליבון הסוגיות המשפטיות הכרוכות בה.