עיני נגד דנקנר: הוכרז סכסוך עבודה בשופרסל

על רקע כוונת נוחי דנקנר למכור את מניות שופרסל שברשותו לליאו נואי ומתיו ברונפמן, ההסתדרות דורשת מענק מכירה ורשת ביטחון ל-12,500 עובדי הרשת

ההסתדרות הכללית, בראשות עופר עיני, הכריזה היום (א') על סכסוך עבודה ברשת שופרסל - זאת על רקע כוונת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, למכור את אחזקותיה ברשת לידי אנשי העסקים ליאו נואי ומתיו ברונפמן - כך נודע ל"גלובס".

במכתב שהעבירה היום ההסתדרות לדנקנר ולמנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, נדרשים השניים לפתוח במשא-ומתן מיידי עם נציגי ועד העובדים של הרשת ועם נציגי ההסתדרות, כדי להסדיר את מעמדם של העובדים לאחר העברת השליטה.

בהסתדרות ציינו שתי דרישות עיקריות: מענק מכירה שיינתן לכל אחד מ-12,500 העובדים, והבטחת "רשת ביטחון לעובדים" - כאשר המשמעות היא בעיקר הארכה של ההסכמים הקיבוציים ברשת למספר שנים נוספות.

עקב מה שמכנים בהסתדרות "לוח זמנים בהול", דנקנר ורוזנהויז מתבקשים להשיב למכתב עוד הערב - "שאם לא כן, לא תיוותר בידינו ברירה אלא לנקוט באמצעים העומדים לרשותנו".

על-פי ניסיון העבר במקרים של העברת שליטה, בין היתר במערכת הבנקאית ובחברת בזק, ההסתדרות נוהגת לדרוש מענק מכירה בגובה 5 משכורות לכל עובד. עם זאת, המשכורת הממוצעת של עובד בשופרסל נמוכה לאין שיעור, ועל כן לא מן הנמנע כי ההסתדרות תדרוש מודל תגמול אחר.

"ברו לכולם כי לכם, עובדים יקרים", כתבה היום יו"ר הוועד אריאלה סיסו לעובדי הרשת, "יש תרומה מכרעת בשיפור רווחיותה של שופרסל לאורך השנים, ולכן אין כל סיבה בעולם שלא נהיה שותפים לרווחים".

בשיחה עם "גלובס" הוסיפה סיסו: "מאוד הייתי רוצה שנוחי יישאר, ואני עדיין מקווה שהוא יעשה את זה, אבל ברור לי שאין לי דרך להכריח אותו".

על-פי ועד העובדים של שופרסל, הכרזת סכסוך העבודה היא צעד טכני בלבד, שיש לבצעו גם אם דנקנר ייעתר לדרישה להיכנס למשא-ומתן מיידי בנושא מענק המכירה ורשת הביטחון. זאת, כדי לאפשר להסתדרות לפתוח בצעדים ארגוניים בתוך 14 ימים מיום הכרזת הסכסוך, במקרה שבו המשא-ומתן יעלה על שרטון.

כזכור, "גלובס" חשף בשבוע שעבר את הכוונה של IDB שבשליטת נוחי דנקנר למכור את מניותיה (כ-46%) בשופרסל תמורת 2.4 מיליארד שקל לאיש העסקים ליאו נואי, ולשותפיו בשופרסל, קבוצת ברונפמן-פישר של אנשי העסקים מתיו ברונפמן ושולם-פישר. נואי ירכוש את עיקר מניותיה של אי.די.בי המהווים כ-32% מהמניות, ואילו קבוצת ברונפמן-פישר תרכוש כ-13.5% מהמניות.

באופן זה יוכלו הצדדים להחזיק בשליטה בחלקים שווים בשופרסל. העסקה תבוצע במחיר המשקף לשופרסל שווי של 5.26 מיליארד שקל. מדובר בפרמיה של 47% על שווי החברה בבורסה. שופרסל נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.573 מיליארד שקל.