מאיר דור: היה לי חשוב להבהיר שאני לא גנב ושלא ניצלתי מידע פנים

יו"ר ומייסד ברן על זיכויו משימוש במידע פנים: "רוב הלקוחות מכירים אותי, וזה עמד לזכותי, כי אף אחד לא האמין שזה מתאים לי. יחד עם זאת, היו לנו בעיות מול חברות זרות"

"אני הולך להיות מעורב בפעילות החברה במשנה מרץ, ומקווה שהדבר יבוא לידי ביטוי די מהר. אני צופה שהשפעת המעורבות שלי תבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה, ומקווה שיראו אותה משתקפת בתוצאות החברה", כך אומר מאיר דור, יו"ר חברת ההנדסה ברן ואחד ממייסדיה, שבוע לאחר שהשופט אבי פורג זיכה אותו, בבית משפט השלום בתל-אביב, מאישום כי עשה שימוש במידע פנים בחברה-הבת לשעבר, תפן.

השופט פרוג קבע כי הוא לא שוכנע מעבר לספק סביר בטענת הפרקליטות כי דור הסתמך על מידע פנים לגבי תוצאות פעילותה של תפן כשמכר את מניות החברה ב-16 בנובמבר 2003.

לדברי השופט, "לאחר שבחנתי את מכלול הראיות והעדויות, ומאחר שעסקינן באישום פלילי, לא שוכנעתי כי המסקנה המרשיעה גוברת באופן ברור על התזה החלופית - שלא היה בידיו של דור מידע פנים במועד מכירת המניות".

ברן, שהחלה את דרכה בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, פועלת בתחומי ההנדסה המסורתיים, ונוסף לכך מתכננת ומקימה פרויקטים בתחום תשתיות התקשורת והאנרגיה, וגם מייבאת ומשווקת מזון לבעלי חיים.

על תחושת ההקלה, לאחר יותר מ-4 שנים שבמהלכן המתין דור להכרעה במשפט שהתנהל נגדו, הוא אומר כעת: "אני נמצא במבוך הזה 4.5 שנים ושמח שזה נגמר. צריך להיות חזקים ולהאמין בדרך".

"העובדים עודדו אותי"

לגבי השפעת הגשת כתב האישום נגדו על התנהלותה של ברן, אומר דור כי "החברה שלנו בנויה על אנשים ועל אמון. כחברת הנדסה, הנושא של אמון זה הדבר החשוב ביותר שיש לנו למכור, וחלק גדול מהאמון של האנשים בנוי על דוגמה אישית.

"כל זה עמד להתערער, והייתי צריך לשקם את זה. אמרתי לעובדים שאלחם על שמי, והם עודדו אותי. היה לי חשוב לשמור על השם הטוב שלי לא רק בחוץ, אלא בעיקר בתוך החברה, כי האנשים בחברה מאוד מאמינים בי. היה לי חשוב להבהיר לעובדים שההאשמות לא נכונות, שאני לא גנב ושלא ניצלתי מידע פנים".

דור אומר, כי "רוב הלקוחות שלנו מכירים אותי, וזה עמד לזכותי, כי אף אחד לא האמין שזה סביר ומתאים לי. היו לנו כמה בעיות מול חברות זרות שקראו על האישומים, וחשבו שזה יכול להיות בעייתי לעבוד עם חברה שהיו"ר שלה מואשם בכאלה האשמות, אבל אלה היו מקרים בודדים בלבד. בארץ זה לא השפיע בכלל, כי אני לא חדש בענף, וכולם פה מכירים את כולם. להיפך, כולם פה תמכו בי".

בכתב האישום נגד דור נטען כי ב-2003, שכשמכר מניות תפן, שבתקופה המדוברת ברן החזיקה במניותיה, הוא הסתמך על מידע פנים לגבי תוצאות פעילותה. בכתב האישום נטען כי מתוקף תפקידו כיו"ר תפן, דור קיבל דיווח חודשי מסמנכ"ל הכספים על מצבה הכספי ודיווח שוטף על מצבה.

דוחות תפן לרבעון השלישי של אותה שנה, נאמר בכתב האישום, שיקפו הרעה במצבה הכספי, שהתבטאה בירידה בהכנסות וברווח. הפרקליטות טענה כי על סמך מידע פנים זה הורה דור למכור את מניות החברה שהיו בבעלותו כשבוע לפני פרסום הדוחות.

עוד נטען כי באותה עת הציבור לא ידע על ההרעה במצב החברה, שהיה בה לגרום שינוי משמעותי במחיר המניה. מניותיו של דור נמכרו ב-4 עסקאות, שבהן קיבל כ-165 אלף שקל. יום למחרת פרסום הדוחות צנח שער המניה ב-23%.

דור טען, באמצעות עורכי הדין פנחס רובין, תימור בלן וארז הראל ממשרד גורניצקי ושות', כי בעת שמכר את מניות תפן מחשבונו, לא היה לו מידע על אודות ההרעה בתוצאות החברה.

לאחר שזוכה דור אינו מפגין כעס, לפחות כלפי חוץ, על התנהלות רשות ניירות ערך במקרה שלו. לדבריו, "בסך-הכול הרשות הייתה עניינית, וההתנהלות של המחלקה המשפטית מולי הייתה הוגנת. מבחינת הנתונים היבשים היה צירוף נסיבות עם סימן שאלה, וגם השופט אמר שהיה ראוי להביא את הנושא לבירור בבית המשפט. כשהחקירה התחילה, החשדות היו מאוד כבדים, אבל בסופו של דבר במשפט נשאר רק סעיף אחד, הכי קטן בהיקפים הכספיים שלו".

דור מדגיש כי "אני חושב שהשופט עשה עבודה מאוד מקצועית. למזלי הוא היה בקיא בנושא, הוגן ואובייקטיבי".

לדבריו, "היה קרב רציני בין עורכי דין טובים בשני הצדדים. נאלצתי להעמיד צוות רציני מהצד שני, ויש לזה עלות כלכלית שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו".

שיפור בהכנסות

דור, בן 64, הוא אחד ממייסדיה של קבוצת ברן, שהונפקה בבורסה ב-1992, ומכהן מאז הקמתה כיו"ר שלה. במקביל, במהלך העשור האחרון הוא גם כיהן בחלק מהתקופות כמנכ"ל, עת נדרשה לכך החברה. מנכ"ל ברן הנוכחי הוא אלי אברמוב, שנכנס לתפקידו ביולי 2009.

בעל המניות הגדול ביותר בברן, המחזיק בכ-25% מההון באמצעות חברת GARAPA, הוא אלכסנדר נסיס, שנכנס להשקעה בברן ב-2008.

מתחילת השנה צנחה מניית ברן ב-40%, לשווי שוק של כ-105 מיליון שקל. ברן פועלת כיום ב-15 מדינות ברחבי העולם, אולם עיקר הכנסותיה מישראל.

בזכות שיפור בפעילות במרבית השווקים שלה, את מחצית השנה סיכמה ברן עם שיפור של כ-20% בהכנסות, שהגיעו ל-474.4 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הגיעה לאיזון, לאחר שבמחצית המקבילה ב-2010 רשמה הפסד כבד של 23.5 מיליון שקל. בסוף הרבעון השני העסיקה ברן 1,375 עובדים.