מה ידעו השרים כשהסכימו לעסקה

בסוף 2009 עם חוות דעת מהשב"כ והמוסד, הוחלט לסגת. מה קרה למצב הביטחוני מאז?

הממשלה קיבלה את ההחלטה על עסקת שליט מבלי שהיה לה מושג מה יהיו תוצאותיה והשלכותיה.

כדי לקבל מושג, הוזמנו לישיבות הממשלה ראשי השב"כ והמוסד. אבל מסתבר שככל שחברי הממשלה שמעו יותר - כך הם ידעו פחות. לא רק שראשי זרועות המודיעין לא החכימו את הממשלה, הם בלבלו אותה. מכאן התוצאה המתבקשת: הממשלה הגיעה להחלטה מבלי לדעת, בעצם, מה יהיו תוצאות העסקה.

"אסור לשחרר"

כשהממשלה דנה בעניין שליט בסוף 2009 היו מונחות בפניה חוות הדעת של ראש השב"כ, יובל דיסקין, ושל ראש המוסד, מאיר דגן. דיסקין קבע ששחרור מסיבי של מחבלים יפגע קשות בביטחון; דגן אמר שקבלת ההסכם כפי שהציע המתווך תהיה ניצחון גדול למחנה ההתנגדות בעולם הערבי.

"מותר לשחרר"

לאחר מכן שינו ראשי השב"כ והמוסד את דעתם, ולמעשה הפכו אותה על פניה. שניהם קבעו כי ישראל מספיק חזקה כדי להתמודד עם שחרור מספר גדול של אסירים, וכי אם תאושר העסקה "לא יתהפך עלינו העולם".

מה קרה פתאום? האם המצב הביטחוני השתנה? האם החמאס נחלש? ובכן, ברור ששום דבר לא השתנה בשטח, בוודאי לא דברים מהותיים. מה שכן השתנה זה שהתחלפו האנשים העומדים בראש המוסד והשב"כ. חוות הדעת המחייבות את העסקה הוגשו לממשלה על ידי ממשיכיהם של דיסקין ודגן, תמיר פרדו (מוסד) ויורם כהן (שב"כ).

עובדות או פרשנות?

זה מעורר שאלה מאוד מטרידה: האם המידע של זרועות המודיעין הוא עניין של עובדות או של זהות האנשים העומדים בראשן? האם לרשות דיסקין ודגן עמדו נתונים שונים מאלה שיש היום לפרדו ולכהן? סביר יותר להניח שהעובדות והנתונים לא השתנו. מה שהשתנה זו הפרשנות שניתנה להם, וזה כבר ענין סובייקטיבי.

מכל מקום, לו הייתי אני חבר הממשלה לא הייתי יודע, לא הייתי יכול לדעת, לאיזו חוות דעת לייחס משקל רב יותר. האם לדעתם של דגן-דיסקין כי שחרור המחבלים יגרום לנזק ביטחוני קשה? או לדעתם של פרדו-כהן שאינם רואים שום בעיה ביטחונית עם השחרור המסיבי?

לו הממשלה הייתה מחליטה מבלי לקבל מידע משירותי המודיעין ומבלי לשמוע את ראשי המוסד והשב"כ, היא לא הייתה יודעת פחות מכפי שידעה לאחר שהאזינה להם. כי בשני המקרים התוצאה היא שהשרים לא קיבלו מידע מוסמך. גרוע מזה - הם קיבלו חוות דעת סותרות ומבלבלות.

אחרי שכולם יירגעו משמחת חזרתו של שליט, זה הדבר הראשון שהממשלה חייבת להידרש אליו. אם לא ניתן לקבל מזרועות המודיעין חוות דעת אחת מוסמכת; אם הכול תלוי בזהות המפקד; אם החומר המודיעיני מאפשר פרשנויות סותרות - אז יש לנו בעיה רצינית המחייבת פתרון מהיר.