גלעד עוד לא חזר ובעזה כבר מאיימים: "נחטוף עוד חיילים"

תושב רצועת עזה ל"אל ג'זירה": "זה לא מספיק, נמשיך לפעול לחטיפת עוד חיילים ישראלים"

גם הפלסטינים נערכים לעסקת חילופי האסירים: בכירים בחמאס קראו לאזרחים לצאת מחר (ג') לתהלוכות ענק ברחבי הגדה המערבית, במסגרת חגיגות שובם של האסירים הביטחוניים. הקריאה לצאת לרחובות הגיעה על רקע ההודעה שלפיה מלבד אירוע רשמי במוקטעה, לא יתקיימו עצרות חגיגיות לכבוד שובם של האסירים בשטח הגדה.

גם ברצועת עזה, לא כולם חוגגים את השלמת העסקה והדעות חלוקות. התושבים יודעים שחמאס מתכנן לשחרר את קלף המיקוח הגדול ביותר שיש לו, אבל אחרי חמש שנים וחצי תחת מצור ישראלי ומבצע "עופרת יצוקה" ב-2009, שואלים היום בעזה: "האם שחרור החייל החטוף שווה את התמורה?".

"אני לא מרוצה מהעסקה, צריך לשחרר את כל האסירים. הקורבן שאנו משלמים לא משתווה למה שאנו מקבלים בעסקת חילופי השבויים", אמר מחמוד הארב, תושב עזה, לרשת "אל ג'זירה". חברו פיראז ראדי אמר לעומת זאת כי "העסקה הזו טובה להתנגדות, לעם הפלסטיני ולאסירים, אנחנו מוכנים להקריב אפילו יותר, זו עסקה מצוינת".

אנשי חמאס הצליחו לשחרר בעסקה רק אחד משישה מפקדי הזרוע הצבאית שנמצאים כרגע בבתי הכלא הישראלים. הם לא הצליחו לשחרר את איש הפתח מרוואן ברגותי, ואת אחמד סעדאת מהחזית העממית לשחרור פלסטין, שתי דמויות מרכזיות בחברה הפלסטינית ומי שנחשבים ל"מנהיגי העתיד".

חמושי רצועת עזה מאיימים: "נחטוף עוד חיילים"

בחמאס הצליחו במסגרת העסקה להביא לשחרור 25 פעילים מרכזיים. אבו איברהים, ממנהיגי ועדות ההתנגדות, הגוף ששבה את שליט, הסביר שזו עסקה טובה: "קיבלנו את כל הדברים להם שאפנו, אני אומר כאן שבעתיד נשחרר את כל האסירים. באירוע הזה הכרחנו את האויב לדון עם הגורמים השולטים בשטחם".

מוחמר אבו זואיידה מאוניברסיטת א-זהאר בעזה אמר לעומת זאת כי "חמאס בהחלט לא קיבל הכל מהעסקה הזו, אבל חמאס אומר שזו העסקה הטובה ביותר שהם הצליחו לקבל. הם ניהלו משא ומתן עם ישראל במהלך חמש השנים האחרונות".

החמושים של הזרוע הצבאית של החמאס טוענים שהם מתכוונים להמשיך ולחטוף עוד חיילים ישראלים. "מה שקרה זה לא מספיק, העסקה עצמה לא מספיקה", אמרו ברצועה. "אנו נשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי לשחרר את כל האסירים מבתי הכלא הישראלים".

לא ברור אם זו העסקה הטובה ביותר שהחמאס היה יכול לקבל, אבל דבר אחד כן ברור לתושבי הרצועה: במשחק הפוליטי הזה, חמאס שיחק עם הקלף החזק ביותר שלו.