תשכחו מקול מה שידעתם: מה היתרונות של Siri באייפון 4s?

אפליקציית הזיהוי הקולי סירי שהוטמעה באייפון החדש אמורה לשנות את חוויית השימוש ■ כיצד ישפיע המהלך על שוק החיפוש בסלולר ולמה מוקדם להספיד את ענקית החיפוש גוגל

סירי (Siri) הוא ככל הנראה החידוש המשמעותי ביותר שמופיע באייפון 4s של אפל. מדובר ביישום לזיהוי קולי, שמזמן השוואה מיידית עםGoogle Voice Actions, יישום דומה של מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל.

המערכת החדשה - שמאפשרת לשאול את המכשיר שאלות בקול - מבוססת במידה בלתי מבוטלת על מנוע החיפוש של גוגל ולכן מסקרן לברר האם היא נבדלת מהמקור, בעיקר כאשר מניחים שהסירי אמור לגרום לכך שהאייפון יבין את מה שהמשתמשים אומרים לו באנגלית, צרפתית וגרמנית.

הנה דוגמה: כאשר שואלים את סירי - "מה אני יכול לשאול אותך?", המכשיר מציג רשימת פעולות שהוא מסוגל לבצע. אם משנים את השאלה ל"מה אני יכול לעשות עם סירי?", המשתמש נשלח למנוע החיפוש של גוגל.

ההישענות של סירי על גוגל מהווה הוכחה חד משמעית שלא מדובר ב'גוגל קילר', אפליקציה שתביס את מנוע החיפוש, כפי שרבים חשבו בטעות. למעשה, גוגל יכולה דווקא להרוויח מסירי, שיתרום לכך שנפח התנועה במנוע החיפוש של החברה יגדל.

בימים המעטים שחלפו מאז שפיל שילר, סמנכ"ל השיווק של אפל, חשף את האייפון S4, הפך סירי למוקד של מאות, אם לא אלפים, של דיונים וביקורות ברשת. למרות שפע המידע, נראה שהבעלים החדשים של המכשיר יצטרכו להמשיך 'לשחק' עם סירי עד שיבינו כיצד ניתן להשתמש באפליקציה באופן היעיל ביותר.

היישום החדש של אפל מאפשר למשתמשים בו, בין השאר, לטלפן, לנגן מוזיקה, לשלוח הודעות טקסט או דואר אלקטרוני, לכתוב הערות, לסמן תאריכים בלוח השנה, לקבוע תזכורות, לקבל הוראות ניווט, לקבל תשובות על שאלות שונות ולבצע חיפוש מקוון, והכול כאמור באמצעות פקודות קוליות.

את רוב הפעולות האלה, אם כי לא את כולן, ניתן לבצע גם באמצעות Google Voice. סביר להניח שהמתחרה החדש יתמרץ את אנשי גוגל לשפר את המוצר שלהם, על מנת לצמצם את הפער בהשוואה לאפל.

מוקדם מדי להגיע למסקנות, אולם ייתכן שההשקה של סירי עשויה לשנות את הדרך שבה אנשים מתקשרים עם הסמארטפונים שלהם. סביר להניח שיותר אנשים יעדיפו להגיד למכשיר "חפש באינטרנט את..." מאשר לפתוח את אפליקציית החיפוש של גוגל. המשמעות הכלכלית של צעד כזה - עבור אפל וגוגל - היא עצומה.

המתחרות האחרות בשוק הסמארטפונים, דוגמת מיקרוסופט ו-RIM, לא מספקות אלטרנטיבה הולמת לזו של סירי ושל גוגל. למיקרוסופט יש אמנם יישום זיהוי קולי אבל הוא לא ברמה של סירי או של גוגל.

היתרונות של גוגל

איך סירי עובד? היישום עושה שימוש בטכנולוגיית עיבוד דיבור שפותחה על ידי חברת 'ניואנס' (Nuance). 'הרכיב הסודי' של סירי הוא היכולת שלו להבין את כוונת הדובר גם כשהוא או היא משתמשים בשפה יומיומית ולא עושה שימוש במילות מפתח שהוגדרו במערכת מראש.

ראוי לציין שגם הטכנולוגיה של גוגל מציגה ביצועים מרשימים, אולם אפשר להניח שרוב משתמשי אנדרואיד לא עשו בה שימוש נרחב. כעת, בעקבות המהומה שנוצרה סביב סירי, צפוי היישום של גוגל לזכות בגל של התעניינות מחודשת.

אחד היתרונות הבולטים של סירי הוא שמדובר ביישום שמוטמע היטב באייפון החדש ולכן עשוי להיות שימושי יותר, בהשוואה למה שיש לגוגל להציע וגם ביחס לאפליקציית Dragon Go! שפיתחה ניואנס. לסירי יש - מה שאי אפשר לומר על האפליקציה של גוגל - אישיות משלו. כמקובל במוצרים של אפל, לסירי יש ממשק אינטואיטיבי ונוח לשימוש.

למרות היתרונות המובהקים של סירי, היישום של גוגל מצליח להציג תוצאות משופרות בהיבטים מסוימים, בין השאר ברישום הערות וסימון אירועים בלוח השנה. המוצר של גוגל עדיף גם בפרמטרים של חיפוש מבוסס מיקום ומתן הוראות ניווט.

דוגמאות לכך ניתן למצוא בבדיקה השוואתית שערך האתר Search Engine Land. אנשי האתר הפנו מספר שאלות זהות לסירי ולמקבילה של גוגל. אחת השאלות הייתה "מהי המסעדה היפנית הטובה ביותר בסן פרנסיקו?"

השירות של גוגל הציג בתגובה את המפה של שירות Google Places, שעליה סומנו מספר מסעדות יפניות ברחבי העיר. כדי לקבל מידע נוסף על המסעדות - למשל ביקורות של הגולשים - יש צורך להקליק על המסך.

סירי פתר את הבעיה בצורה אחרת והציג דירוג של מסעדות יפניות, בהתאם לביקורות של גולשים שפורסמו באתר Yelp.

אם ממשיכים לגלול את המסך עד לתחתית, ניתן לעבור לאתר Yelp עצמו ושם לקבל מידע נוסף. אנשי האתר התאכזבו לגלות שכאשר הקליקו על כל אחד מהשמות ברשימה, הם הופנו לשירות של גוגל מפות, מבלי להיחשף למידע רלוונטי נוסף.

בת כמה ליידי גאגא?

כאשר היישומים נשאלו "מתי חוגגים את חנוכה השנה", הציג האנדרואריד את התשובה שמופיעה בראש רשימת תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש של גוגל. סירי ענה על השאלה הזו בעצמו, מבלי לשלוח את המשתמש לגוגל. התשובה, אגב, היא ה-21 בדצמבר.

לשאלה "מה מזג האוויר באיסטנבול?" הגיב Google Voice בהצגה של נתוני מזג האוויר, מלווים בגרפיקה מתאימה. סירי סיפק תחזית מזג אוויר לחמשת הימים הקרובים באיסטנבול. על השאלה "בת כמה ליידי גאגא?" סיפק היישום של גוגל תשובה (25) שמבוססת על מספר מקורות. סירי סיפק תשובה מדויקת יותר - (25 ושישה חודשים) - שמבוססת על נתונים ממנוע החיפוש WolpharmAlpha.

במקרה אחר היישום של גוגל גבר על האפליקציה של אפל. בתשובה לשאלה "כמה עסקים זעירים יש בארה"ב?" סירי נכשל והציג רשימה של עסקים באזור וושינגטון הבירה בלבד.

גוגל הפנה את השואל לרשות העסקים הקטנים של ארה"ב. באופן כללי ניתן לסכם ולומר שהביצועים של שני היישומים דומים למדי בהתמודדות שלהם עם מגוון שאלות.