מגל מערכות: הגדר בגבול ישראל-מצרים לא תספק הגנה

משרד הביטחון דחה את התוכנית של חברת מגל מערכות למיגון הגדר בגבול ישראל-מצרים ■ מנכ"ל מגל: "מערכת הביטחון החליטה ללכת על חדשנות ואני חושש שיש לכך מחיר"

אחרי שמשרד הביטחון דחה את התוכנית של חברת מגל מערכות למיגון הגדר בגבול ישראל-מצרים, מבקר המנכ"ל איתן ליבנה את ההחלטה. לטענתו, הגדר לא תספק מענה לאיומי הטרור שנשקפים לישראל מסיני. "מערכת הביטחון החליטה ללכת על חדשנות ואני חושש שיש לכך מחיר", הוא אומר.

בחודש מאי הגישה מגל הצעה להתקנת מערכות שיתריעו במקרה של ניסיון חדירת מסתננים לישראל, בדומה להתרעות שמתקבלות במקרים של ניסיונות חדירה מסוריה, מלבנון ומעזה. אולם משרד הביטחון בחר להטמיע לאורך המכשול שמוקם באזור הגדר אמצעי התרעה של חברות אחרות, ובהן מגנ"א, שעוסקת בייצור מצלמות המאפשרות שליטה ובקרה על תאי שטח נרחבים.

ההחלטה על בניית המכשול התקבלה בטרם החלה המהפכה במצרים ולפני הפיגוע בעין נטפים באוגוסט האחרון. בשיחה עם "גלובס" מתייחס ליבנה להחלטת משרד הביטחון ומבהיר כי היעדר תכנון מוקדם יאלץ את המשרד להשקיע בעתיד סכומי כסף גדולים עבור התאמת הגדר לאיומים הרלוונטיים באזור, בדומה לאלה שהשתקפו בפיגוע. "אמנם מדובר במכשול פיזי, אך זהו מכשול 'טיפש' שאינו מספק מענה לתרחישים הביטחוניים השונים", הוא אומר.

ליבנה מוסיף כי "משמעות ההחלטה היא לגשת לפתרונות שטרם בשלו, ואנחנו לא רוצים שהגבול הארוך הזה יהיה שדה ניסוי של מערכות חדשות שיעילותן טרם הוכחה. אם רוצים להציב באזור מכ"ם, מוטב שייקחו בחשבון שיש למערכת מגבלות מובנות של עמידות בגשם ובמזג אוויר לא יציב; ואם רוצים להתקין מצלמות, יש להביא בחשבון את בעיית האובך וסופות האבק והחול".

לדבריו, "ההצעות שהגשנו דיברו על ייקור עבודות ההקמה של הגדר והמכשול לאורך הגבול ב-10%, כלומר בעוד 140-150 מיליון שקל, כשהתקציב הכולל מסתכם ב-1.5 מיליארד שקל. מענה להצעתנו יאפשר הוצאה שולית מבחינת פרויקט בסדר גודל כזה".

ממשרד הביטחון נמסר: "המשרד אינו נוהג לפרט בתקשורת את סוג והיקף האמצעים המשולבים בבניית הגדר בגבול ישראל-מצרים. למנכ"ל החברה אין את הידע הרלוונטי אודות האמצעים שכבר שולבו וישולבו בגדר, ומשרד הביטחון לא מתכוון לנהל דיון מקצועי עם בעל אינטרס כלכלי מובהק מעל דפי העיתונות".