אל תמהרו לשמוח: הוזלת סל התקשורת? אולי ב-2013

גם אם פרונטיר תסיים את עבודתה בסוף השנה, רק בעוד שנתיים נוכל לראות שוק סיטונאי חדש

לכאורה, העובדה שנציגי חברת הייעוץ פרונטיר הוזעקו מאנגליה בעיצומו של חול המועד סוכות, כדי להיפגש עם שר התקשורת משה כחלון, מעידה על רצון לקחת יוזמה ולהפגין מנהיגות בהסדרת כללי התחרות בשוק התקשורת הקווי. כאילו במשרד התקשורת באו לומר: "כוחנו עמד לנו בסוגיית הסדרת הקישוריות בסלולר, ויעמוד לנו עכשיו בהסדרת התעריפים בשוק הנייח" (הכוונה להקמת השוק הסיטונאי שאמור לפעול על גבי התשתיות של חברות הוט ובזק, בעקבות המלצות ועדת חייק).

ואולם, זוהי גישה בעייתית משום שהליכי הסדרת השוק הקווי והשוק הסיטונאי אינם דומים להליך הסדרת הקישוריות בסלולר. בשוק הסלולר הצטבר ניסיון רב לגבי השיטות לקביעת עלויות, וחברות הייעוץ המובילות פיתחו מיומנויות גבוהות בתחום; אך בשוק הקווי המציאות שונה ודורשת התייחסות אחרת, שבמשרד התקשורת לא יודעים כיצד להתמודד איתה. לכן היה זה מפתיע לראות שבפגישה עם נציגי פרונטיר לא נכח ולו נציג אחד מטעם אגף הכלכלה או המחלקה המשפטית של המשרד.

אך זו הבעיה הפחות קריטית. בהנחה שפרונטיר תסיים את עבודתה בסוף השנה, כפי שהבטיחה לכחלון, הקמת השוק הסיטונאי עדיין לא תתממש בשנה הבאה, ועל-פי הערכות נוכל לראות שוק סיטונאי רק ב-2013. זאת מפני שלעבודה של פרונטיר צריכה להתלוות עבודה מקיפה מצד משרד התקשורת בקביעת ההסדרים בשוק החדש, אשר צריכים גם הם להיות מלווים בעבודת חקיקה (דרך ועדת הכלכלה או דרך חוק ההסדרים).

ואולם, כפי שאנו מכירים את עבודת משרד התקשורת, בצירוף העובדה שתקנות פחות מסובכות לא הושלמו עד היום (כגון תקנות ציוד קצה להסדרה של פתיחת היבוא של מכשירים סלולריים; או המדיניות לגבי שיתוף אתרים סלולריים), נראה כי הסיכוי להקמת שוק כזה במהלך השנה הבאה הוא נמוך ביותר.

ההסדרה לא קרובה

צריך לזכור שאחרי שפרונטיר תסיים את עבודתה, משרד התקשורת עדיין יצטרך לערוך שימוע לבזק ולהוט באשר לסוגיית קביעת מחירי התשתית. זהו תהליך שעלול לקחת כמה חודשים טובים, משום שאם בזק והוט יגיעו למסקנה שהמחירים שנקבעו לשירותים הסיטונאיים נמוכים מדי - הן יפנו לבית משפט וינסו להרוויח זמן.

מצירוף הנסיבות הללו, נראה כי הליך הסדרת השוק הסיטונאי אינו קרוב למימוש, אלא אם כן יקרו שני דברים שיאיצו זאת: 1. שר התקשורת יעודד משא-ומתן בין החברות; 2. משרד התקשורת ימנה פרויקטור לטובת המימוש.

על כחלון לא להמתין לסיום העבודה של פרונטיר ולהורות מיידית לכל חברות התקשורת לפתוח במשא-ומתן להקמת שוק זה. במלים אחרות, עליו להודיע לבזק ולהוט כי עליהן לנהל משא-ומתן על המחירים שהן יקבעו עבור השימוש בתשתיות שלהן.

באשר לסעיף השני, בהיעדר סמנכ"ל כלכלה ולנוכח הניסיון הגרוע שנצבר במשרד בכל הקשור לקצב העבודה ולכמות כוח-האדם שבו, אין מנוס ממינוי גורם מתווך שיסייע בעבודה ויהיה מעורב בהובלת הקמתו של השוק החדש. עדיף שימונה מישהו מבחוץ, שיידע לממשק בין כל הגורמים: פרונטיר, משרד התקשורת, המפעילים וכולי.

אם רוצים להגיע לשוק החדש בצורה אפקטיבית, זוהי הדרך - אחרת נבזבז עוד שנה וחצי לחינם.