ייצוגית נגד יצרני אומגה 3: "מכיל מתכות מזיקות"

התביעה, בסך 2 מיליארד שקל, הוגשה נגד קופ"ח מכבי, סופר-פארם, טעם טבע-אלטמן וסולגאר

האם שערוריית הסיליקון בחלב חוזרת בצורת מתכות בתוסף המזון "אומגה 3"? לבית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה הוגשה היום (א') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-2 מיליארד שקל נגד יצרניות ומשווקות תוספי התזונה הגדולות בארץ, בטענה כי תוסף המזון "אומגה 3" משמן דגים מכיל מתכות הגורמות לנזקים בריאותיים.

בין הנתבעות: "מכבי שירותי בריאות", "סופר-פארם ישראל", "טעם טבע-אלטמן" (יצרנית התוסף "אלספה") וחברת "סולגאר ישראל אמברוזיה".

לדברי התובע הייצוגי, חנן עתיר, באמצעות עוה"ד חגית חופי וטל לביא, למרות שעל כל מוצרי ה"אומגה 3" כותבות היצרניות "ללא חשש למתכות", בפועל המוצר מכיל מתכות, לרבות מתכות כבדות.

לדבריו, התביעה היא בעלת חשיבות צרכנית וכללית מהמעלה הראשונה וייתכן אף בעלת השלכות מרחיקות לכת הרבה מעבר לכך. יצוין כי תביעה ייצוגית דומה הוגשה בארה"ב כבר לפני כשנתיים נגד שמונה מהגדולות ביצרניות תוספי התזונה שם.

התובע, הצורך כמויות גדולות של אומגה 3, ערך ביוזמתו ובמימונו בדיקות במעבדת אימונולאב, שהראו, כך על-פי התביעה, כי המוצרים כולם מכילים מתכות כבדות. זאת, למרות טענתן המפורשת של החברות על גבי המוצרים או בפרסומים רשמיים שלהן כי "אין חשש למתכות כבדות" במוצרים.

"עסקינן בפרשה חמורה של הטעיה צרכנית. בפנינו ממש מצג-שווא קלאסי ואי-גילוי פרטים מהותיים עד כדי רשלנות פושעת", נטען בתביעה."'אומגה 3' משווק ומופץ באמצעות מי מהנתבעות לכאורה כ'תרופת פלא'. מוצרים מסוג 'אומגה 3' משווקים על-ידי הנתבעות כמוצרים המטיבים עם גוף האדם, אך בפועל, לאחר בדיקות מעבדה שבוצעו במעבדת 'אמינולאב' במהלך ספטמבר השנה, התברר כי המוצרים כוללים בתוכם 30 סוגים של מתכות כבדות, אשר יכולות לגרום לסיכון רפואי משמעותי".

התובע מציין כי התוסף "אומגה 3" נמצא בכל בית שלישי בישראל, וכי מקור המתכות בתוסף הינו בעיקר מהשלכת פסולת תעשייה למצולות האוקיינוס. לתביעה צורפה חוות-דעת מומחה של יו"ר הסתדרות הרוקחים, דויד פאפו, שתומכת בטענות.

פגיעה בתפקוד

התביעה נגד יצרניות "אומגה 3" פותחת מחדש את הדיון בפיקוח על תוספי התזונה, שהינו פחות מהפיקוח על תרופות. עד היום נסוב הדיון בעיקר סביב העובדה כי החומרים הפעילים במוצרים הללו אינם עוברים הליך רשמי של ניסויים כדי לדעת מהי השפעתם. כמו כן, אין פיקוח על מינון החומר הפעיל במוצרים.

עם זאת, חברות תוספי המזון עדיין מחויבות על-פי חוק הגנת הצרכן לסמן במדויק את הרכיבים במוצריהן, ועל פי התביעה הזו - הן לא עשו זאת.

יצוין כי צריכת מתכון כבדות מסוכנת במיוחד בעת הריון, ואילו נשים רבות צורכות "אומגה 3" בכמויות גדולות דווקא בהריון, משום שהחומר נחשב למומלץ להתפתחות מוח העובר. גם אצל אדם בוגר הצטברות של מתכות בגוף יכולה להוביל להרעלת מתכות, שיכולה להתבטא בפגיעה בתפקוד של כל חלקי הגוף - תלוי במתכת ובמקום ההצטברות.

תגובה רשמית של הנתבעות לא נמסרה עד לפרסום הידיעה, ואולם הן מסרו ל"גלובס" כי רמת המתכות במוצרים אינה מסוכנת לבריאות.