יזמי אנרגיה על הכוונת

להסכמות שקיבלתם מהמדינה אין ערך, ועדיף שתכריזו עכשיו שאתם לקראת פשיטת רגל

יזמים בתחום האנרגיה - ראו הוזהרתם! אתם על הכוונת של מדינת ישראל. אם אתם מצפים להרוויח כסף בעתיד, אתם בבעיה. עליכם הנטל להוכיח לפקידים שהרווח שתעשו יהיה אפסי, ועדיף שתשכנעו אותם שאתם עומדים לפשוט רגל - אחרת תואשמו בחליבת הקופה הציבורית ובגזל האזרחים.

כל ההסכמות, האישורים וההבטחות שקיבלתם עד היום מהמדינה שווים כקליפת השום. החודשים שבזבזתם על התרוצצויות בין פקידים אטומים ובביורוקרטיה שרירותית אינם מעניינים איש. כל החלטה ממשלתית שעליה הסתמכתם הייתה רק בגדר המלצה, הצעה זמנית במקח וממכר שלא נגמר.

בית המשפט לא יעזור לכם, כי בסכסוכים בין יזם עסקי לרגולטור הוא יותר ממלכתי מממלכתי. מהתקשורת אתם יכולים לשכוח. במקרה הטוב היא לא תתעסק בזה, ובמקרה הפחות טוב תופתעו לגלות שאתם יושבים על ספסל הנאשמים. אתם אויבי הציבור שתכננו לעשות בוננזה על חשבון משלם המסים. אין מה לעשות. יש לכם עסק עם מדינה לא-פראיירית. תתנחמו בכך שהזכות לשתוק עדיין עומדת לכם.

זה התחיל עם המיסוי על תגליות הגז. נכון שהתמלוגים ששולמו לפני המיסוי היו שערורייתיים. נכון שוועדת ששינסקי קבעה מודל ראוי והגיוני, ונכון שקופת האוצר תרוויח מכך בשנים הקרובות הרבה מיליארדים. הכול נכון. אבל המדינה התנהגה בבריונות.

בתחום הסולארי שינוי כללי משחק הפך כבר להרגל. התעריף למתקנים הגדולים שונה אחרי שנקבע. אחר כך בא מינהל מקרקעי ישראל והחליט לרמוס סיכומים קודמים, ולהעלות את דמי החכירה ליזמים במאות אחוזים.

עכשיו באה רשות החשמל ורוצה לשנות את התעריפים למתקנים הבינוניים. מיליארד שקל לשנה זה יחסוך, אז איך אפשר להתנגד? גם משפטית אין כנראה בעיה - כי היזמים עדיין לא קיבלו את הרישיונות הקבועים שלהם, אחרי שבמשך שנתיים שלמות הביורוקרטיה מעכבת אותם בתירוצים. מי אמר שהביורוקרטיה לא טובה לאזרחים?