"ארדואן מעדיף שאזרחי טורקיה ימותו מאשר לקבל סיוע מישראל; אנקרה חשפה את עומק הזדוניות שלה"

ג'ונתן טובין, פרשן אמריקני, מותח ביקורת חריפה על ר"מ טורקיה בעקבות הסירוב לקבל סיוע ברעידת האדמה הגדולה ■ "ממשלת טורקיה איבדה את הלגיטימיות, ישראל פעלה נכון כשהציעה סיוע לטורקיה חרף היחס המזעזע מצידה"

ג'ונתן טובין, עורך בכיר במגזין "קומנטרי", מותח ביקורת חריפה על ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בגין סירובו לקבל סיוע הומניטרי מישראל בפרט וממדינות אחרות בעולם בכלל, נוכח רעידת האדמה החזקה שפקדה אתמול (א') את טורקיה. הרעידה, בעוצמה של 7.2 בסולם ריכטר, גרמה עד כה למותם של יותר מ-200 איש, כאשר רבים לכודים עדיין תחת הריסות מבנים וישנו חשש כבד שמספר ההרוגים הסופי יעלה באופן ניכר.

"ישנו חשש שיותר מ-1,000 טורקים נהרגו ברעידה", כותב טובין. "ישנו ערך בסיוע של ישראל, לה ידע וניסיון רבים במצבים כאלה". טובין מזכיר גם את הסיוע הישראלי לטורקיה ברעידת האדמה הגדולה ב-1999, כאשר צוות של פיקוד העורף הציל את חייהם של 12 אנשים וטיפל ביותר מ-1,000 פצועים בבית חולים שדה שהוקם במקום הרעידה.

"לפי שר הביטחון אהוד ברק, ארדואן סירב להצעת הסיוע של ישראל ואמר כי הישראלים אינם רצויים; ארדואן מעדיף לראות את הטורקים מתים מאשר לראות את היהודים מסייעים להם", כותב טובין, יהודי-אמריקני הידוע כמי שמחזיק בדעות ניאו-שמרניות.

טובין סבור כי הדרך של ארדואן להגיע למעמד של "מנהיג העולם המוסלמי", כדבריו, עברה תחילה דרך החיבוק שהעניק לחמאס והעוינות לישראל וכעת עוברת דרך הסירוב לקבלת סיוע מהעולם. במקביל, טובין מגבה את החלטת ישראל להציע סיוע לטורקים.

"ממשלת ישראל פעלה נכון כשהציעה סיוע לטורקיה חרף היחס המזעזע של טורקיה בשנים האחרונות", כותב טובין. "אנקרה חשפה את עומק הזדוניות בכך שדחתה את הסיוע הישראלי וארדואן נתן גם סיבה נוספת לנשיא ארה"ב אובמה לחשוב מחדש על יחסיו עם הממשל הטורקי. כל ממשלה שמעדיפה לראות את אזרחיה נספים מאשר לקבל סיוע מישראל איבדה את הלגיטימיות המוסרית שלה".