בכיר בגוגל מדבר שטויות מביכות

זכרו את הציטוט הזה, לא רחוק היום שהוא יככב כקוריוז להמחשת קוצר ראות האדם

אני מציע לא להקל ראש בסירי (Siri), מערכת השליטה הקולית החדשה שהשיקה אפל. אבל קראתי שאנדי רובין, האיש שאחראי בגוגל על האנדרואיד (כלומר, המתחרה), דווקא עשה את זה: "אני לא חושב שהטלפון צריך לתפקד כעוזר", אמר רובין. "הטלפון הוא כלי תקשורת. אתה לא צריך לתקשר עם הטלפון, אתה צריך לתקשר עם מישהו בצד השני".

אמירה מופרכת של רובין. קחו את הציטוט הזה ושמרו אותו בצד. ביום מן הימים הוא יככב במצגות פאוור פוינט כקוריוז להמחשת קוצר הראות של בני האדם, כמו האמירה ש-k640 של זיכרון אמורים להספיק לכל אחד, המיוחסת (בטעות) לביל גייטס. לפני שנמשיך, מילה על גייטס: אם אכן יתברר שהחיסון נגד מלריה שפותח במימונו עובד, כפי שפורסם השבוע - הרי שהאיש הבטיח את מקומו בנצח.

נחזור אל אנדי רובין ונכתוש את 3 טענותיו אחת לאחת.

1. "אני לא חושב שהטלפון צריך לתפקד כעוזר". מעניין איפה רובין חי, לא? הרי הטלפון הוא העוזר הכי גדול שיש: הוא מעיר אותי בבוקר, שומר לי על המספרים, מעדכן אותי במיילים, מזכיר לי על פגישות, מכוון אותי ליעד וכיוצא באלה מטלות שכולן מתכנסות תחת הכותרת "עוזר".

2. "הטלפון הוא כלי תקשורת". האמת, לשמוע משפט כזה מפי בכיר בגוגל זה דבר ממש מביך, ולא פחות מביך זה לציין בתגובה את המובן מאליו: הטלפון הוא אביזר מדיה, מכונת משחק, מצלמה, GPS, טלוויזיה ומחשב - לא פחות משהוא כלי תקשורת.

3. "אתה לא צריך לתקשר עם הטלפון, אתה צריך לתקשר עם מישהו בצד השני". לאור עליבותן של שתי הטענות הראשונות, הטענה השלישית של רובין מצליחה לעורר איזשהו עניין, לפחות מבחינה פילוסופית.

על פניו, גם הטענה הזו מוכיחה כי רובין הוא נוסע בזמן ששוגר אלינו מהעבר הרחוק. הרי אנחנו מתקשרים עם הטלפון/מחשב על בסיס קבוע, כפי שפורט למעלה בתשובות לטענות הקודמות. נשוב ונזכיר את ה-GPS, דוגמה מובהקת, כמו גם המרכזיות האוטומטיות.

ובכל זאת, יש משהו מסקרן ומעורר מחשבה, כמו גם תמים וילדותי עד למאוד, בסוף דבריו של רובין: "מישהו בצד השני". איפה זה בדיוק "הצד השני"? ולא פחות מכך: מה זה אומר בדיוק, "מישהו"? האם צריך להיות אנושי בשביל להיות "מישהו"?

כשאנחנו מדברים על סירי, ומערכות שליטה קוליות אחרות, אנחנו מדברים בעצם על בינה מלאכותית. כי שפה היא בינה. מהי שפה אם לא בינה: היכולת לעשות הקשרים, להסיק מסקנות, להניע לפעולה, להבחין בין עיקר ותפל, לעמוד ברשות עצמך וכיו"ב.

סירי, ומערכות דומות, הן צעד גדול לתחום הזה, שהוא אחד הגביעים הקדושים של הטכנולוגיה. לתקשר עם מחשב כאילו הוא בנאדם. אפילו אלן טיורינג, אבי הבינה המלאכותית, אמר שמחשב יוכל להיחשב אינטליגנטי כשהוא יגרום לבני האדם לחשוב שהוא אנושי.

כך אפשר להבין את רובין: סירי אינה אנושית, לכן איננה מישהו. אבל זו לא רק אמירה של מתחרה עסקי. אפשר ממש להרגיש איך משהו בתוכו של הבכיר בגוגל מתקומם, נזעק להגן על תחושת הייחוד של המין האנושי.

במשפט אחד קצר תמצת רובין את כל המין האנושי: הצורך שיהיה מישהו בצד השני.

ואתם יודעים מה, זה מקסים.